Politiet om kørsel på Østervold: Forestil dig at et barn kommer løbende

Hvis du kommer kørende ad Østervold, skal du være klar til at stoppe for fodgængere på ethvert tidspunkt. Arkivfoto: Lars Rasborg

Politiet om kørsel på Østervold: Forestil dig at et barn kommer løbende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Udviklingsudvalget havde torsdag Østervold på dagsordenen, herunder bilernes hastighed. Men hvor hurtigt må man egentlig køre på strækningen? Leder af færdsel ved Østjyllands Politi giver en forklaring.

Randers: Som beskrevet i avisen tidligere på ugen, er bilisternes hastighed på Østervold endnu engang blevet et politisk emne. Forvaltningen har udarbejdet et forslag til en forsøgsordning, der vil påvirke trafikken på Østervold, blandt andet med forhåbninger om at sænke den generelle hastighed og fjerne noget af trafikken på strækningen.

Som det er nu, må man i teorien køre 50 km/t på Østervold, da der er tale om en byzone. Men i praksis er virkeligheden en anden. Da der er tale om en gågade, er den anbefalede hastighed nemlig max 15 km/t. På en gågade er det nemlig bilisterne, der har vigepligten - altid.

- Når man kører i en gågade, skal man altid afpasse hastigheden, og den vil typisk skulle være meget lav. Så kan der være tidspunkter, hvor der meget få eller ingen fodgængere er, hvor man kan køre lidt hurtigere. Dermed ikke sagt, at man kan køre gennem Østervold med 50 km/t, heller ikke midt om natten, siger Heine Hansen, leder af færdsel ved Østjyllands Politi.

Han forklarer, at man i de fleste tilfælde vil skulle køre med lav hastighed, altså typisk 15 km/t eller derunder, som skiltningen også anbefaler.

- Fodgængerne har fortrinsret, og skal kunne færdes på strækningen uden at vige for bilerne, så det siger sig selv, at bilister ikke kan køre ret stærkt, siger Heine Hansen.

Kommer du kørende i bil på Østervold, skal hastigheden altså typisk være meget lav. Der, hvor billedet måske mudres lidt, er, at den passende hastighed i høj grad skal vurderes af den enkelte bilist. Heine Hansen har derfor et godt råd til trafikanter, der kører gennem strækningen.

- Som tommelfingerregel skal man forestille sig, at der til enhver tid kan komme et barn løbende - og det må det godt, da det jo er en gågade. Så man skal ikke køre hurtigere, end at man kan nå at stoppe i sådan en situation, forklarer han.

Østervold på dagsordenen

Udviklingsudvalget blev på et møde torsdag orienteret om forsøget, der indebærer mere end blot hastighedsdæmpning på Østervold. Blandt nogle af udvalgets medlemmer var der ifølge Frank Nørgaard (DF) en vis skepsis, da der i dagsordenen var beskrevet en løsning med fartbump. Det blev dog gjort klart, at forsøget i stedet vil indebære opstilling af beplantning, der indsnævrer kørebanen på visse steder, så det tydeliggøres for bilister, at man altså ikke skal trykke alt for hårdt på speederen.

- Vi fik også forklaret, at farten generelt er relativt lav på Østervold. De målinger, man har foretaget, viser en gennemsnitshastighed på under 30 km/t, siger Frank Nørgaard.

Han fortæller, at han selv nærmest kører i tomgang, hvis han skal den vej, men mener dog ikke, at en hastighed på 25-30 km/t er uforsvarligt.

- Man bruger ikke mange meter på at stoppe bilen med den fart. Det handler om sund fornuft og respekt for hinanden.

Udvalget besluttede at godkende forvaltningens videre arbejde med forsøgsordningen, herunder de hastighedsnedsættende tiltag, etablering af en grøn oase på Østervold samt at tydeliggøre P-huset yderligere for bilister, så de ikke nødvendigvis fortsætter videre ind i sløjfen.

Politiet om kørsel på Østervold: Forestil dig at et barn kommer løbende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce