Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Jobcenterleder: Virksomhederne skal tage sig sammen

Tine Arensbach har en fortid i industrien i både Danmark og Tyskland. Pressefoto

Jobcenterleder: Virksomhederne skal tage sig sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lederen af Jobcenter Randers Erhverv erkender, at der er et problem med at trække unge mennesker til produktionen. Hun mener, at produktionsvirksomhederne bærer en stor del af skylden for den udvikling.

Randers: Rundt omkring i Randers skriger industrien efter kvalificeret arbejdskraft. En af dem, der har talt med de frustrerede direktører, er Tine Arensbach, som er leder af Jobcenter Randers Erhverv.

- Det er altid den samme sang, man hører i forhold til manglen på arbejdskraft. Jeg mener, der mangler noget fokus på, hvad virksomhederne selv kan gøre for at tiltrække de unge mennesker, siger hun.

Ifølge lederen er virksomhederne nemlig ikke fulgt med tiden. Alt for mange præsenterer sig selv med lange videoer på hjemmesiden om deres produktion og deres produkter. Problemet er bare, at mange unge ikke finder det interessant.

- I Randers har vi mange virksomheder, som er underleverandører. Det vil sige, at de producerer dele til større produkter. Når virksomhedsejeren så stiller sig frem og viser et af sine produkter, vækker det ikke genklang hos de unge. Det tiltrækker heller ikke de unge at kigge på metal, der bøjes eller mænd i blå kedeldragter, siger hun.

Derfor skal virksomhederne til at genopfinde måden at præsentere sig på.

Brobygning viste Kasper vejen

Fokus på virksomheden

- Det er simpelthen ikke nok at fremvise en dims, som ingen ved, hvad er. Vil man absolut vise sit produkt, skal man vise hvad det bliver brugt til. På den måde ville man tale delen op, og flere kunne forholde sig til den, siger Tine Arensbach, og afslører, at virksomhedernes PR skal fjerne sig fra produktet.

- Alt for længe har der været en opfattelse af, at man skal markedsføre virksomheden ud fra produktet. I mine øjne er det håbløst gammeldags. I stedet skal virksomhedesejerne ud og vise, hvem de er. De unge vil gerne vide, hvem der arbejder på en virksomhed, hvordan arbejdsforholdene er, om man kan sidde ude og arbejde i godt vejr og hvad man laver i frokostpauserne, fortsætter hun.

Det handler nemlig om at fortælle, hvem man er og på den måde skille sig ud.

- De unge går altså i ottende og niende klasse, når de skal vælge. I den alder er de enormt identitetssøgende, og de vælger meget på, om noget er in eller ikke in. Når de så ser en virksomhed blive præsenteret på den gamle måde, ser de bare, at det er produktion, hvilket ikke er in i disse år. Fortæller man istedet om virksomheden, kommer man også til at skille sig ud. Det er vigtigt, når man ved, at de unge har en masse at vælge mellem, siger hun.

Derfor skal virksomhedslederne turde være mere moderne på virksomhedens hjemmeside og i den øvrige markedsføring.

- De siger jo selv, at de unge får et helt andet indtryk af industiren, når de er ude at besøge en virksomhed. Men der er jo ikke nogen, der har tid til at invitere alle unge indenfor. Derfor skal man simpelthen blive bedre til at præsentere virksomheden på nettet og i markedsføringen, siger Tine Arensbach.

Fremtidens medarbejder

Ifølge Tine Arensbach er mange virksomhedsejere så opslugte af det, de gør, at de glemmer, hvem de er. Det er ifølge hende et stort problem, da der ikke er tvivl om, at fremtiden kræver, at der hentes tilstrækkeligt kvalificeret arbejdskraft ind til produktionen.

- Fremtidens industri og fremstillingsvirksomhed skal overleve på, at man ved, hvem de er. Jeg ved, at vores virksomheder er fagligt dygtige, men de mangler altså virkelig at komme på banen, når det gælder om at tiltrække de unges opmærksomhed, siger hun.

En genvej til en fremtidssikret medarbejderstab, mener Tine Arensbach, går gennem en tidlig rekruttering af medarbejderne.

- Unge mennesker går rundt med en opfattelse af, at de ikke kan bruges i virksomhederne under deres uddannelse. Derfor søger de ikke relevante studiejob. Min opfordring til virksomhederne er, at de skal oprette nogele studierelevante stillinger, så de kan fange deres kommende medarbejdere allerede under studiet. Hvorfor skal en ingeniørstuderende sidde bag kassen i et supermarked, når han eller hun kunne dygtiggøre sig indenfor sit fag? spørger hun.