Her gror planter og gode idéer side om side

Indehaver af Havefolkets Lagersalg, Jens Thor, er iværksætter med stort I. Han er ikke bange for at tage nogle risici, for det giver også store sejre. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Her gror planter og gode idéer side om side

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Havefolkets Lagersalg slog 1. marts dørene op til en butik, der er næsten fem gange så stor som den gamle. Og indehaver Jens Thor har stadig masser af drømme for fremtiden.

Paderup: "Det er noget af en biks, du har fået banket op her".

Bemærkningen er henvendt til indehaver Jens Thor og kommer fra en af de kunder, der er kommet for at se de nye lokaler, som Havefolkets Lagersalg er rykket ind i.

Lokationen er stadig Paderup, men hvor adressen før hed Messingvej, har butikken nu krydset Århusvej og er rykket ind på Marsvej. Selv om flytningen i fugleflugtslinje kun er omkring en kilometer, så er den af stor betydning.

- Det betyder rigtigt meget, at vi er rykket herover. Det er klart det bedste detailområde at have butik i, siger Jens Thor.

Ønsket om flere kvadratmeter havde været i Jens Thors tanker længe, og da han i efteråret fik nys om, at lokalerne ville blive ledige, passede det perfekt.

- Det er det eneste sted herovre med jord til, så der er mulighed for at folde vingerne ud, siger indehaveren og forklarer, at det mere konkret betyder, at der er mulighed for at få et drivhus.

- Der findes groft sagt indeplanter, udeplanter og dem midt imellem, og de sidste er vi ikke så gode til nu. Med et drivhus vil vi kunne levere et federe produkt, og folk vil ikke skulle gå og fryse, mens de kigger på planterne, siger Jens Thor.

Realiseringen af et drivhus i forbindelse med butikken er dog ikke lige rundt om hjørnet.

- Der skal lige spares sammen først, siger Jens Thor med et smil.

En større butik kræver flere medarbejdere, og havefolkets Lagersalg er gået fra fire til ti medarbejdere med den ny butik. Foto: Mathias Fredslund Hansen
En større butik kræver flere medarbejdere, og havefolkets Lagersalg er gået fra fire til ti medarbejdere med den ny butik. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Farvel til sæsonmarked

Da konceptet Havefolkets Lagersalg for første gang så dagens lys, var det i en anden udformning end nu. Tilbage i 2013 og de efterfølgende to år var lagersalget kun et sæsonmarked, der havde åbent i april, maj og juni, og det gav visse udfordringer.

- Fordi vi kun havde sæsonåbent, betød det, at jeg kørte rundt og kiggede efter tomme lejemål, hvor vi kunne være de tre måneder, og ofte fandt jeg først noget ugen før, vi skulle åbne, siger Jens Thor og fortsætter:

- Det betød også, at vi kun havde en uge til at bygge det op, og derfor kunne vi slet ikke skabe samme oplevelse, som vi kan her, siger han og slår armene ud mod det store åbne lokale, hvortil inspirationen kommer fra blandt andet varehuset ABC Carpet & Home i New York, hvor der er flere etager og højt til loftet.

I 2016 valgte Jens Thor at leje sig ind i lokalerne på Messingvej og gøre sæsonmarkedet til en helårsforestilling, og det har han ikke fortrudt.

- Der er også en stor fordel i, at man ikke skal sæsonfyre, for nu har vi det samme team hele tiden. Det betyder, at man bevarer en masse viden, fordi man beholder de samme medarbejdere, siger Jens Thor.

Med den ny butik har Havefolkets Lagersalg fået næsten fem gange å meget plads, og drømmen er at udvide med et drivhus på grunden. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Med den ny butik har Havefolkets Lagersalg fået næsten fem gange å meget plads, og drømmen er at udvide med et drivhus på grunden. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Bukserne stumpede

At det kun skulle blive til to år på Messingvej, før der blev flyttet i nye lokaler, havde han dog ikke set komme.

- Jeg tænkte, at vi skulle være på Messingvej i 10 år, men der blev hurtigt for lidt plads til varer og for tæt af kunder. Bukserne stumpede simpelthen, og vi var vokset ud af butikken, siger han.

Derudover var strømmen af kunder så stor, at butikken optog en stor del af parkeringspladserne i området og var til gene for naboerne, så det var tid til at flytte.

- Det var mentalt godt for os at flytte, men det var økonomisk skidt. Der skulle lægges et stort depositum, og der skulle ansættes flere folk henover vintersæsonen, så det har været belastende for os rent likviditetsmæssigt, siger indehaveren.

I den ny butik råder Jens Thor over 1500 m2 plus 500 m2 lager, hvorimod der i de gamle lokaler kun var 400 m2 og ingen lagerplads.

Den ny butik er da også en helt anden oplevelse, hvilket kunderne flittigt har givet udtryk for både personligt og over Facebook.

- Det er nogle helt andre fysiske rammer, vi har her. Der er mulighed for at folde drømmen ud, og her er højt til loftet, både bogstaveligt og billedligt talt, siger Jens Thor.

Foto: Mathias Fredslund Hansen
Foto: Mathias Fredslund Hansen

En fattig Forrest Gump

Og plads til at drømme har der altid været i Jens Thors liv. Efter folkeskolen var han fire år i militæret, men ellers har han med sine egne ord gået i "livets skole". Eventyrlysten har drevet ham rundt i verden som blandt andet kaptajn på en yacht, som hotelejer i Caribien og som opstarter af en virksomhed i New York. Den røde tråd har altid været iværksætteri og at skabe egne titler og egen indtægt.

- Jeg levede i mange år lidt som Forrest Gump - bare uden at blive rig, siger han med et smil.

De to altoverskyggende interesser har gennem hele livet været haven og sejlads.

- Jeg tror, at det med haven stammer helt tilbage fra min barndom, hvor jeg var med i haven, og jeg selv havde to kvadratmeter ærterækker, som jeg gik og passede, siger Jens Thor og uddyber:

- At dyrke en have er en kreativ proces ligesom at skrive eller male. Man har et lærred, og så sætter man ting ind, skifter ud og forædler, indtil man finder ud af, hvordan ens billede skal være, siger han.

Da Jens Thor efter 10 år i udlandet vendte næsen hjem, blev han sponsorchef hos den århusianske basketballklub Bakken Bears, hvor han var i tre år. Lysten til at starte noget op selv trak dog stadig i ham, og da han i mellemtiden havde mødt sin nuværende kone og stiftet familie, blev det haven, der vandt over sejladsen, for det kunne bedre forenes med familielivet.

Træder sin egen sti

Og med opstarten af Havefolkets Lagersalg kombinerede Jens Thor sin iværksættertrang med interessen for det grønne område.

- Jeg har altid været nysgerrig, og hvem siger, at der er en bestemt måde at lave en blomsterhandel på? Jeg holder af at gå i Plantorama, men der er også andre måder at gøre det på, siger iværksætteren og fortsætter:

- Og hvis vi bare lavede en kopi af Plantorama, så ville det blive en ikke så fed Plantorama, så vi har været tvunget til at vende tingene på hovedet og træde vores egen sti med de risici, det indebærer, siger han.

Svaret fra Jens Thor blev Havefolkets Lagersalg, hvor man kan købe planter, have- og boligtilbehør til 50 procent under almindelige priser. Og at iværksætteren har ramt rigtig med konceptet, er der meget, der tyder på.

Fra 2016 til 2017 havde butikken en fordobling af dens omsætning, og på første åbningsdag, der officielt skød foråret i gang, var der også masser af kunder, trods kulde, sne og vintervejr.

For Jens Thor er de mange tilfredse kunder tegn på, at han har fat i noget, selv om han ikke sætter lighedstegn mellem kvalitet og det at ramme rigtigt.

- Jeg siger altid, at vi ikke har tid til at lade være med at begå fejl. Det handler om at bevare sin nysgerrighed og være initiativrig og modig, og så kan vi altid rette til efterfølgende, siger iværksætteren med de grønne fingre.

Her gror planter og gode idéer side om side

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce