Først den ene vej og så den anden vej

Den 3. september blev hovedindgangen til stationsbygningen aflåst, så rejsende kun kan benytte den nye betonbro, som ses yderst til højre. Det laves nu om.

Først den ene vej og så den anden vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dør og trappeopgang på Langå Station skal alligevel ikke aflukkes, oplyser DSB, som nu får arbejdet gjort om.

Langå: Det er ikke mange dage siden, DSB aflåste hovedindgangen til stationsbygningen og spærrede trappen af i forhallen. Ifølge DSB Ejendomme var det for at vænne de rejsende til at benytte den nye betonbro ved siden af bygningen.

På byens nye kultursted, Station K, der har lejet sig ind på første sal med indgang lige over for hovedindgangen, kom den ret pludselige lukning som lidt af en overraskelse. Dels havde udlejeren ikke givet besked, dels gav det umiddelbart slet ingen mening at lukke trappeopgangen og dermed adgangen til Station K's indgang.

- Det er helt tosset, og vi har ikke rigtig fået nogen forklaring, lød det i sidste uge fra Station K's "stationsforstander", Anders Pedersen, som dog havde kunnet opspore, at tiltaget kunne være et første skridt mod at sløjfe gangbroen over spor 1 til hovedindgangen - hvorved Station K for alvor ville blive isoleret.

DSB vil gerne have sine kunder til at benytte Banedanmarks nye bro, der er udstyret med trapper og elevatorer. Sådan lød begrundelsen for at lukke den hidtidige indgang og trappe.
DSB vil gerne have sine kunder til at benytte Banedanmarks nye bro, der er udstyret med trapper og elevatorer. Sådan lød begrundelsen for at lukke den hidtidige indgang og trappe.

Genåbner adgang

Station K kontaktede selvfølgelig DSB Ejendommes udlejningsafdeling, som man i følge Anders Pedersen heldigvis har "en rigtig god dialog med".

For kunne det virkelig passe?

Det kunne det vist nok, men alligevel har DSB Ejendomme besluttet sig for, at arbejdet med at spærre hoveddøren og sætte væg op med en låst dør neden for trappen bliver gjort om.

- Vi har forstået, at vore kunder og omgivelserne ikke helt var klar til, at der blev lukket af. Vi har lyttet og besluttet at genåbne adgangen, da det tydeligvis var et stort ønske, siger Niels A. Dam, chef for Bygherre & Entreprise hos DSB Ejendomme.

Han vil ikke oplyse, om der har været tale om en intern kommunikationsfejl i ejendomsafdelingen, men understreger blot, at tanken var, at rejsende skulle vænnes til at benytte den nye adgang til perronerne.

- Vi har fået en fin ny bro, og det er vigtigt, at kunderne lærer at bruge den, da der er både elevator og trapper lige ned til begge perroner, siger han og tilføjer:

- I bagklogskabens lys kan man sige, at vi skulle have snakket med Station K noget før. Men det har vi så gjort nu.

Dermed vil der fortsat være trin på trapperne og let adgang til Station K's kontorer og øvelokaler - og til de arrangementer, der jævnligt holdes i caféen.

Trappeopgangen fra ventesal til hovedindgang blev spærret med dør. Den pilles nu ned igen.
Trappeopgangen fra ventesal til hovedindgang blev spærret med dør. Den pilles nu ned igen.

Intet er afgjort

Nu bliver det hele så snart som før på Langå Station. Eller næsten. I ventesalen er den gamle elevator ved siden af billetautomaten blevet dækket af en væg. Den kommer formentlig i gang igen, men der er også sket andre ændringer: Det inderste venterum, hvorfra der var adgang til toiletter, er spærret af. Det ændres der ikke på.

- Langå Station har lige godt 1000 daglige brugere, hvoraf en meget stor del er pendlere, som kommer lige før afgang og forlader stationen med det samme, når toget ankommer. Vi har derfor vurderet, at der ikke var behov for den ekstra ventesal. På perronerne er der i øvrigt også overdækkede bænke, siger Niels A. Dam og fortsætter:

- I forhold til toiletforholdene vil vi gerne opfordre vores kunder til at benytte toiletterne, som er til rådighed i alle vores tog, der betjener Langå Station.

Station K's bekymring for, at ikke kun toiletter - men også gangbroen og måske hele stationsbygningen - på et tidspunkt lukkes ned, kan nok ikke køres i remisen.

På et spørgsmål om, hvorvidt DSB har konkrete planer om at få stationsbygningen nedrevet, svarer Niels A. Dam:

- Vi er i øjeblikket i dialog med Banedanmark, Randers Kommune og Station K om, hvad der i fremtiden skal ske med stationen, og der er intet, der er afgjort endnu.

Sikkert er det, at folkene på Station K vil kæmpe bravt for at bevare stedet, og DSB Ejendomme er også glade for, at der bliver skabt aktivitet på landets stationer. På DSB's hjemmeside hedder det i hvert fald, at der "lægges en stor indsats i at skabe liv på stationerne, således at de fortsætter med at spille en rolle i lokalsamfundet. Vi ser en stor interesse fra både erhverv og private i at rykke ind på f.eks. nedlagte stationer, som ofte har en lokal, central beliggenhed og en arkitektonisk charme."

Niels A. Dam kan ikke oplyse, hvornår hoveddør og trappe på Langå Station genåbnes.

Ventesalen på Langå Station er blevet mindre. Der er opsat en væg, og døren er låst, så der ikke længere er adgang til toiletter. Før var der otte bænke at hvile på, nu er der kun to.
Ventesalen på Langå Station er blevet mindre. Der er opsat en væg, og døren er låst, så der ikke længere er adgang til toiletter. Før var der otte bænke at hvile på, nu er der kun to.

Først den ene vej og så den anden vej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce