Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Hurtigere togture rykker tættere på

- Projektet bliver først udført om et par år, for hastighedsopgraderingen er tidligst noget, vi går i gang med i 2021, fortæller Magnus Bros Rasmussen, projektleder i Banedanmark.Arkivfoto: Lars Rasborg

Hurtigere togture rykker tættere på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Første trin på vejen mod at øge hastigheden på togstrækningen mellem Aarhus og Hobro ser ud til at være rykket tættere på. En annonce indrykket af Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland kalder til første ekspropriationsforretning.

Randers: Banedanmark vil gerne have togene til at køre hurtigere mellem Aarhus og Lindholm - 21 minutter hurtigere for at være helt præcis.

Derfor venter Banedanmark i øjeblikket på tilladelse fra politisk hold til at elektrificere og hastighedsopgradere jernbanestrækningen mellem de to byer.

Hurtigere tog kræver dog mere plads end det, Banedanmark har på strækningen i øjeblikket, da det kurvede terræn gør det svært for togene at sætte farten op. Så hvis planerne bliver vedtaget i Folketinget, vil det få betydning for flere af de borgere og virksomheder, der er placeret tæt op ad jernbanestrækningen.

En karriere med tog og meget andet
Hvordan foregår ekspropriation?
Når eksempelvis Banedanmark har brug for at inddrage et areal eller lignende fra private ejendomme, sker det gennem ekspropriation. Ekspropriation er et alvorligt indgreb i den private ejendomsret, som er sikret i Grundlovens paragraf 73. Derfor er proceduren omkring ekspropriation meget stringent. Gennem anlægsloven får Banedanmark ret til at erhverve de nødvendige arealer og rettigheder. Selve ekspropriationen bliver ikke besluttet af Banedanmark, men af en af statens ekspropriationskommissioner. Ekspropriationskommissionen er en uafhængig myndighed. Den refererer for eksempel ikke til staten eller til kommunen. Når anlægsloven, der giver det juridiske grundlag for ekspropriation, er vedtaget, indkalder ekspropriationskommissionen til en besigtigelse. Formålet er at kontrollere og godkende projektet. Her er der mulighed for at komme med indvendinger, kommentarer, ændringsforslag eller lignende. Derefter indkalder ekspropriationskommissionen til ekspropriationsforretninger. De handler om enkeltejendomme, og formålet er at gennemgå det endelige projekt. Det er på ekspropriationsforretningen, at kommissionen fastsætter, hvad der skal betales i erstatning for indgrebene hos den enkelte ejer eller lejer.Hvis begge parter kan acceptere erstatningens størrelse, afsluttes sagen med, at der indgås et forlig. Hvis det ikke er muligt, træffer ekspropriationskommissionen i stedet afgørelse i sagen.

Kilde: Odenseletbane.dk

Forlig kan indgås

Hvad konsekvenserne af arbejdet vil blive, har tidligere vakt usikkerhed og bekymring hos borgere, der bor tæt op ad jernbanenettet.

Men først nu er første ekspropriering (det ejerskifte, der finder sted, når offentlige myndigheder overtager privat ejendom) på vej til at blive en realitet.

På hjemmesiden for Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland indkalder man 16. august til første ekspropriationsforretning på adressen Ørrildvej 54 i Randers NV i forbindelse med hastighedsopgradering på strækningen, hvor den uafhængige ekspropriationskommission for første gang skal tage stilling til, hvad der skal betales i erstatning til husets ejer som kompensation for eksproprieringen. Hvis begge parter kan acceptere erstatningens størrelse, afsluttes sagen med, at der indgås et forlig. Hvis ikke det er muligt, træffer ekspropriationskommissionen i stedet en afgørelse i sagen.

Flere løsninger i spil

Hos Banedanmark ønsker projektleder Magnus Bros Rasmussen ikke at kommentere den enkelte sag. Han fortæller helt generelt, at Banedanmark på nuværende tidspunkt er langt fra klar til at sætte første spadestik i jorden, når det gælder den kommende elektrificering og hastighedsopgradering.

- Typisk sker ekspropriationer et år i forvejen, så det er ikke noget, som vi er gået i gang med endnu, da vi stadig afventer, at projektet bliver vedtaget fra politisk hold. I særlige tilfælde kan man dog gå i gang tidligere, for eksempel hvis der er tale om par, der ligger i skilsmisse, eller meget gamle mennesker, der eksempelvis ikke har overskud til at stå for salg af huset selv, og hvor projektet derfor hænger over hovedet på dem. Men det er undtagelsen, fortæller Magnus Bros Rasmussen, der tidligst forventer, at arbejdet går i gang i 2021.

- Hvis man tager en beslutning i løbet af i år, kan vi holde de tidsplane,r vi har lovet, fortæller han.

Magnus Bros Rasmussen understreger desuden, at Banedanmarks planer samlet set ikke har givet anledning mange totalekspropriationer, som han kalder det, når der er tale om hele ejendomme, der overtages.

- På strækningen fra Aarhus til Aalborg er der tale om fem ejendomme, der er i potentiel fare for en ekspropriering. Men der er samtidig flere forskellige løsninger i spil, som kan ændre på antallet, og som politikere skal tage stilling til, fortæller han.

Hvis du klikker på linket her kan du se de områder, som Banedanmarks arbejde vil påvirke.

Den grønne markering viser de områder, der er planer om at ekspropriere midlertidigt, mens anlægsarbejdet står på. Den orange markering viser de områder, der er planer om at ekspropriere permanent.