Kæmpeøjne konkurrerede om tv-seernes opmærksomhed

De to øjne er tilsammen 12 meter lange, og placeringen på toppen af p-huset gør kunstværket synligt for DR's helikopter. Foto: Randers Kunstmuseum

Kæmpeøjne konkurrerede om tv-seernes opmærksomhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers Kunstmuseum valgte at benytte fredagens enkeltstart til at sætte fokus på Sven Dalsgaard og hans store betydning for byens kulturidentitet ved hjælp af et 12 meter stort værk på taget af et p-hus.

Randers: Ved fredagens etape af Post Nord Danmark Rundt fik Randers Kunstmuseum mulighed for at sætte sit eget præg på begivenheden, og den mulighed blev grebet, fortæller museumsinspektør Anne Sophie Lykke-Poulsen.

Museet har indgået et samarbejde med Søren Fischer, der ejer det nærliggende p-hus, om at få flyttet Aage Arbjergs 12 meter store hyldestværk til Sven Dalsgaard, som tidligere har hængt på kunstmuseets facade, op på taget af p-huset.

Håbet var på forhånd, at DR's helikopter ville filme kunstværket, når cykelrytterne nærmede sig på løbsruten. Museumsinspektøren fortæller, at DR havde bedt om at få tilsendt op til 20 ord for hvert enkelt såkaldt luftspot, og her har museet altså valgt at sætte fokus på Sven Dalsgaards kunst.

Synlig placering på ruten

- Det ville være ærgerligt ikke at nævne Sven Dalsgaard, som jo er en vigtig kunstner for Randers. Vi har simpelthen så mange af hans værker på museet, men de befinder sig jo inde i huset, og derfor er der ikke mulighed for på samme måde at vise dem frem på en dag som i dag, siger Anne Sophie Lykke-Poulsen og fortsætter:

- Derfor blev vi enige om, at hvis vi vil have Sven Dalsgaard italesat på en dag, hvor der er masser af fokus på Randers og byens historie, ville det være en rigtig god idé at sætte øjnene op et sted, hvor folk kan se dem på ruten, siger hun.

Museumsinspektøren understreger, at installationen på toppen af p-huset blot er midlertidig.

- Allerhelst ville vi have haft øjnene op på Kulturhusets tag, men det har af pladshensyn ikke været muligt. Derfor har vi fået dem placeret et sted, der var tæt på os, og som er synligt, siger hun om det, hun ser som en gestus i retning af den vigtige kunst, som Sven Dalsgaard har tegnet sig for.

- Jeg tror, han ville synes, at det er meget sjovt. For os er det en måde, hvorpå vi kan få mulighed for at snakke om kunsten og dét på en dag, hvor der er fokus på rigtig mange forskellige ting i byen, siger hun.

Mange gode Randers-historier

Ifølge Anne Sophie Lykke-Poulsen er der flere grunde til, at Sven Dalsgaard er blevet så vigtig for byens kulturelle identitet.

- For det første er han født i Randers, og han døde i Randers, efter at have levet hele sit liv her. Han har været utroligt produktiv, og hans kunst tager udgangspunkt i ham selv, hans omgangskreds og i byen. Så det, vi ser i værkerne, er jo noget, som rigtig mange af os kan forholde os til, pointerer hun.

- Pigen i Gudenåen, som er stillet op ude på Paradisøen, handler jo også om hans forhold til randrusianerne og til byen, forklarer museumsinspektøren, som er glad for, at tv-seerne får mulighed til at stifte bekendtskab med de mange gode historier, som Randers har at byde på.

- Nu handler vores eget tiltag jo om kunsten, men der sker mange andre ting, som folk har arrangeret rundt omkring, og det er dejligt, at der er interesse om at formidle positive historier om Randers ud til danskerne, siger Anne Sophie Lykke-Poulsen.

Kæmpeøjne konkurrerede om tv-seernes opmærksomhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce