Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Byens butikker skal tænke "online"

- Det er min oplevelse, at der er en oprigtig interesse i at prøve tingene af i Randers. Men man ved ikke altid hvordan, fortalte Steen Olsen (tv) fra SoAlive.dk. Han var blandt andet på besøg hos Mikael og Ann-Sofie Bræmer i forbindelse med e-business Randers og It-forums e-handel-event, der fandt sted onsdag. Foto: Ole Jakobsen

Byens butikker skal tænke "online"

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Butikslivet i Randers skal med på den digitale bølge. Det mener det kommunale støttede projekt e-business Randers, der i samarbejde med It-forum onsdag formiddag inviterede flere af byens forretninger til et inspirationsmøde om e-handel med efterf

Randers: Siden november har guldsmed Bræmer-Jensen solgt smykker i to verdener. Den fysiske, hvor alt er som det plejer i deres traditionsrige guldsmedeforretning i Torvegade. Og den digitale, hvor alt er nyt og ukendt territorium. Her har 26-årige Ann-Sofie Bræmer-Jensen for alvor kunnet afprøve sin viden fra studiet på Aarhus Erhvervsakademi, hvor hun læser digital konceptudvikling, gennem en firemånedig praktik på stedet. Men der er stadig meget hun og far Mikael Bræmer-Jensen på 58 år ikke ved, om hvordan man driver forretningen på internettet.

Visesang, debat og kvalitetsjagt på erhvervsakademiet

En tidskrævende opgave

Derfor takkede de hurtigt ja, da e-business Randers i samarbejde med It-forum onsdag inviterede til foredrag om netop e-handel med et tilbud om efterfølgende mulighed for gratis rådgivning i egen butik.- Selvfølgelig ved jeg en del selv, men jeg synes det er rigtigt godt at få sparring, især i forhold til markedsføringsdelen, fortæller Ann-Sofie Bræmer-Jensen. Hun var primus motor på lanceringen forretningens første hjemmeside med webshop i november sidste år. Et tiltag der har vist sig at være overraskende tidskrævende i forhold til, hvad de havde forventet.- En ting er at lave en hjemmeside, men noget helt andet er, hvordan man får kunderne til at se og bruge hjemmesiden. Så det er en balancegang i forhold til, hvor meget tid og energi vi skal bruge på at annoncere og skrive opslag på Facebook ved siden af den tid, vi bruger i forretningen, siger Ann-Sofie Bræmer-Jensen, der bliver bakket op af sin far:- Man ikke bare kan lave en hjemmeside og så forvente at den klarer sig selv. Man kommer hurtigt til at bruge mange timer på den -  og også mange penge, siger Mikael Bræmer-Jensen.

Kræver lyst

Det er langt fra alle forretninger i byen, der satser på digital markedsføring af deres forretning på samme måde, som Guldsmedeforretningen Bræmer-Jensen gør.-  Udfordringen ved detailbranchen er ofte, at forretningerne tænker i detailhandel og ikke nethandel. Og hvis de endelig tænker i nethandel, så gør det af nød, forklarer Steen Olsen fra SoAlive.dk, der i dagens anledning besøgte Randers for at dele ud af sin viden om e-handel.- Men hvis man skal lave noget, man dybest set ikke gider -  og skal lave det hverdag - så bliver det bare ikke godt, siger Steen Olsen.Et af hovedbudskaberne han bragte med ved dagens event var derfor ikke, at alle byens butikker burde få sig en webshop. Men at de skulle tage stilling til, hvad det vil sige at være online og være åben overfor de muligheder, det kunne medføre.- Så det handler i bund og grund om at tænke sin forretning online, siger han.

En uforpligtende snak

I alt var 20 personer fra henholdsvis detailbranchen, Tradium og Erhvervsakademiet Dania mødt frem til onsdagens oplæg, der foregik på Randers Hovedbibliotek. Og selvom der egentligt var plads til 25 deltagere, var fremmødet - ifølge projektleder Maria Stjernholm Gudiksen fra e-business Randers - tilfredsstillende:- Det har været svært at tiltrække detailhandlen, fordi de har travlt med drift og med passe butik. Derfor har vi været tilfredse med fremmødet i dag. For vores mål har været at inspirere, oplyse og få dem til at se muligheder og finde ud af, hvem e-business Randers er. Og det er lykkedes, siger Maria Stjernholm Gudiksen, der personligt har været ude med invitationer til eventet i flere af byens butikker.For de af byens forretninger, der ikke deltog i onsdagens event, er der dog stadig råd og sparring at hente hos e-business Randers, hvis man eksempelvis går med tanker om at komme mere online eller få skabt interesse for sin forretning i udlandet.- Jeg vil gerne opfordre alle detailvirksomheder til at komme forbi til en uforpligtende snak om, hvad de kan bruge os til, understreger Maria Stjernholm Gudiksen.

Investering i fremtiden

Tilbage i guldsmedeforretningen er både Mikael og Ann-Sofie Bræmer-Jensen tilfredse med dagens udbytte.- Det var meget spændende. Kort og koncentreret. Det minder mig om mange af de salgskurser, vi har været på gennem tiden. Hvor vi hører ting, vi har hørt før, men som også er gode og vigtige ting at få gentaget, siger Mikael Bræmer-Jensen.Og selvom det er krævende at tænke sin forretning digitalt, er far og datter enige om, at det er den rigtige vej at gå.- Jeg tror, at det er det værd. For en ting er de ting, vi sælger på vores webshop. Noget andet er, at vi også i forbindelse med vores julesalg oplevede, at flere kunder havde været inde på vores hjemmeside for at se på vores udvalg sammen med deres kærester, og så senere kom ind for at købe smykkerne i butikken. Og det er jo ikke sikkert, at de ville være kommet til os, hvis ikke vi havde haft en webshop, siger Ann-Sofie Bræmer-Jensen.Og selvom Mikael Bræmer-Jensen endnu ikke kan se sorte tal på bundlinjen af initiativet, tror han på, at det nok skal komme.-  Jeg tager det som en investering, siger han.