Klar til fremtiden: Design og 3D-print i skoletiden

Andreas Bastian Dalsaa underviser elever fra blandt andet folkeskolerne i ny teknik - for eksempel 3D-print. Foto: Ulrik Burhøj Jepsen, Tradium

Klar til fremtiden: Design og 3D-print i skoletiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I Tradium FutureLab kan unge printe med 3D-printer, laserskære i træ og designe i VR samt meget mere - og det er ikke kun for elever på ungdomsuddannelserne, for der er også forløb målrettet elever fra 6. til 9. klasse.

Randers: Andreas Bastian Dalsaa er vant til at undervise gymnasieelever på Tradium HHX og HTX i teknologi, informatik og e-sport. Derfor har han også let ved, sammen med to kollegaer, at varetage instruktionen på Tradiums teknologiforløb i FutureLab, som er et eksperimentelt forløb i Tradium ToolBox. Her kan grundskoleelever prøve kræfter med eksempelvis 3D-print og laserskæring, sådan som eleverne på HTX gør i deres undervisning.

De unge kan dermed afprøve, om uddannelserne på Tradium kunne være noget for dem.

- Skolerne kan melde sig på de her hold, og så underviser vi dem eksempelvis i, hvad 3D-print er, og hvordan det kan inkorporeres i den normale undervisning, forklarer Andreas.

Han fortæller videre, at det er en del af arbejdet med SmartSkills, som omhandler at få flere unge til at blive nysgerrige på, hvad en erhvervsuddannelse egentlig er.

Forløbene tager eksempelvis udgangspunkt i temaer som "En rejse i rummet" og "Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan". Mange af elementerne i undervisningen er også noget, som gymnasieeleverne kommer forbi. Men selvom der er flere ligheder i at undervise elever i grundskolen og gymnasiet, så er det dog ikke helt det samme.

- Eleverne, der går på de gymnasiale uddannelser, er allerede en smule mere låst fast, hvor dem i 8.-9. klasse prøver nogle ting og ser, hvad der sker. Det er jo det, der er fedt, at man ser nogle helt anderledes kreative input, som man ikke kan forklare, hvor kommer fra, fortæller Andreas.

Ved at benytte 3D-printere får eleverne mulighed for at designe og fremstille ting og sager. Som for eksempel en raket, der ved hjælp af trykluft kan tage flyve. Foto: Ulrik Burhøj Jepsen, Tradium
Ved at benytte 3D-printere får eleverne mulighed for at designe og fremstille ting og sager. Som for eksempel en raket, der ved hjælp af trykluft kan tage flyve. Foto: Ulrik Burhøj Jepsen, Tradium

Det skal virke i praksis

Forløbene målrettet grundskoleeleverne er i udgangspunktet de samme, uanset klassetrin. Dog har de et forskelligt fokus, for hvor projekterne i 6.-7. klasse ikke behøver være helt så teknisk korrekte, så skal undervisningen gerne munde ud i konkrete og fungerende produkter for eleverne i 8.-9. klasse. Andreas fremviser eksempelvis en lille raket, som er designet med seks ben på bunden og kan "opsendes" omkring syv meter ved hjælp af trykluft.

- Når vi instruerer 6.-7. klasseelever, så er fokus på at lave produkter, der gør eleverne nysgerrige og tager udgangspunkt i, hvad de synes ser fedt ud. Når det derimod er 8.-9. klasseelever, der er herinde, så lægger vi mere vægt på, at de udvikler produkter, der faktisk virker og teknisk set giver mening. Vi kan eksempelvis fjerne nogle ben på raketten, hvis det gør den bedre til at flyve.

3D-printere er blot en af mulighederne i Tradium FutureLab, hvor unge også kan skære i træ med laser og designe i VR (Virtual Reality, red). Foto: Ulrik Burhøj Jepsen, Tradium
3D-printere er blot en af mulighederne i Tradium FutureLab, hvor unge også kan skære i træ med laser og designe i VR (Virtual Reality, red). Foto: Ulrik Burhøj Jepsen, Tradium

Miljøvenlige materialer

På Tradium arbejder vi med FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, og derfor er det også nærliggende, at ny teknologi, der anvendes i undervisningen, ikke blot skal være nyskabende og innoverende, men også bæredygtigt og skånsomt for miljøet. Af den årsag er de materialer, der bruges i 3D-printerne, netop dette.

- Det er bioplast, en binding, som hurtigt opløses. Man kan for eksempel ikke opbevare vand i tingene, vi printer, særligt længe, så nedbrydes de - og sådan er det med alt det materiale, vi printer her, forklarer Andreas.

Han fortæller også, at grundskoleeleverne kan benytte Tradiums faciliteter i forbindelse med deres afgangseksamener i 9. klasse og eksempelvis få lavet en model af deres eksamensprojekt.

Klar til fremtiden: Design og 3D-print i skoletiden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce