Hovsa! Der manglede liiiige et par meter på havnen

Blokvognen var onsdag ikke stor nok til på forsvarlig vis at kunne transportere to 18 meter brede tanke på Randers Havn. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Hovsa! Der manglede liiiige et par meter på havnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transporten af to kæmpemæssige tanke på havnen i Randers kom til at vare længere end planlagt, da en blokvogn pludselig manglede et par meter i længden.

RANDERS: Hovsa!

De mange mennesker, der var i gang med at losse to kæmpemæssige tanke på havnen i Randers onsdag morgen, blev nødt til at standse deres arbejde, da den største tank var ved at blive læsset op på to store blokvogne. Da den første vogn var bakket ind under den 18 meter brede tank, viste det sig, at vognen lige manglede et par meter for at kunne nå helt til bageste kant. En nødvendighed for den videre transport, fordi tanken kun kan understøttes i kanten.

- Øv! Nu var vi ellers næsten i mål, lød den første reaktion fra Frank Skov, der er direktør for Randers Tanklager.

Nye tanke på randers havn. Randers Havn. Tanke. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Smilene blev blandet med hovedryst hos mandskabet på Randers Havn onsdag. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Den store tank skal læsses op på to parallelle, lange blokvogne - 18 aksler - som så skal køre tandem-kørsel hen til os. Med tungen lige i munden.
Frank Skov, direktør Frank Skov, Randers Tanklager
Foto: Mathias Fredslund Hansen
Foto: Mathias Fredslund Hansen

Hentet i Køge

Randers Tanklager har købt to kæmpemæssige tanke fra havnen i Køge: En basse, der kan rumme fire millioner liter, måler 16 meter i højden og har en diameter på 18 meter. Og et - i sammenligning - lille fnug på 1,5 millioner liter.

Tankene var blevet slæbt på en pram fra havnen i Køge til Randers. Og to 450 tons kraner var blevet udkommanderet til at løfte tankene fra prammen op på de vendtende blokvogne, som skulle køre deres læs et par hundrede meter hen ad kajen til Randers Tanklager.

- Den store tank skal læsses op på to parallelle, lange blokvogne - 18 aksler - som så skal køre tandem-kørsel hen til os. Med tungen lige i munden, mens den "lille" godt kan balanceres på én vogn, siger Frank Skov.

Første del af transporten var i øvrigt forløbet hurtigere end forventet, da de to tanke ankom til Randers tirsdag aften, men herefter skulle tungen altså holdes lige i munden.

Arbejdet med at losse tankene på havnen i Randers involverede omkring 20 mennesker. Og den samlede pris for indkøb og transport af tankene løber op i omkring 3,5 millioner kroner, fortæller Frank Skov.

- Selve transporten koster vel i nærheden af 800.000 kroner. Men så har tankene reelt også en ubegrænset levetid, siger han.

Randers Tanklager er et lagerhotel, og de to nyindkøbte tanke skal bruges til at opbevare flydende gødning for en ny kunde, NitroNord. Og med de to nye, store tanke på plads, har Randers Tanklager opbrugt deres muligheder for yderligere udvidelser på havnen i Randers.

Nye tanke på randers havn. Randers Havn. Tanke. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Foto: Mathias Fredslund Hansen
Smilene blev blandet med hovedryst hos mandskabet på Randers Havn onsdag. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Smilene blev blandet med hovedryst hos mandskabet på Randers Havn onsdag. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Smilene blev blandet med hovedryst hos mandskabet på Randers Havn onsdag. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Smilene blev blandet med hovedryst hos mandskabet på Randers Havn onsdag. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Foto: Mathias Fredslund Hansen
Foto: Mathias Fredslund Hansen

Hovsa! Der manglede liiiige et par meter på havnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce