På motorcykel gennem verden

Motorcyklerne til cubaturen er pakket i en container og netop nu på vej mod destinationen. Foto: Lars Rasborg

På motorcykel gennem verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden 2006 har Motomondo solgt rejser rundt omrking i verden. Særligt ved disse rejser er, at de foregår på ryggen af en motorcykel. Destinationerne er steder i verden, som ejer Søren Vestergaard synes er interessante.

Vester Alling: I den lille by, hvor den daglige trafik i disse dage generes af et større vejarbejde, ligger en virksomhed, der rækker armene ud mod den store verden. Virksomheden hedder Moto Mundo og blev startet i 2006 af Ida og Hjalte Tin, datter og far.

Dengang solgte virksomheden hovedsageligt motorcykelrejser til Cuba og i 2007 var ægteparret Søren og Helle Vestergaard med for første gang. I 2010 trak Hjalte tin og Nina Rasmussen stikket ud, for at rejse jorden rundt i en elbil. Moto Mundo lå derfor stille indtil de i 2011 vendte hjem til Danmark.

- Jeg sad og fik et glas rødvin med Hjalte Tin en aften. Jeg spurgte ham, hvad der egentlig skulle ske med Moto Mundo, og han svarede, at han havde tænkt, at jeg skulle overtage det. Og sådan blev det, fortæller Søren Vestergaard.

Siden har han og konen Helle styret butikken, og det er blevet til mange rejser rundt i verdenen. Faktisk rejser parret omkring 14 uger om året.

Jeg har jo selv været motorcyklist i mange år, og jeg kunne ikke drømme om at tage en bus. At køre på motorcykel er frihed. Man kan mærke duftene og naturen og så er der mulighed for at tage små stop undervejs, hvis man ser noget spændende. Jeg elsker de små stop, om jeg så kører på Cuba eller i VestjyllandSøren Vestergaard

Rejsemålene

I februar drager Moto Mundo til Cuba for tiende gang, og det er ottende gang Søren og Helle Vstergaard er med. Motorcyklerne er pakket i en stor container, som bliver sendt i forvejen. Containeren køres til Aarhus, hvorfra den sejles til Antwerpen, derfra videre til Den Domikanske republik for til sidst at blive sejlet til Cuba. Rejsetiden for motorcyklerne er mellem en og to måneder, og de lander i Cuba til januar.

- Jeg kan godt lide, at motorcyklerne er fremme i god tid, så har vores lokale motorcykelvenner tid til at få dem indregistreret og forsikret, fortæller Søren Vestergaard.

Den lange rejsetid for motorcyklerner er en af grundene til, at rejsen til Cuba altid ligger i februar måned.

- I februar måned er det alligevel ikke vejr til at køre motorcykel herhjemme. Derfor kan rejsegæsterne godt undvære cyklerne et par måneder på hver side af turen. Februar måned er også valgt, fordi det er vinter på Cuba og uden for orkansæsonen, siger han.

Udover Cuba byder 2017 også på rejser til Tatrabjergene, der er en bjergkæde, der udgør grænsen mellem Polen og Slovakiet, Transylvanien, Korsika, Norge og Albanien, før turen igen går til Cuba i febraur 2018.

Tatrabjergene har gennem flere år været et populært rejsemål for Moto Mundos kunder. Norge, som er ny på listen er, til stor overraskelse for Søren Vestergaard, også et populært rejsemål i det kommende år.

- Jeg gad egentlig ikke arrangere en tur Norge, da det er et sted, man jo bare selv kan rejse hen. Men jeg må jo sige, at turen hurtigt blev udsolgt. Jeg tror det skyldes, at det er en mere overskuelig rejse end for eksempel at tage til Cuba, fortæller Søren Vestergaard.

Han lægger ikke skjul på, at rejser til de mere afsides sider af verden, ligger hans hjerte mere nært.

- Et godt rejsemål har nogle gode motorcykelruter. Det vil sige, der helst skal være mange sving. Men der skal også være noget at kigge på. Vi vil gerne opleve noget, mens vi er afsted, siger han.

Frihed på to hjul

Søren Vestegaard drømmer stadig om at arrangere rejser til steder, han endnu ikke har været. Georgien er et af de lande, der står højt på ønskesedlen.

- I Georgien er det lidt det samme, der trækker, som det var, da vi tog til Mongoliet. Selvfølgelig skal vi have ordnede forhold med gode hoteller og så videre, men det er også spændende at komme derud, hvor det hele er lidt anderledes. Sådan vil det være at komme til Georgien. Modsætningen hertil er Norge og Korsika, hvor det hele er ekstremt ordentligt og velfungerende, siger han.

En rejse til Isle of Man under det store motorløb, drømmer han også om at arrangere, men indtil videre har det vist sig at være for besværligt. Noget nemmere er det med en tredje drømmerejse.

- Vi har længe snakket om at lave Østersøen rundt, hvor vi kører gennem Estland, Letland og Litauen. Den tur er på alle måder mere overskuelig, siger han.

Det er naturligt for Søren Vestergaard, at rejserne, han arrangerer skal foregå på motorcykel. Han kunne aldrig finde på at sætte sig ind i en bus og fragte sine gæster ud i verden på den måde.

- Jeg har jo selv været motorcyklist i mange år, og jeg kunne ikke drømme om at tage en bus. At køre på motorcykel er frihed. Man kan mærke duftene og naturen og så er der mulighed for at tage små stop undervejs, hvis man ser noget spændende. Jeg elsker de små stop, om jeg så kører på Cuba eller i Vestjylland, fortæller han.

For gæsterne, som er med på rejserne, er der mange forskellige bevæggrunde for at tage med.

- Når vi tager til Cuba, er det oplevelsen, der trækker, men det handler også for mange om at være med i et fællesskab, som det jo er at køre på motorcykel i flok. Fællesskabet er også en af grundene til, at norgeturen er populær. Man kan sagtens selv tage til Norge, men det er sjovere at tage afsted med andre ligesindede, lyder det fra Søren Vestergaard.

Så længe det er sjovt

Kunderne hos Moto Mundo er en tredjedel gengangere og to tredjedele nye. Det er Søren Vestergaard meget tilfreds med.

- Jeg synes, det er glædeligt, at folk vælger at rejse med os igen, og jeg kan også kun glæde mig over, at der kommer nye til, siger han.

Men det er en bestemt slags mennesker, der udgør størstedelen af kundegrundlaget i forretningen. Der er nogle få unge i trediverne, som endnu ikke har stiftet familie eller købt hus. Ellers er det meget mænd og par i alderen fra 50 og op. Nogle er stoppet med at arbejde, og andre tager fri fra arbejdet for at tage med på en tur.

- Vi har flere gange haft en med, der nu er 76. Han har også lige meldt dig til cubaturen i 2018. Det er da frisk, konstaterer Søren Vestergaard.

Singlekvinder er også en mangelvare, men efter lidt overvejelse, når rejselederen frem til, at det typisk er på cubaturene, der er singlekvinder med.

Udover norgesturen, som Hjalte Tin tager med på, er Søren og Helle Vestergaard med på alle rejserne. I 2018 bliver det til 12-14 ugers rejse. Det skræmmer ikke den erfarne motorcykelrejsende.

- Vi har altid rejst meget. Vi har slæbt ungerne med alle mulige og umulige steder. Jeg har det sådan, at det er rart at være hjemme, og det er rart at komme hjem, og glæden ved at skulle afsted er stadig lige så stor, som den altid har været, siger han.

På spørgsmålet om, hvor længe han har tænkt sig at fortsætte med at arrangere rejser på motorcykel, kommer svaret prompte.

- Jeg fortsætter så længe, det er sjovt. Det er kriteriet, siger han og fortsætter:

- Man kan ikke drive sådan noget her for pengenes skyld. Hvis du ikke gider menneskerne og rejserne, så dør det af sig selv.

Han erkender, at selvom det for mange vil lyde som et drømmejob at arrangere rejser til fjerne egne, er det absolut ikke et afslappende arbejde.

- Det er ikke noget driverliv at have 14 mennesker med på motorcykel til Cuba. Så var det noget nemmere at proppe dem ind i en bus. På den måde, vi gør det, er du på fra du vågner til du drikker den sidste øl eller mojito i baren, sigerhan.

Han er ikke som turistguiderne hos andre rejseselskaber, som har træffetider og fritid på rejserne.

- Det er jo et klart valg, vi har taget. Der er ikke nogen i gruppen, der skal gå og kede sig. Derfor sørger vi hele tiden for at holde gang i gruppen. Der er ikke nogen helligdage for os på rejserne. Vi er på hele tiden, lyder det fra Søren Vestergaard.

På motorcykel gennem verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce