Se billederne: Kom til Randers Havn på sikker vis

Jakob Trolle i samarbejde med kaptajnen (tv.) og styrmænd.

Se billederne: Kom til Randers Havn på sikker vis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers: Så snart, Jakob Trolle træder ind i styrhuset på det maltesiske skib "Kati", hilser han på kaptajnen og styrmanden og stiller sit GPS-udstyr op.

Det kan være utroligt svært at sejle ind af Randers Fjord, og derfor hjælper DanPilot store skibe med indsejlingen til Randers. I nogle passager er der ikke mere end et par meters fejlmargin, og med et skib som det i dag, som er 13,8 meter bredt og 106,6 meter langt, skal man være yderst velbesejlet i fjorden.

- Det første, jeg kigger efter, når jeg kommer ombord, er den umiddelbare stand på skibet. Selvom det ikke siger så meget om funktionaliteten, så giver det et helt klart fingerpeg, fortæller Jakob.

Motorrummet nogle etager under os fylder styrhuset med en let søvndyssende brummen.

Jakob tager i udgangspunktet altid styringen af skibet. Ved indsejling til Randers Fjord er det, modsat reglen, ikke altid kaptajnen der styrer skibet ind mod havnen

For Jakob er det et trade off mellem flere sikkerhedsaspekter. For at de skal komme i havn uden at støde på grund, skal lodsen og besætningen komponere deres individuelle viden sammen og finde den bedste løsning.

- Der er så mange banker i fjorden, at hvis du ikke altid er flere skridt foran, og manøvrere ud fra denne viden, så vil det stensikkert være for sent, understreger Jakob.

For at komme ud til skibet tager Jakob Trolle ofte taxi fra Randers til Udbyhøj, hvor en bådmand står klar til at sejle ham ud til skibet.
For at komme ud til skibet tager Jakob Trolle ofte taxi fra Randers til Udbyhøj, hvor en bådmand står klar til at sejle ham ud til skibet.
Jakob skal lynhurtigt tillære sig kendskab til styring af skibet.
Jakob skal lynhurtigt tillære sig kendskab til styring af skibet.
Når båden nærmer sig skibet, aftaler bådmanden og kaptajnen, hvor mange knob, de skal sejle med, for at det hele føles som om, det står stille, når Jakob skal hoppe fra båden til rebstigen på skibets side.
Når båden nærmer sig skibet, aftaler bådmanden og kaptajnen, hvor mange knob, de skal sejle med, for at det hele føles som om, det står stille, når Jakob skal hoppe fra båden til rebstigen på skibets side.
Efter et par timers sejlads tager Jakob brillerne af, træder et par skridt fra roret, går lidt frem og tilbage i det højtliggende styrhus og finder så en pudseklud frem. ?Selvom vi har en masse hjælpemidler, så hjælper det altså virkelig meget med et par rene brilleglas,? griner han.
Efter et par timers sejlads tager Jakob brillerne af, træder et par skridt fra roret, går lidt frem og tilbage i det højtliggende styrhus og finder så en pudseklud frem. ?Selvom vi har en masse hjælpemidler, så hjælper det altså virkelig meget med et par rene brilleglas,? griner han.
Efter at være mæt af et liv til søs valgte Jakob Trolle for 14 år siden et liv med lidt kortere sejlture, end han var vant til og blev ansat ved DanPilot.
Efter at være mæt af et liv til søs valgte Jakob Trolle for 14 år siden et liv med lidt kortere sejlture, end han var vant til og blev ansat ved DanPilot.
Skibet ?Kati? bliver nødt til at stoppe op på vejen ind, da Jakob har fået meldt, at en af hans kollegaer er på vej ud af fjorden med et skib. Det er kun få steder på vej ind, at to skibe kan passere hinanden, fordi sejlrenden er så smal, som den er.
Skibet ?Kati? bliver nødt til at stoppe op på vejen ind, da Jakob har fået meldt, at en af hans kollegaer er på vej ud af fjorden med et skib. Det er kun få steder på vej ind, at to skibe kan passere hinanden, fordi sejlrenden er så smal, som den er.

Se billederne: Kom til Randers Havn på sikker vis

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce