Butiksområde vil ændre midtbyen

Busterminalen i Randers ligger i vejen for udviklingsplanerne. Der skal også tages politisk stilling til, om der skal være et nyt butikscenter på en del af arealet. Foto: Annelene Petersen

Butiksområde vil ændre midtbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I løbet af foråret sætter Randers Kommune gang i mange nye tiltag, der skal styrke handelslivet. Fremtiden byder dog også på udfordringer for de eksisterende butikker, hvis et nyt butiksområde ved busterminalen bliver en realitet.

Randers: Til sommer står en ny legeplads klar på Slotspladsen i Randers. Og i løbet af året vil der blive brugt to millioner kroner på at forskønne Randers midtby. For eksempel ved at udskifte knækkede fliser og rette op på brostensbelægningen, hvor der er behov for det.

Pengene til arbejdet er afsat af det tidligere byråd, og det nye byråd, der trak i arbejdstøjet 1. januar i år, skal i gang med at trække linjerne op for noget, der kan blive en markant ændring af midtbyen.

I løbet af i år skal politikerne tage stilling til, hvor bus- og regionalbusserne i fremtiden skal have adresse. Busterminalen i sin nuværende udformning er nemlig i vejen for de langsigtede planer om at realisere projektet "Byen til Vandet", der skal skabe sammenhæng mellem havnen og midtbyen.

Mindre omsætning
Detailhandlen i Danmark er faldet med 11 procent fra 2007 til 2016.Tilbagegangen har været størst indenfor beklædning, hvor omsætningen i de fysiske butikker på landsplan er faldet med cirka 28 procent.

Dagligvareomsætningen er faldet med cirka ni procent.

Flere indbyggere i 2029

Målet er at få skabt plads til et helt nyt åbent butiksområde, der skal ligge som bindeled imellem havneområdet og byen.

- Der er ikke sikkerhed for, at der kommer et butikscenter, men vi er i dialog med investorer, og der er tegnet på det, siger formanden for udviklingsudvalget, Claus Omann Jensen (V).

Han understreger, at det er vigtigt at få valgt den helt rigtige løsning, så der skabes en god forbindelse mellem byen og vandet.

- Det er jo noget, vi skal se på i måske 100 år.

Derfor skal der være en proces, hvor alle interessenter inddrages, og hvor de gode ideer kommer frem.

- Men det er en balance. Investorerne venter ikke for evigt, siger Claus Omann Jensen.

En analyse lavet af rådgivningsfirmaet Cowi sidste sommer peger på, at en butiksbebyggelse vil få indvirkning på den eksisterende detailhandel i midtbyen, hvis man går i gang med at bygge på kort sigt. Den samlede handel i midtbyen vil få et løft, men det bliver sandsynligvis delvist på bekostning af de nuværende forretninger.

Det kan ikke undgås, at et nyt stort butiksområde vil få konsekvenser for de eksisterende butikker i midtbyen. Nogle vil lukke, mens andre må indskrænke arealet eller flytte ind i det nye center. Også den stigende nethandel er med til at presse butikkerne i midtbyen. Desuden er det usikkert, hvordan vores privatforbrug vil udvikle sig.

Selv om der forventes at komme over 10.000 flere indbyggere i Randers Kommune frem mod 2029, så er det ikke tilstrækkeligt til at sikre omsætning nok til både de bestående butikker og et nyt område med butikker.

Mange ting i gang

I analysen peger Cowi på flere mulige størrelser på et nyt butiksområde. Jo større centret bliver, des mere handel vil det trække, både fra midtbyen, fra butikkerne i Paderup og fra oplandet.

En mulighed er at lave et nyt centerområde i etaper og at udbygge det gradvist i takt med, at der bliver behov for flere kvadratmeter til detailhandlen i midtbyen.

Endnu er der ikke truffet beslutning om, hvad der konkret skal ske på busterminal-området. I løbet af foråret tager politikerne i Randers Byråd fat på at drøfte en helhedsplan for Randers midtby, hvor der sættes fokus på, hvordan byen skal udvikle sig i de kommende år.

Byrådet skal også tage stilling til rammerne for forskellige typer butikker både i midtbyen, i Paderup, Nordbyen og andre steder.

Bevar placering af busser

Karen Smed, der er næstformand i Randers Cityforening og indehaver af modebutikken Girl, mener, at det er for tidligt at kommentere, hvad et eventuelt nyt butiksområde vil betyde for midtbyen.

- Det har vi slet ikke drøftet endnu. Nu skal vi have dialogen om busterminalen først, siger hun.

- I cityforeningen er vi lidt nervøse for, hvis busterminalen flyttes væk.

Karen Smed mener, at en god løsning ville være at gøre arealet til busserne mindre, men bevare en del af busterminalen til af- og påstigning. Hvis kommunen og Shell blev enige om en handel med grunden, der i øjeblikket ligger tom og forladt, vil det også være til gavn for hele området.

Ser mod Køge

Opdateret: Fra kommunens side er man meget opmærksom på, hvordan butikkerne i bymidten klarer sig, og netop derfor ses der på, hvordan bycentrum kan gøres mere attraktiv.

Man skeler til den byudvikling, der er sket i Køge, hvor man i efteråret indviede en helt ny gågade med nye byggerier langs gaden. Butikkerne samarbejder om åbningstider, markedsføring og drift på samme måde som i et butikscenter, men opleves som en forlængelse af gågadestrukturen.

Det vil man også kunne gøre i Randers, mener Lene Andersen, direktør for miljø og teknik.

- På sigt er det vores ønske at trække bymidten i retningen mod vandet og skabe gode forbindelser imellem de to områder. Strædet i Køge er et godt bud på, hvordan man kan skabe attraktive butikslokaler, boliger og andre byfunktioner i tilknytning til en gammel bymidte og få et gadeforløb, som er interessant at bevæge sig i på alle tider af døgnet, siger hun.

Butiksområde vil ændre midtbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce