Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Interessant at slippe væk fra tavlen

De to 3. g-klassekammerater Caroline Melskens og Christina Bjerre er enige om, at dette her er noget anderledes, end de er vant til. De kommer ud af klasselokalet og bruger peter Carlsen-udstillingen som udgangspunkt for deres undervisning. Foto: Annelene Petersen
Foto: Annelene Petersen

Interessant at slippe væk fra tavlen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

At udvide sine engelskkundskaber i Peter Carlsen-udstillingen på Randers Kunstmuseum er en udfordring, der passer 3. b.

Man skal lige fotografere sin opgave. Og så skal man kommentere og lave en anmeldelse mundtligt af den opgave, man har fået stillet.

Det hele klares via mobilen, og løsningen sendes til Randers Statsskoles lukkede Facebook-gruppe.

Når eleverne er tilbage på klassen, kan opgaverne hentes frem. De kan vises, dokumenteres og diskutteres.

Det er en måde at integrere digitale medier i undervisningen på - og absolut en form, der passer engelsklærer Rita Houmann godt.

»Det er en måde at komme ud af klasseværelse på og bruge mediet i nye sammenhænge. Faktisk er det en form, hvor læreren i nuet er en lille smule overflødig,« siger Rita Houmann, der til gengæld har brugt meget tid på at tilrettelægge sin undervisning og sin problemformulering, så den passer til den enkelte elev.

Og der bliver talt engelsk i grupperne, hvor hendes elever cirkulerer rundt i Peter Carlsens særudstilling på Kunstmuseet.

Eleverne konkluderer, at det er en anderledes måde at blive undervist på.

»Det er meget anderledes end det, vi er vant til. Men også spændende,« mener Caroline Melskens, Helsted.

Sammen med klassekammeraten Carina Bjerre fra Mariager, er hun gået om bord i et af Carlsens malerier, hvor de to kan konkludere, at titlen »Du gør en forskel« står i skærende kontrast til, hvad man ser på billedet.

»Det her er ret sjovt, og bestemt mere spændende end den tavleundervisning, som vi er vant til,« supplerer Carina Bjerre, mens hun gør sig klar til at fotografere og lave en lille video om opgaven.

Der blev slået flere fluer med et smæk, da 3. b forleden »havde time« på Randers Kunstmuseum.

For i kulissen listede rektor Lone Andersen rundt og lyttede og registrerede, hvad hun så og hørte.

»Forud for vore medarbejderudviklingssamtaler skal jeg indsamle materiale til samtalerne bl. a. ved at være med her,« siger Lone Andersen, der især skal koncentrere sig om, hvordan lærer-elev-interaktionen er i et rum, der konstant sender faglige signaler, ligesom hun skal holde øje med, hvordan lærer og elever udnytter rummets muligheder i en engelskfaglig sammenhæng med brug af sociale medier i spil.

»Der er vi heldige at have et godt museum i Randers, som vi kan bruge i mange sammenhænge,« siger rektoren og indstiller sig på, at hun i dette her tilfælde står over for en lærer, der har underskrevet sig som coach. Hermed signalerer hun, at hun ikke alene er underviser, men at eleverne selv skal være aktive på en anden måde, end det er tilfældet i klasselokaler.

»Hvis vi skal udvikle skolen, skal vi have indblik i, hvordan læreren planlægger og praktiserer sin undervisning. Vi skal være skarpe på vores kerneydelser,« konstaterer Lone Andersen og erkender, at tidligere tiders totale metodefrihed i dag kun er en del af lærerens funktion

Interessant at slippe væk fra tavlen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.