Når HF Christiansen tager cyklerne frem

Der var også stor interesse for elcyklerne ved cykelmessen »Cykler For Alle«.


Når HF Christiansen tager cyklerne frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rundvisning. Igen i år arrangerede cykelgrossisten HF Christiansen fra Randers udstillingen »Cykler For Alle«, hvor danske og udenlandske forhandlere kom forbi for at se på 2015-programmet i de forskellige cykelmærker.

De fleste kender nok et eller flere af cykelmærkerne Avenue, Nishiki, MBK, Centurion, Principia, Taarnby, Raleigh og Winther.

Nogle af jer har måske en cykel i et af de mærker stående hjemme i kælderen, garagen eller cykelskuret.

Cykler i alle former og størrelser kunne ses på cykeludstillingen, som blev holdt i Fredericia.
Cykler i alle former og størrelser kunne ses på cykeludstillingen, som blev holdt i Fredericia.

Men hvem står egentlig bag de mærker her i Danmark? Hvem udvikler og designer nye modeller af cykelmærkerne? Og hvem distribuerer dem videre til de lokale cykelforhandlere i landet?

Svaret er ganske enkelt. Det gør cykelvirksomheden HF Christiansen fra Randers.

Avenue-cyklerne med sine specielle farver og design trækker altid interesserede forhandlere til. Mærket er HF Christiansens eget og bliver solgt over hele verden.
Avenue-cyklerne med sine specielle farver og design trækker altid interesserede forhandlere til. Mærket er HF Christiansens eget og bliver solgt over hele verden.

Mellem 80.000 og 90.000 cykler om året leverer de fra hovedsædet på Hvidemøllevej. De er dermed Danmarks største cykelgrossist og har omkring 80 ansatte.

Der var også stor interesse for elcyklerne ved cykelmessen »Cykler For Alle«.
Der var også stor interesse for elcyklerne ved cykelmessen »Cykler For Alle«.

For tredje år i træk holdt HF Christiansen den store cykeludstilling »Cykler For Alle« i Messe C i Fredericia over ni dage i slutningen af september og i starten af oktober, hvor danske og udenlandske cykelforhandlere kom forbi for at kigge nærmere på de nye modeller, som Randers-virksomheden lancerer i deres program for 2015 i de forskellige mærker.

Omkring 350 forskellige børne- og ungdomscykler, herre- og damecykler, mountainbikes, ladcykler, racercykler og el-cykler havde HF Christiansen pakket ned og fragtet til udstillingen i Fredericia.

ErhvervsMagasinet kørte én af dagene ned til cykeludstillingen, som trak omkring 1000 gæster til i løbet af de ni dage. Her mødte vi Henrik Lunn Christiansen, som er økonomi- og eksportchef hos HF Christiansen.

Også svenske cykelforhandlere var rejst til Fredericia for at se på de nye cykelmodeller, som HF Christiansen sender på markedet til næste sæson.
Også svenske cykelforhandlere var rejst til Fredericia for at se på de nye cykelmodeller, som HF Christiansen sender på markedet til næste sæson.

Det var hans oldefar, Hans Frederik Christiansen, som i 1903 grundlagde virksomheden i Randers.

»Jeg har arbejdet ti år i København, før jeg kom hjem til firmaet i april 2012. Jeg er vokset op med det her firma. Min far er stadig direktør som tredje generation i familien,« fortalte Henrik Lunn Christiansen, da vi gik en tur rundt på messen blandt de mange flotte og forskellige cykelmodeller. Et sandt eldorado for en cykelentusiast.

Direktør for HF Christiansen, Jørgen Christiansen, ses her i midten med børnene Henrik Lunn Christiansen (tv) og Peter Christiansen ved de klassiske Raleigh-cykler.
Direktør for HF Christiansen, Jørgen Christiansen, ses her i midten med børnene Henrik Lunn Christiansen (tv) og Peter Christiansen ved de klassiske Raleigh-cykler.

Henrik Lunn Christiansen er kørt i stilling til at overtage direktørstolen efter faren, Jørgen Christiansen, en dag. Samtidig har han sin bror, Peter Christiansen, i virksomheden. Han er it- og teknologichef og kunne under cykelmessen præsentere virksomhedens nye webshop. Derudover er brødrenes onkel og hans børn også at finde i virksomheden.

Et af de første stop, vi tog på rundvisningen, var ved Raleigh-cyklerne. Et ældre cykelmærke fyldt med historier og traditioner. En cykelmodel, som mange nok forbinder med deres bedste- eller oldeforældre.

»Vi er det eneste land i verden, som laver Raleigh på den her måde. De har også Raleigh i England, men derovre ser de ud på en anden måde. Vi holder stadig nogle gamle tegninger fra 1932 i hævd, når vi designer nye modeller,« lød det fra Henrik Lunn Christiansen, som fortalte, at delene til Raleigh ankommer fra forskellige steder i verden, men bliver til sidst samlet og lagerført i Randers.

Sammen med Nishiki er Raleigh de to cykelmærker, som HF Christiansen kun må sælge i Danmark. Centurion må ud over Danmark kun sælges til de nordiske og baltiske lande, mens de resterende mærker gerne må eksporteres globalt.

Vi gik videre til området i den store messehal med cyklerne af mærket Centurion.

»Mange tror, at det er et udenlandsk mærke. Men cyklerne ser altså sådan ud, fordi Steffen sidder hjemme i Randers og designer dem,« sagde Henrik Lunn Christiansen, mens han pegede over mod brand manager Steffen Hagelweiss, som var i gang med at fortælle om de nyeste Centurion-cykler til en forhandler.

»Vi er meget stolte af det her mærke, som danskerne kender godt. Vi sælger også mærket til de andre nordiske lande og de baltiske lande. Det er en af vores eksportplatforme.«

Cyklerne af mærket Avenue skilte sig også ud på messen med sine specielle farver og smarte, stilede design.

»Det her er vores eget mærke, som vi har en global mulighed for at eksportere. Det er det mærke, der er mest interesse for i udlandet. Det er en cykel, som er usammenlignelig med alle andre cykler i Europa. Det er derfor, at folk i deres søgen efter at finde noget unikt, efterspørger det her produkt,« lød det fra Henrik Lunn Christiansen.

Mens vi snakkede med Henrik Lunn Christiansen, måtte han et par gange lige afbryde rundvisningen kortvarigt, da han skulle hilse på udenlandske forhandlere fra blandt andet Sverige, Holland og Rusland, som var rejst til Fredericia for at se på cykler denne mandag i slutningen af september.

Og det er da også det udenlandske marked, som HF Christiansen begynder at se mere ud mod, fortalte Henrik Lunn Christiansen. I mange europæiske lande begynder man så småt at se cyklen som et transportmiddel i dagligdagen, som vi selv har gjort det i Danmark i mange år.

»Vi kan se med den størrelse, vi har, at eksport er en af de muligheder, der er, hvis vi skal blive ved med at vokse. Men Danmark er stadig vores fundament og hjerteblod. 95 procent af vores cykelsalg er her i landet.«

»Det er stadig kun 20-30 procent af vores samlede salg, som bliver skrevet ned i de her dage eller ugerne efter. Vi er stadig ude for at hente ordrer dagligt hele året rundt. Vi er heldigvis lagerførende, men vi vil selvfølgelig gerne have forhandlerne til at lægge deres ordrer så tidligt som muligt. Jo før, at vi får dem ind, jo nemmere er det at ændre på vores ordrer i Asien, fordi vi skal huske på, at der er seks måneders leveringstid på produkterne,« sagde Henrik Lunn Christiansen, som får hovedparten af cyklerne produceret i Taiwan.

Vi kom også forbi mærkerne Winther og Nishiki, inden vi stoppede ved de flotte ladcykler af mærket Johnny Loco.

»Det et det eneste produkt, vi køber, som er udviklet af andre. Det har vi gjort, så vi også får ladcykler med i vores program af cykler,« forklarede Henrik Lunn Christiansen.

Reservedele og tilbehør til cykler er også varer, HF Christiansen sælger til cykelforhandlere. De produkter fyldte også et stort område på messen.

Vi gjorde også et stop ved el-cyklerne. Henrik Lunn Christiansen fortalte, at omkring en fjerdedel af de cykler, som sælges i cykelland nummer et, Holland, i øjeblikket netop er el-cykler.

I Danmark er der ved at komme lidt mere gang i salget af el-cykler, men man kæmper stadig en hård kamp med at ændre folks syn på el-cykler. Fordommen er, at de kun skal bruges af pensionister og folk, som ikke har fysikken til at cykle selv.

Sidste stop på rundvisningen var ved cyklerne af mærket Principia. Et dansk mærke, som i år kan fejre 25 års jubilæum. Her stod skinnende racercykler og moutainbikes i forskellige prisklasser ved siden af hinanden.

»Vi sælger rigtig mange mountainbikes i de her år. De er blevet voldsomt populære,« sagde Henrik Lunn Christiansen.

Gennem flere år har HF Christiansen gjort meget ud af at skære ind til benet i antallet af modeller i de forskellige cykelmærker, fortalte Henrik Lunn Christiansen.

»Det er vigtigt, at hvert mærke har sin egen DNA og historie. Hvis der er for meget overlap, så kommer mærkerne til at stjæle fra hinanden. Det bliver et mudret billede at skulle markedsføre over for forbrugeren, som kan have svært ved at skelne mærkerne fra hinanden. Det er ikke altid en god ting, hvis tingene vokser blomkålsagtigt,« sagde Henrik Lunn Christiansen.

Og det er kun cykelforhandlere, som HF Christiansen sælger deres cykler til. Ikke supermarkeder eller varehuse.

»Vi mener og tror på, at en cykel skal sælges af en fagmand. Skrues sammen, udleveres og serviceres af en fagmand.«

Når HF Christiansen tager cyklerne frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce