Butiksejere: Randers city er ikke ved at uddø

Når der er mennesker i gaden, er det op til butikkerne at lokke dem indenfor. Arkivfoto: Richard Sylvestersen

Butiksejere: Randers city er ikke ved at uddø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere af midtbyens forretningsdrivende ryster på hovedet, når de hører klagesangen om butiksdød og mennesketomme gader.

Randers: "Jysk købstad ramt af butiksdød: - Vi ser en by, der bløder". Sådan lød rubrikken på det landsdækkende medie Ekstra Bladets hjemmeside for nylig. Fortællingen om en lidende og udsultet midtby i Randers har for alvor bredt sig.

Med nyheden om at butikken Mr efter tre år i midtbyen nu også drejer nøglen om, har den fortælling blot fået endnu mere vind i sejlene. Men langt fra alle erhvervsdrivende i midtbyen oplever virkeligheden på samme måde.

- Den her meget negative fokus omkring Randers midtby kan jeg slet ikke genkende fra den position, jeg sidder i. Vi har 25 butikker i Marcus-kæden, og vi oplever de samme udfordringer alle steder, men vores butik i Randers er en af dem, som har den pæneste vækst i hele kæden. Der bliver altid spurgt fra de andre butikker, hvad man gør i Randers, fortæller Jørgen Wisborg, kædechef i Marcus.

I starten af 2015 valgte de to kokke Johanne Ægidussen og Peter Nøhr Aarhus fra og åbnede Bistroteket i Randers Midtby. Og den beslutning har de bestemt ikke fortrudt, fortæller Johanne Ægidussen.

- Vi oplevede lynhurtigt en større fremgang, end vi havde regnet med, og det er bare fortsat lige siden, vi åbnede. Men der er en tendens til at tale tingene ned. Det er ikke særligt givtigt for byen og ikke særligt konstruktivt. Selvfølgelig skal vi se problemerne i øjnene, men vi skal også fokusere på alt det gode, som Randers kan. Mange af de gæster, vi har, som kommer udenbys fra, er jo meget begejstrede over byen, fortæller hun.

Også Jørgen Wisborg savner en mere konstruktiv debat om midtbyen.

- Det er nemt at remse en masse negative ting op som årsag til detailhandlens udfordringer, men det får ingen ret meget ud af. Det bliver selvforstærkende med så meget negativ snak, siger han.

Fredag 2. november blev dørene igen åbnet op for kunder i et af midtbyens efterhånden berømte, tomme butikslokaler. Nu fyldt til randen med friluftsudstyr i butikken Friluftsland. Her har man heller ikke oplevet spøgelsesagtige tilstande.

- Vi har i hvert fald haft en helt kanon start, med sindssygt mange kunder i åbningsweekenden, og efterfølgende rigtig mange interesserede, som har været inde og kigge i butikken. Selvfølgelig kan vi også godt se nogle tomme butikslokaler rundt omkring, men det kan man i alle byer. Hvorfor der lige er opstået så meget negativitet omkring Randers, ved jeg virkelig ikke, siger butikschef Arne Enggaard.

Vi oplevede lynhurtigt en større fremgang, end vi havde regnet med, og det er bare fortsat lige siden, vi åbnede. Men der er en tendens til at tale tingene ned. Det er ikke særligt givtigt for byen og ikke særligt konstruktivt. Selvfølgelig skal vi se problemerne i øjnene, men vi skal også fokusere på alt det gode, som Randers kan. Mange af de gæster, vi har, som kommer udenbys fra, er jo meget begejstrede over byen.
Johanne Ægidussen, Bistroteket
- Når kunderne har et alternativ, som er nemmere, så skal der være en årsag til at vælge os til. Det opnår vi ved at skabe en gensidig relation til kunden, siger Jørgen Wisborg, kædechef i Marcus. Foto: Emil Häggqvist
- Når kunderne har et alternativ, som er nemmere, så skal der være en årsag til at vælge os til. Det opnår vi ved at skabe en gensidig relation til kunden, siger Jørgen Wisborg, kædechef i Marcus. Foto: Emil Häggqvist

Nethandel udfordrer

Ingen af de butiksindehavere, avisen har talt med, ønsker at give Randers Storcenter skylden for udfordringerne i midtbyen. Det samme gælder i øvrigt, når man spørger cityforeningen. Til gengæld nævnes den stadigt stigende nethandel og generelt ændrede forbrugsmønstre næsten altid som synderen - også når man spørger detailhandelseksperter.

- 80 procent af vores kunder har kigget på varen online, inden de kommer ind i butikken. Men det, vi kan, er at give den sidste vejledning, og så har kunderne mulighed for at prøve varen på, hvis det er tøj eller sko, fortæller Arne Enggaard.

Og det er enormt vigtigt for butiksindehavere at være opmærksomme på de udfordringer, som nethandlen skaber for de fysiske butikker, mener Jørgen Wisborg.

- Vi skal skabe en oplevelse for kunden, og så skal byen understøtte den oplevelse. Det er sådan, vi overlever, for der kan det digitale ikke være med. Det handler om at få skabt gode relationer til sine kunder ved at yde en god service. Det er de gode, gamle, klassiske dyder. Samtidig skal vi også benytte os af de nye digitale muligheder, og på den måde give noget af os selv. Det skal ikke kun være os, der har en relation til kunden, men også omvendt, forklarer Jørgen Wisborg.

Den samme tankegang finder man også hos Bistroteket.

- Vi gør det, vi tror på. Derfor er det også nemmere at brænde igennem med det, for folk kan godt mærke, at det er noget, vi virkelig vil. De gæster, vi har, får en ægte oplevelse, fordi vores lyst skinner igennem, fortæller Johane Ægidussen.

For godt og vel tre år siden åbnede Bistroteket ved Rådhustorvet, og indehaverne er særdeles begejstrede for den beslutning. Foto: Emil Häggqvist
For godt og vel tre år siden åbnede Bistroteket ved Rådhustorvet, og indehaverne er særdeles begejstrede for den beslutning. Foto: Emil Häggqvist

En positiv udvikling

Netop det, at brænde for at give kunderne en god oplevelse, er ifølge Johanne Ægidussen, Jørgen Wisborg og Arne Enggaard afgørende for midtbyens succes. De, der driver forretninger, skal stå bag det fælles budskab, så city som helhed er attraktiv for kunderne. Og den udvikling er rigtig godt på vej.

- Vi syntes allerede, der var noget, der gærede, da vi startede op. Men der er bestemt nogle folk, der har trådt frem og sagt: "Vi vil det her, vi vil midtbyen". Der sker helt klart noget, og man fornemmer en øget opbakning omkring arbejdet, siger Johanne Ægidussen.

Hun henviser blandt andet til det store fremmøde ved den nyligt overståede midtbykonference, hvor Randers Kommune havde inviteret alle til at komme med ønsker og forslag til udviklingen af midtbyen.

Hvis det skal lykkes at skabe mere liv i midtbyen, kræver det et samarbejde på tværs af alle aktører. Det gælder både udlejere, forretningsdrivende, handlende, kommunen og politikerne.

- Politikerne og kommunen skal blive dygtige til at samarbejde med os, der driver forretning i midtbyen. Det synes jeg faktisk, de prøver, og det er helt klart på vej i den rigtige retning. Vi er blevet meget bedre til at tænke sammen og planlægge sammen, mener Johanne Ægidussen

- Men man skal ikke kun tænke langsigtet og i helt store perspektiver. Vi skal også gøre en indsats lige nu, understreger hun.

Der var travlt bag kassen til åbningsweekenden i Friluftsland. Arkivfoto: Annelene Petersen
Der var travlt bag kassen til åbningsweekenden i Friluftsland. Arkivfoto: Annelene Petersen

Butiksejere: Randers city er ikke ved at uddø

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce