Genbrug af dæk formindsker CO2 udslip

Da det kun er det yderste lag gummi, der skal udskiftes ved de renoverede dæk, udleder produktionen af disse væsentligt mindre CO2 end produktionen af helt nye dæk. Foto: Richard Sylvestersen
Foto: Richard Sylvestersen

Genbrug af dæk formindsker CO2 udslip

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Produktionen af de dæk, Randers-virksomheden tilbyder, udleder mindre CO2 end produktionen af helt nye dæk.

Genbrug og grønne valg er noget, de færreste forbinder med store lastbiler og busser, der kører Europa tyndt. Men faktisk har Vulkan Dæk A/S, der holder til på Hvedevej i Randers NV, gjort sit til, at 40 procent af alle dæk på danske lastbiler og busser i dag er genbrugte dæk i stedet for spritnye. Altså dæk, som allerede har været slidt ned én gang, men som er blevet påført en ny slidbane og dermed er så gode som nye.

»Uden at fortælle for meget om det har transportbranchen i stor stil taget genbrugstanken til sig, når det gælder dæk,« fortæller Vulkan Dæks administrerende direktør, Henrik Nielsen, og fortsætter:

»I dag er cirka fire ud af ti nye dæk i Danmark regummierede. Det vil sige, at det nedslidte dæk er blevet genanvendt, når det originale dæk er slidt ned. Dækket er altså blevet renoveret ved, at den gamle slidbane er fjernet og erstattet af en ny.«

Henrik Nielsen understreger desuden, at det for transportvirksomhederne er sund fornuft at køre med renoverede dæk frem for nye:

»Det er både økonomisk og miljømæssigt fornuftigt,« fastslår han og forklarer, at det er økonomisk fornuftigt, idet et dæk fra Vulkan Dæk kun koster to tredjedele af prisen for et helt fabriksnyt dæk, og miljømæssigt fornuftigt fordi der bliver udledt mindre CO2, når en producent blot skal udskifte den øverste del af gummiet i stedet for at bygge dækket op helt fra bunden.

»Og alligevel har et originaldæk og et regummieret slidbanedæk akkurat samme holdbarhed,« understreger direktøren.

Selv om mange virksomheder sætter pris på at kunne anvende miljøvenlige løsninger, forventer Henrik Nielsen dog ikke, at andelen af transportvirksomheder, der anvender renoverede dæk frem for nye, i fremtiden vil stige yderligere - så skal det i hvert fald være på grund af prisen.

»Miljøaspektet spiller uden tvivl en rolle for transportvirksomhederne, men det er mit indtryk, at det er prisen for dækkene, der vægter tungest. For de har jo også en forretning, der skal hænge sammen,« fortæller han og fortsætter:

»Hvis andelen af lastbiler og busser, der kører med genanvendte dæk, skal stige, skal det derfor være fordi, at flere af transportvirksomhederne får øjnene op for den økonomiske gevinst, der er ved at vælge denne løsning. Men jeg må indrømme, at jeg tvivler på, at vi vil se den store ændring fremover, for det er efterhånden en del år, at andelen af renoverede dæk på lastbiler og busser har ligget på 40 procent.«

Genbrug af dæk formindsker CO2 udslip

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce