Friskole skraber bunden: - Vi vil gerne måle en god skole på mere end karakterer

- Man kunne sige, at vi lykkes med at give eleverne uddannelseslyst, hvilket først og fremmest er en pædagogisk og dannelsesmæssig opgave, og ikke en karakteropgave, siger Kirstine Ipsen. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Friskole skraber bunden: - Vi vil gerne måle en god skole på mere end karakterer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers Kristne Friskole skraber bunden på tænketanken Cepos seneste rangliste over skolernes evne til at løfte afgangseleverne fagligt. - Eleverne er ikke bare noget i kraft af, hvad de præsterer, siger skoleleder Kirstine Ipsen.

Randers: Blicherskolen i Spentrup og C. la Cours Skole er de skoler i Randers Kommune, der er bedst til at løfte eleverne fagligt. Det viser den seneste rangliste fra tænketanken Cepos, der placerer de to Randers-skoler på en delt 21. plads ud af 1.419 danske skoler. Knap så prangende ser det ud for Randers Kristne Friskole, der ligger placeret som kommunens dårligste, nemlig på en plads som nummer 1.346.

Analysen ser på elevernes karakterer ved afgangseksamen i 2018 og sætter dem i forhold til, hvad elevernes baggrund er.

Kirstine Ipsen er skoleleder på Randers Kristne Friskole. Hendes forklaring på den dårlige placering er blandt andet, at der på hendes skole sker en stor udskiftning i afgangsklasserne.

- Her på skolen har en del familier tradition for at prioritere efterskole i afgangsklasser, inden de skal påbegynde en ungdomsuddannelse. Det påvirker vores karaktergennemsnit. Gruppen af elever, der tog på efterskole, havde et gennemsnit på 8,1, mens de elever, som vi kunne give plads på vores skole, kom med en del skolenederlag i rygsækken, fagligt, personligt og socialt. Deres gennemsnit udgjorde 4, hvilket selvfølgelig påvirker vores gennemsnit i negativ retning, forklarer Kirstine Ipsen.

Hun påpeger samtidig, at når Danmarks Statistik, som Cepos har hentet sine oplysninger hos, skal beskrive forældrenes socioøkonomiske baggrund, er tallene baseret på et tidspunkt, hvor eleven var 13 år. Med den ændring, der er i elevsammensætningen i udskolingen på Randers Kristne Friskole, viser den såkaldte korrektionskoefficient for den socioøkonomiske baggrund et "forkert" tal.

Vi vil gerne måle en god skole på mere end karakterer. Vi ønsker ikke kun at uddanne vores unge til arbejdsliv, men også til menneskelivet.
Kirstine Ipsen, skoleleder, Randers Kristne Friskole
Randers Kristne Friskole
Randers Kristne Friskole er en selvejende institution. Skolen er oprettet i 1991, og den bygger på et fælleskirkeligt grundlag i samarbejde mellem folkekirken og evangeliske frikirker.

I dag er skolen en fuldt udbygget friskole, der rummer cirka 18 lærere og omkring 200 elever fra børnehaveklassen til 10. klasse. Derudover er der på skolen en skolefritidsordning og en musikskole.

Sidste skud på stammen er en vuggestue/børnehave, der med årene vil komme til at rumme omkring 50 børn.

Kilde: Randers Kristne Friskole
- Vi vil gerne måle en god skole på mere end karakterer. Vi ønsker ikke kun at uddanne vores unge til arbejdsliv, men også til menneskelivet, siger Kirstine Ipsen. Foto: Mathias Fredslund Hansen
- Vi vil gerne måle en god skole på mere end karakterer. Vi ønsker ikke kun at uddanne vores unge til arbejdsliv, men også til menneskelivet, siger Kirstine Ipsen. Foto: Mathias Fredslund Hansen

En dannelsesmæssig opgave

Kirstine Ipsen foretrækker at hæfte sig ved de gode resultater, skolen kan fremvise i andre statistikker. For eksempel er Randers Friskole helt i top, når det handler om elevernes "overgangsfrekvens til anden uddannelse". Her viser statistikken, at 100 procent af skolens afgangselever tager en ungdomsuddannelse, hvilket ligger over lands- (82,9) og kommunegennemsnit (66,4).

- Man kunne sige, at vi lykkes med at give eleverne uddannelseslyst, hvilket først og fremmest er en pædagogisk og dannelsesmæssig opgave, og ikke en karakteropgave, siger Kristine Ipsen.

Skolelederen vil ligeledes gerne tale om den undervisningsmiljø-vurdering (UMV), skolen har gennemført i november.

- Da eleverne skulle besvare spørgsmål som "Har du det godt i din klasse?", "Har du nogle gode klassekammerater?" og "Synes du at du får god undervisning?", svarede ingen af eleverne i udskolingen nej, siger Kirstine Ipsen.

- Undersøgelsen fortæller, at elever og lærere er rigtig dygtige til at skabe klassetrivsel og at få denne trivsel til at fortsætte, når man indsluser nye elever i klassen, samtidig med at der er fokus på god undervisning. Vores elever er rigtig gode til at rumme nye unge, som endda kommer med nederlag i bagagen, siger Kirstine Ipsen, der gerne vil skabe et modspil til den præstationskultur, der i dag presser mange unge.

- Vi vil gerne måle en god skole på mere end karakterer. Vi ønsker ikke kun at uddanne vores unge til arbejdsliv, men også til menneskelivet. Vi kalder det dannelse til livsduelighed at lære vores børn og unge at navigere i deres liv og træffe gode valg ud fra: Hvad er et godt liv? Hvad er et helt liv?

Kirstine Ipsen foretrækker at hæfte sig ved de gode resultater, skolen kan fremvise i andre statistikker. For eksempel er Randers Friskole helt i top, når det handler om elevernes
Kirstine Ipsen foretrækker at hæfte sig ved de gode resultater, skolen kan fremvise i andre statistikker. For eksempel er Randers Friskole helt i top, når det handler om elevernes "overgangsfrekvens til anden uddannelse". Foto: Mathias Fredslund Hansen

Appetit på livet

- Med vores kristne værdigrundlag ønsker vi at præge eleverne med en forståelse af deres værdi som et unikt og ønsket menneske. Ikke bare, at de er noget i kraft af, hvad de præsterer, men hvordan de tager ansvar for deres liv og gør noget med det mangfoldige potentiale, som de er skabt med, og at være noget for hinanden og andre, siger Kirstine Ipsen.

- Vi glæder os hver dag over vores elever, når de finder livsmening, får appetit på livet og retning i deres liv. Vi glæder os over de mange fortællinger fra børn og forældre om, at det har betydet en stor forskel at gå her på skolen. Vi har brug for, at fremtidens børn og unge har mod på livet, har overbevisninger og tør stå for noget.

Kirstine Ipsen har ingen umiddelbare planer om ændre skolens undervisning på baggrund af den dårlige placering på Cepos' rangliste.

- Skulle vi afvise elever, fordi de risikerer at trække vores karaktergennemsnit ned? Vi forholder os til de undersøgelser, vi bliver præsenteret for, men vil ikke gøre noget specielt på den baggrund. Vores lærere er veluddannede og meget engagerede. Vi har en spændende og varieret undervisning, men vi vil gerne se, om der er nogle ting i UMV-undersøgelsen, vi kan bruge, siger Kirstine Ipsen.

På Randers Kristne Friskole er der op til 22 elever i de små klasser, mens der er op til 24 elever i afgangsklasserne. Lige nu går der 20-21 elever i hver klasse.

Friskole skraber bunden: - Vi vil gerne måle en god skole på mere end karakterer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce