Jobformidlingen er vendt på hovedet

- Jeg synes jo, det er naturligt at lytte til virksomhederne og på den måde finde ud af, hvad de rent faktisk efterspørger, siger Tine Arensbach, chef for Jobcenter Randers Erhverv. Arkivfoto

Jobformidlingen er vendt på hovedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jobcenter Randers Erhverv har de seneste år udviklet en ny strategi, som går ud på at undersøge virksomhedernes behov for kompetencer og ud fra det iværksætte opkvalificerende indsatser for ledige. Tidligere spurgte man den ledige: hvad kan du? Og undersøgte derefter, om nogen kunne bruge de kvalifikationer.

Randers: Historien om, hvordan Det Sundhedsfaglige Børneteam fik løst sit problem med at finde nye medarbejdere, er et skoleeksempel på, hvordan en ny og moderne måde at drive jobformidling på virker.

- Hvor man tidligere typisk kontaktede virksomhederne og sagde, "jeg har en mand her, som kan det og det. Kan I ikke bruge ham", så vender vi den i dag om.

- I dag bestræber vi os i stedet på løbende at være i tæt dialog med virksomhederne og spørge ind til, hvad det præcist er for nogle kompetencer, de har brug for. Har vi så ikke lige ledige med den rette uddannelse eller de rigtige kompetencer, forsøger vi i stedet at finde alternative måder at tilfredsstille virksomhedens behov på, siger Lasse Christensen fra Jobcenter Randers Erhverv.

Det var ham, som, da Camilla Bach Sørensen manglede folk til sin virksomhed Det Sundhedsfaglige Børneteam, henledte hendes opmærksomhed på de pædagogiske assistenter. Et par måneder efter var syv af disse opkvalificeret med en til lejligheden tilrettelagt efteruddannelse og er i dag ansat i faste stillinger i børneteamet.

Naturligt at lytte

Lasse Christensen placerer en stor del af æren for, at den nye måde at tænke jobformidling på er blevet indført, hos sin chef i Jobcenter Randers Erhverv, Tine Arensbach. Og det var da også, da hun i december 2015 blev ansat, at man begyndte at undersøge andre måder end de traditionelle at få ledige i arbejde på og samtidig også imødekomme virksomhedernes behov for specifikke kompetencer.

- Jeg kom jo fra det private erhvervsliv og havde derfor naturligt virksomhedernes perspektiv med mig fra starten. Samtidig har det naturligvis haft indflydelse på valget af medarbejdere, når vi her på kontoret selv har ansat nye, siger Tine Arensbach.

Hun peger på, at der ikke er nogen lovbestemt måde, man skal gribe jobformidlingen og erhvervsservicen an på.

- Og jeg finder det jo naturligt at lytte til virksomhederne og på den måde danne sig en idé om, hvad de efterspørger, siger hun.

Jobcenter Randers Erhverv har således tidligere kørt lignende forløb som det ovenfor beskrevne med eksempelvis industriobservatører. Her har der dog ikke været tale om at løse et rekrutteringsproblem for en enkelt virksomhed, men for en gruppe af beslægtede virksomheder.

Vigtige sociale kompetencer

Tine Arensbach peger på, at ikke alene virksomhederne har fordel af, at der tages udgangspunkt i deres ønsker og behov. Det er også langt mere motiverende for en ledig at gå i gang med et kursus, hvis der er udsigt til at fast job i den anden ende.

- I stedet for at aktivere uden mål, blot fordi man skal aktivere, siger hun og tilføjer, at også virksomhederne i høj grad kan have brug for hjælp til at tænke anderledes, end de plejer.

Verden, uddannelserne samt behov og tendenser på arbejdsmarkedet udvikler sig hele tiden, men ifølge Tine Arensbach kan det for sjældent aflæses i de jobopslag, der kommer fra virksomhederne.

- Tendensen i dag er jo, at man i langt højere grad ser på de sociale og personlige kompetencer end på de rent faglige. Det faglige kan man oplæres i, det vigtigste er, at man fungerer sammen med andre mennesker og kan samarbejde, siger hun.

Jobformidlingen er vendt på hovedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce