Byrødderne rygende uenige om trafik i midtbyen - nu vil de høre din holdning

Hvordan skal vilkårene for gående, cyklende og kørende i midtbyen fremover være? Det vil politikerne nu høre borgernes holdning til. Arkivfoto: Lars Rasborg

Byrødderne rygende uenige om trafik i midtbyen - nu vil de høre din holdning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skal Randers have en bilfyldt eller bilfri midtby? Det spørgsmål har byrådet gentagne gange diskuteret, og mandag aften blev spørgsmålet endnu en gang vendt. Her lykkedes det politikerne at blive enige om at sende en række forslag til en ny trafikstrategi for midtbyen i høring.

Randers: Torvegade skal lukkes for biltrafik mellem Sløjfen og Kirkegade. Der skal være flere deciderede vareaflæsningspladser, og varekørsel skal ske i bestemte tidsrum. Og så skal bilisterne på Østervold i højere grad gøres opmærksomme på, at Østervold er en gågade, og at der derfor skal køres langsomt og vises hensyn til gående.

Det er nogle af de ting, kommunens forvaltning gerne vil have gennemført for at skabe bedre trafikafvikling og bedre vilkår for fodgængere i midtbyen, og som politikerne nu vil høre de handlendes og de erhvervsdrivendes syn på. Derfor valgte et enigt byråd mandag aften at sende forvaltningens forslag i otte ugers høring, hvorefter sagen igen vil blive taget op af byrådet.

- Vi har drøftet det her mange gange, og gang på gang har de erhvervsdrivende i midtbyen sagt til os, at det er afgørende for deres eksistens, at de handlende kan køre ind til midtbyen i bil. Det står også klart, at hvis vi lukker for muligheden for, at busser og biler kan køre helt ind til Hotel Randers, kan vi lige så godt sige farvel til hoteldrift i midtbyen. Det er nonsens at tro på en bilfri midtby, fastslog Claus Omann Jensen (V), der var glad for, at de erhvervsdrivende nu får mulighed for at gøre indsigelser i høringsperioden.

SF's Charlotte Broman Mølbæk var enig i, at forslagene skulle sendes i høring, men mente dog, at de høringssvar, der måtte komme, skal tages med visse forbehold.

- Vi skal lytte til interessenter, men det er os politikere, der har ansvaret for udviklingen her i byen. Og vi kan jo spørge os selv, om der er noget, der tyder på, at den nuværende kørsel i midtbyen bidrager med noget godt til handlen i midtbyen, sagde hun, inden hun svarede på sit eget spørgsmål:

- Nej, det ser ikke sådan ud. Det går den forkerte vej med handlen i midtbyen, så hvorfor skal vi blive ved med at gøre det samme, når det åbenlyst ikke virker? Hvorfor ikke skabe et byrum, hvor det rent faktisk er rart at gå rundt. Man kan jo også gå rundt i storcentret uden at blive køre ned - måske skulle vi se det som et hint, tilføjede hun, mens hun understregede, at der med en bilfri mitby skal findes en løsning, så det fortsat er muligt at køre ind til byens hotel.

Væk med gennemkørende trafik på Østervold

Når sagen efter høringsperioden bliver taget op igen, er der meget, der tyder på, at byrådet også skal tage stilling til, om der skal lægges en dæmper på kørslen på Østervold.

Mens nogle mandag aften gjorde det klart, at de var tilhængere af en helt bilfri midtby, og andre talte for at bevare muligheden for kørsel, var de fleste enige om, at den massive, gennemkørende trafik på Østervold er generende.

- En undersøgelse viser, at der hver eneste dag kører omkring 3000 biler gennem Østervold, og det er de færreste af de bilister, der aflægger butikkerne visit, lød det fra Beboerlistens Bjarne Overmark, som mente, at Østervold bør lukkes for gennemkørende trafik, men stadig være åben for bilister, der enten bor på Østervold eller har et ærinde i en af gadens butikker.

- Jeg er enig i, at vi skal forsøge at forhindre den irriterende, gennemkørende trafik. Generelt mener jeg dog ikke, at trafikken på Østervold er så stort et problem, og det er fint, at vi har trafik i midtbyen - jeg kører også selv derind for at handle. Men uanset hvad, er det en god ide med en høring, for jeg tror, butiksindehaverne kunne have glæde af at høre, hvad borgerne rent faktisk mener om trafik i midtbyen, supplerede Daniel Madié (K).

Byrødderne rygende uenige om trafik i midtbyen - nu vil de høre din holdning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce