Langå klar til kamp: Vil ikke af med sin station

Station K holdt åbningsfest i stationsbygningen for et år siden. Banedanmark og DSB Ejendomme ønsker, at bygningen rives ned, men planen møder stor modstand. Arkivfoto: Lars Rasborg

Langå klar til kamp: Vil ikke af med sin station

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmarks planer om at nedrive stationsbygningen i Langå møder stor lokal modstand: Nu skal der skabes endnu mere liv i bygningen.

Langå: Hvis nogen har frygtet, at bulldozere hvert øjeblik skulle køre i stilling for at vælte stationsbygningen i Langå, kan de tage det roligt. Det sker ikke nu, og måske sker det slet ikke. Men det er vigtigt at sende et klart signal om, at Langå ønsker at bevare sin stationsbygning. Det var der stor enighed om, da bygningens logerende, Station K, onsdag aften havde indbudt til stormøde om stationens aktuelle situation - og mulige fremtid.

Anders Pedersen fra stationsforeningens bestyrelse indledte aftenen med en status og med at fastslå, at det muligvis ikke står helt så galt til, som man kunne tro.

Kort fortalt gør Banedanmark klar til, at tog kan passere Langå med 180 kilometer i timen - med mindre selvfølgelig, de gør holdt for at opsamle eller afsætte passagerer. Den øvelse vil Banedanmark helst gøre ved at rydde området, så nye spor kan lægges mest optimalt. Stationsbygningen og de brede perroner skal altså fjernes, hvis Banedanmarks tegninger skal realiseres.

Både lokalt, i Randers Kommune og hos DSB er opbakning til, at stationsbygningen i Langå - og byens nye kultursted, Station K - skal bevares. Arkivfoto
Både lokalt, i Randers Kommune og hos DSB er opbakning til, at stationsbygningen i Langå - og byens nye kultursted, Station K - skal bevares. Arkivfoto

Plan møder modstand

Bygningen tilhører DSB Ejendomme, og den er egentlig lidt til besvær: Inden Station K lejede sig ind sidste år, havde den stået tom længe, og den kræver vedligehold. En rapport fra 2011 viser, at stationen koster omkring 200.000 kroner årligt i drift, en udgift man gerne vil spare.

For DSB Ejendomme vil det imidlertid være meget bekosteligt at få bygningen revet ned, og det problem kan løses ved, at det bliver gjort i forbindelse med Banedanmarks projekt.

De to pro-nedrivningsparter møder imidlertid stor modstand:

DSB, som står for indholdet i landets stationsbygninger og som har udlejet lokalerne til Station K, glæder sig over det liv, der er skabt på stationen i Langå gennem det seneste år - med musik- og sangarrangementer, øvelokaler og et kreativt kontorfællesskab.

- Så DSB og DSB Ejendomme er ikke helt enige: DSB har ingen interesse i at lægge stationen ned. DSB elsker det, vi har gang i og er vores allierede, forklarede Anders Pedersen.

Flere aktiviteter

En anden solid modstander er Randers Kommune, der skal give tilladelse til en nedrivning: Hos byrådspolitikerne er der bred opbakning til Station K og en bevarelse af stationsbygningen, og teknisk forvaltning er stærkt opsat på at forhindre en nedrivning.

- Randers Kommune vil ikke give tilladelsen og er gået i dialog med Banedanmark om en løsning. De holder møder tre til fire gange om året, fortalte Anders Pedersen, som understregede, at der endnu ikke er ikke taget nogen beslutning.

- Men de første par år kommer der ikke til at ske noget. Så vi har nogen tid.

Modstanden kommer også til udtryk hos mange af byens borgere, som har tænkt sig at kæmpe for en bevarelse af bygningen og dermed Station K. Omkring 60 deltog i mødet, og der var flere forslag til, hvordan tiden kan bruges på at få gode ideer til, hvordan en nedrivning kan forhindres.

Et forslag var at skabe endnu flere aktiviteter i stationsbygningen - og dermed endnu flere argumenter mod en nedrivning. Station K er allerede i gang med at skabe liv i det gamle billetkontor nede i forhallen, men der er mulighed for at gøre endnu mere for at give hele bygningen - og også gerne omgivelserne - en stærk puls.

Modstand skal markeres

De to lokale byrådspolitikere Lars Søgaard (V) og Iben Sønderup (S) var også til stede onsdag aften, og de er begge klar til at kæmpe for stationen - eventuelt ved at inddrage landspolitikere i sagen.

- Jeg er glad for, at vi har fat i sagen så tidligt i processen. Nu kan vi flytte på tingene. Det er vigtigt, at vi råber op og kommer med en kraftig markering af, at vi ikke vil finde os i, at den her bygning bliver revet ned. At vise, at vi er mange, der bakker op om den, fastslog Iben Sønderup.

Det kan blandt andet vises gennem en underskriftsindsamling og via grupper, der arbejder med konkrete idéer, mens Randers Kommune kører dialogen med Banedanmark.

Og det er før sket, at Banedanmark har ændret planer i Langå: Som følge af stærke protester fra såvel borgere som politikere blev en planlagt ombygning af Værtvejbroen i forbindelse med etablering af køreledninger for nylig ændret til, at sporene i stedet graves ned.

På mødet var optimismen tydelig.

- Den bygning skal sgu ikke rives ned, mente en kampklar deltager, mens en anden fastslog:

- Banedanmark må tegne nogle andre tegninger!

Langå klar til kamp: Vil ikke af med sin station

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce