Klimabro kræver seriøs kommuneopsparing: Prisen er 300 millioner

Genrefoto: Brian Bergmann/Scanpix

Klimabro kræver seriøs kommuneopsparing: Prisen er 300 millioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Formanden for udviklingsudvalget mener, det er realistisk at finde de 300 millioner kroner, kommunen skal skrabe sammen for at finansiere en klimabro.

Randers: Hvis Randers Byråd står sammen, så er det muligt at få finansieret og bygget en såkaldt klimabro over Randers Fjord indenfor de næste syv til ti år, vurderer Claus Omann Jensen (V).

- Og politikerne i byrådet skal være modige, hvis de ikke vil være med, siger han med henvisning til, at der er udfordringer på både klima- og infrastrukturområdet forude.

Blandt andet holder Randersbro ikke evigt, og derfor er det nødvendigt at sætte gang i etableringen af endnu en bynær broforbindelse.

Konservative Daniel Madié, der ud over at have plads i udviklingsudvalget også er ny formand for havnebestyrelsen, glæder sig også til, at der kommer gang i arbejdet med at føre by og havn sammen.

- Nu har vi snakket om det, siden jeg kom i byrådet i 2004. Nu er det på tide, at vi tager nogle stik hjem. Det er fint nok med ti fugle på taget, men der skal altså også ske noget konkret.

Daniel Madié foreslår, at man allerede nu går i gang med at bygge en ny havnevej, der skal forbinde havnen med E45 via Clausholmvej, og dermed blandt andet lette trafikken på Grenåvej og Århusvej.

- Det er et projekt til 50 millioner kroner, og der er allerede sparet en del op, så det kan realiseres. Vi er simpelthen nødt til at komme i gang.

I løbet af denne byrådsperiode regner jeg med, at en flytning af havnekontoret er besluttet og projekteret.
Daniel Madié (K), formand for havnebestyrelsen

Udflytning i gang

Daniel Madié oplyser, at det går planmæssigt med at byggemodne arealer til udflytning af havnen, og med virksomhedernes overtagelse af de nye grunde.

- I løbet af denne byrådsperiode regner jeg med, at en flytning af havnekontoret er besluttet og projekteret, siger Daniel Madié. Dermed frigøres der et bynært areal til etablering af nye butikker, kontorer og boliger, og så er man allerede i gang med at realisere projektet Byen til Vandet.

Til gengæld er der ikke planer om, at Verdo flytter. Varmeværket har kontrakt indtil 2036.

- Jeg ser det ikke som et problem, siger Claus Omann Jensen, der også er formand for Verdos bestyrelse. Han påpeger, at havnen sagtens kan føres sammen med byen, selv om værket ligger, hvor det ligger, og producerer varme til byen.

- Se bare på H.C. Ørsted Værket i København, hvor der sker byudvikling rundt om. Vi kan også integrere byen rundt om Verdo.

Luftfoto over Randers.
Randersbro skal aflastes af en klimabro lidt længere ude mod øst. Og busterminalen skal flyttes for at give plads til, at by og vand føres sammen. Arkivfoto

Beslutninger på vej

Claus Omann Jensen peger på, at der desuden kan nå at ske store ændringer i den måde, der produceres varme på, inden 2036.

Daniel Madié mener også, det handler om at udnytte de muligheder, der er i dag, og ikke vente længere.

- Verdo har jo ret til at forlænge kontrakten, så hvem ved, om virksomheden overhovedet vil flytte i 2036?

Han påpeger, at ideen med at føre by og vand sammen også handler om at forbinde Gudenå med midtbyen. Storkeengen-projektet er et godt eksempel på dette. Her får man både mere bynær natur, og desuden en måde at håndtere klima-udfordringer på.

- Jeg er ærgerlig over, at det ikke lykkedes at lave Hospitalsgade til en korridor mellem åen, regnskoven og midtbyen, siger Daniel Madié med henvisning til, at bestræbelserne på at lave en særlig visuel forbindelse tværs over Tørvebryggen kuldsejlede.

I morgen skal udviklingsudvalget tage stilling til det videre arbejde med at få realiseret Byen til Vandet. Blandt andet skal politikerne drøfte, hvordan borgerne inddrages.

Byrådet har vedtaget at der skal bygges en ny såkaldt klimabro (i den røde cirkel), der skal føres over den yderste del af pieren. Den nye bro skal aflaste Randersbro og desuden fungere som en sluse, der kan lukke det nordlige havnebassin af og på den måde sikre, at tilstrømmende vandmasser fra Randers Fjord ikke vil skabe oversvømmelser i Randers.

Klimabro kræver seriøs kommuneopsparing: Prisen er 300 millioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce