Oh, at være randerledes

Illustration: Jens Nex

Oh, at være randerledes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det handler om at sælge sig selv. Tage sig godt ud og frem for alt tiltrække flere borgere, når man er en kommune. Derfor er der ikke noget galt i, at langt hovedparten af landets 98 kommuner har brugt resurser på at gøre opmærksom på sig selv og egne kvaliteter. Deres fælles branding-budget skulle lyde på noget i retning af godt 200 mio. kr. Randers tegner sig for de tre.

Brandemærkningen blev rullet ud for et par år siden. Randers ville lave en ny fortælling om sig selv. Folk udefra skulle vide, at vi er virkelystne, rummelige, solide og anderledes. Sloganet "randersledes" lå lige for.

Spørgsmålet er så, om det er særlig smart at sige, at man kommer fra en by, der er randerledes.

Eksperter kan skændes fra nu af og til dommedag om, hvorvidt det er godt eller skidt. De, der løb processen i gang og de, der lever af branding, er naturligvis positive. Men så kom den norske tænketank Urban og vendte tomlen nedad. Ifølge tænketankens undersøgelser har de kommuner, der har markedsført sig selv via branding, ikke fået flere tilflyttere end de kommuner, der gjorde ingenting.

Men i Randers sagde man, at nu skulle der sættes nye ord på Randers. For vi ved desværre godt, at alt for mange har haft alt for forkerte ord om Randers. Både uforskyldt og forskyldt, hvis man kigger lidt i bakspejlet.

Det er da meget fint, at man i brandingen prøver at fortælle, at Randers er sin egen. Men det batter ikke, når man politisk har så svært ved at blive enig om noget som helst. Randers er desværre kendt for skrig og skrål og for kommunen med de smallest mulige forlig. Hvad hjælper det at sige, at man vil være kendt for at have masser af ildsjæle, når man politisk ikke evner at løfte i flok. Uanset hvilke tiltag der er gjort her, vil knap halvdelen være imod. Det kan vi godt regne med i byen, der kalder sig randerledes.

Forudsætningen for en effektiv branding er netop, at modtagerne oplever brandets identitet som relevant og meningsfyldt. Med andre ord: at brandet nu også holder, når man kradser lidt i overfladen.

Set i det perspektiv hjælper det ikke noget at skrue en grundfortælling sammen, som slynger om sig med flotte ord, når man ikke kan sætte relevant handling bag. Når man ikke i samlet flok kan råbe ud over kommunegrænsen: Det her vil vi, fordi vi er enige om det. Og det er vi stolte af.

Hvis man ikke kan det, kan man have aldrig så mange branding-strategier. Så forbliver branding varm luft. I den optik står sund fornuft stærkest. Den siger, at skønhed kommer indefra.

Såre enkelt.

Det hjælper ikke noget at skrue en grundfortælling sammen, som slynger om sig med flotte ord, når man ikke kan sætte relevant handling bag. Når man ikke i samlet flok kan råbe ud over kommunegrænsen: Det her vil vi, fordi vi er enige om det. Og det er vi stolte af.

Oh, at være randerledes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce