Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Byen til vandet begynder med busterminalen

Busterminalen i Randers skal måske flyttes for at give plads til byudvikling. I hvert fald skal busserne i fremtiden fylde mindre i området, så der også bliver plads til andre ting. Foto: Annelene Petersen

Byen til vandet begynder med busterminalen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det store udviklingsprojekt "Byen til vandet" skal på plads. Politikerne skal i den kommende tid tage stilling til afgørende brikker i det store puslespil - blandt andet hvor Klimabroen skal placeres.

Randers: Det storslåede udviklingsprojekt "Byen til vandet" nærmer sig nu en realisering. Fra 2019 kan politikerne sandsynligvis gå i gang med at lave lokalplaner for nogle af de arealer, der skal bruges til at binde midtbyen sammen med vandet. Først skal mange ting dog falde på plads. Og ud over parpirarbejdet er der også spørgsmålet om, hvordan man skaffer kommunale og private kroner til de mange investeringer, der skal til.

- Det er svært at lave en tidsplan for, præcis hvornår tingene sker, siger Frank Nørgaard (DF), der er formand for udvalget for teknik og miljø. Det afhænger nemlig i høj grad af, om der afsættes penge i det kommunale budget, og hvorvidt private investorer har lyst til at kaste sig ud i arbejdet med at skabe boliger, butikker og erhverv i området mellem midtby og bolværkslinje.

På byrådsmødet mandag 6. november skal byrådet træffe flere afgørende beslutninger om Byen til bandet. Især én har stor betydning. Nemlig hvilken linjeføring Klimabroen skal have. Broen skal være en ny forbindelse over fjorden, og udvalget for miljø og teknik anbefaler, at man vælger en linjeføring et stykke ude på pieren, så broen rammer den nordlige fjordbred ud for Sporbyen Scania.

Her skal klimabroen være
- Randersbro skal indenfor de næste ti år gennemrenoveres. Det betyder, at to spor på broen lukkes i et år.
Frank Nørgaard (DF), formand for miljø- og teknikudvalget

Bro skal aflaste Randersbro

Klimabroen skal dels aflaste Randersbro, og desuden være med til at friholde arealet mellem Østervold og havneområdet for trafik, så der kan laves boliger, butikker og erhverv her.

Broen vil koste 100 millioner kroner, og endnu mere hvis den skal laves som klapbro, så skibe kan passere til og fra virksomheder i den inderste del af havnen. Derfor haster det blandt andet med at få flyttet virksomheder ud på havnens nye erhvervsarealer længere ude mod fjordens udmunding i havet.

Hvis Klimabroen ikke er på plads indenfor en overskuelig fremtid, vil der blive store trafikale problemer i Randers midtby.

- Randersbro skal indenfor de næste ti år gennemrenoveres. Det betyder, at to spor på broen lukkes i et år, siger Frank Nørgaard.

En anden udfordring er kraftvarmeværket, der ligger inde på pieren, og som har en uopsigelig lejekontrakt.

- Det er uvist hvad der kommer til at ske med værket, men det er vigtigt, at vi ikke går i stå, siger Frank Nørgaard.

Nye tider på busterminalen

Første skridt bliver sandsynligvis at få lavet området ved busterminalen om. Måske skal busterminalen simpelthen flyttes til Randers station eller til et andet sted - eller også skal terminalen fylde mindre.

Der er slet ikke brug for al den plads til busserne mere, understreger Frank Nørgaard. Planen er i stedet at lave et butikscenter, der skal skabe forbindelse mellem by og vand.

Teknisk forvaltning arbejder sammen med Realdania på, at der til næste år skal laves en konkurrence om en udviklingsplan for Byen til vandet. Området med busterminalen, bolværksgrunden og Havnegade skal være første etape i realiseringen af Byen til vandet. Området er koblingsstedet mellem midtbyens middelalderlige gågader og de åbne havnearealer og naturområder langs vandet. Det er forvaltningens og Realdanias vurdering, at en åben struktur vil fungere bedre som bindeled mellem byen og vandet end et lukket, overdækket butikscenter på busterminalgrunden.Derfor lyder anbefalingen, at der arbejdes med en åben blandet bydel på busterminalens område.