Fremtidens velfærdsmedarbejdere udvikler praksis


Fremtidens velfærdsmedarbejdere udvikler praksis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Randers Social- og Sundhedsskole rimer uddannelse på udvikling. Mens private og offentlige virksomheder arbejder på at effektivisere og øge kvaliteten i et presset velfærdssamfund, byder skolens elever og undervisere ind med aktuel viden, ekspertise og refleksioner. Skolens samarbejde med praksis styrker elevernes uddannelse, samtidig med at det bidrager til at fremtidssikre udviklingen af vores velfærdssamfund.

Randers: Flere borgere og færre hænder. Stuerne i daginstitutionerne bliver fyldt op, og de ældre står i kø til en plejebolig, mens alt for få faglærte forsøger at følge med og sikre den velfærd, omsorg og pleje, borgerne har brug for. På Randers Social- og Sundhedsskole ser man det som et naturligt og vigtigt led i undervisningen, at skolens elever og undervisere involveres i den velfærdsteknologiske og organisatoriske udvikling, der foregår inden for velfærdssektoren.

- Det er rigtig vigtigt, at de mest borgernære velfærdsmedarbejdere involveres i udviklingen af nye løsninger. Det er jo dem, der kender borgernes behov og hverdag allerbedst både socialt, lærings-, pleje- og behandlingsmæssigt. Vi prioriterer et tæt udviklingssamarbejde med praksis meget højt, både for at udviklingen kan bidrage til vores elevers uddannelse, og for at vores elever kan bidrage til udviklingen af velfærdssamfundet, fortæller René Dybdal, der er udviklingschef på Randers Social- og Sundhedsskole.

Randers Social- og Sundhedsskole
Uddanner SOSU-hjælpere, SOSU-assistenter, pædagogiske assistenter og EUX Velfærdsstudenter.Har før-uddannelsesforløb samt efteruddannelse.

Arbejder ud fra værdierne rummelighed, bevægelighed, engagement og professionalisme.

Optager cirka 800 elever og 1.000 kursister årligt.

Har cirka 100 medarbejdere.

Har en afdeling i Randers og en i Grenå.

Unikke refleksioner

Selvom eleverne på Randers Social- og Sundhedsskole endnu ikke er færdiguddannede, har de meget at bidrage med, når der skal udvikles nye løsninger, mener René Dybdal:

- Vores elever kender praksis fra deres praktikperioder. Samtidig har de netop i kraft af deres elevstilling et helt unikt refleksionsfokus. Eleverne reflekterer over alt, hvad de oplever i praktikken, fordi det er en del af deres uddannelse, at de skal lære nyt ved at forholde sig kritisk til både teori og praksis. Derfor kan vores elever byde ind med relevante og brugbare overvejelser, når de for eksempel er med til at teste prototyper.

Udviklingsarbejdet på Randers Social- og Sundhedsskoles
Randers Social- og Sundhedsskole har en strategisk målsætning om at uddanne de mest motiverede velfærdsmedarbejdere.Som led heri vil skolen være på kanten af fremtiden i forhold til digitalisering, innovation og udvikling.

Randers Social- og Sundhedsskole har foruden udviklingssamarbejder med private virksomheder også engagement i større lokale, nationale og internationale udviklingsprojekter inden for undervisning, erhvervsuddannelse, pædagogik og velfærdsløsninger.

Elever og medarbejdere involveres i videst muligt omfang i udviklingsarbejdet ud fra en ambition om at styrke elevernes uddannelsesforløb med en innovativ og udviklingsorienteret tilgang.

Klædt på til fremtiden

Selvom teknologi og varme hænder for nogen kan lyde som modsætninger, mener René Dybdal netop, at det kan gå op i en højere enhed. Fordi de rette velfærdsteknologiske løsninger kan være med til at frigive flere varme hænder dér, hvor der er brug for dem. Men det kræver, at eleverne bliver klædt ordentlig på til at indgå i fremtidens velfærdssamfund:

- Om det er digital mobning i folkeskolen eller medicinadministration i hjemmeplejen, gør ikke den store forskel. Det afgørende er, at fremtidens velfærdsmedarbejdere bliver uddannet til at kunne navigere i et samfund, hvor teknologien spiller en stadig større rolle. Samtidig skal de være bevidste om, at netop den teknologiske udvikling vil stille nye og særlige krav til deres faglighed og kompetencer som omsorgsmedarbejdere, fortæller René og uddyber:

- Eleverne skal lære at arbejde målrettet og løsningsorienteret med innovation og velfærdsteknologi, samtidig med at de lærer at reflektere over, hvilke løsninger der skaber værdi hvornår. Det er en grundlæggende metodisk tankegang, vores elever skal have med fra deres undervisning. Og det kan vores udviklingssamarbejde med praksis være med til at sikre.

Fremtidens velfærdsmedarbejdere udvikler praksis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce