Randers-børn bygger deres egne huse - og lærer noget om håndværk

To elever fra 5. klasse bygger på deres modelhus hos Tradium. Foto: Ulrik Burhøj Jepsen

Randers-børn bygger deres egne huse - og lærer noget om håndværk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fra 2. til 6. klasse arbejder folkeskolebørn ind i mellem på deres egne modelhuse på Tradium. Det giver dem et helt nyt forhold til skolefagene - og indblik i erhvervsuddannelser.

Randers: At være med til at bygge et hus på den lokale erhvervsskole giver børn fra folkeskolen mere lyst til at lære f.eks. matematik. Og samtidig får de lov at komme helt tæt på erhvervsuddannelserne.

- Jeg tror, at mine elever får meget ud af at være her, og de ser, at uddannelse kan være mange ting, og de oplever selv nogle af de discipliner, man skal kunne ved at tage en håndværkeruddannelse, siger Liza Thorndal Søndergaard, matematiklærer på Assentoftskolen i Randers, i en pressemeddelelse fra Tradium.

Børn snuser til mange håndværk

Hos Tradium arbejder man målrettet med at få flere unge til at tage erhvervsuddannelse. Et af tiltagene er Byg et Hus, et projekt, hvor elever i grundskolen får lov at snuse til håndværksfagene ved at bygge deres eget modelhus. De begynder i 3. klasse og fortsætter med at bygge på huset, indtil de kommer på 6. klassetrin. Undervejs kommer eleverne i kontakt med både elektriker-, tømrer-, maler- og murerfaget.

Det, de lærer på besøgene ved Tradium, bliver også koblet op på den undervisning, børnene har til hverdag.

- Vi har snakket om målestoksforhold for eksempel, at der er noget, der kan være større eller mindre end noget andet, og noget, der ikke kan passe, siger Nasir Saleh-Hoseini, der er matematiklærer på Munkholmskolen i Randers.

Arbejdet giver ny indsigt

- Eleverne tager arbejdet med huset meget seriøst, og bølgerne kan gå højt, når de skal tage stilling til, hvordan huset skal indrettes, fortæller Dorthe Schrøder, der underviser på bygningsmaleruddannelsen på Tradium.

Og i indretningen af huset får de også øjnene op for, at man kan bo sammen på mange forskellige måder.

- Vi havde for eksempel en gruppe, der ville lave et ekstra værelse til en onkel i huset, for sådan boede et af gruppemedlemmerne. Der fik de andre øjnene op for, at der var mange måder at være en familie på, forklarer Dorthe Schrøder videre.

At eleverne kommer ud fra de vante omgivelser og kommer til at lave et praktisk stykke arbejde har også en direkte effekt på deres motivation og energi, konstaterer lærerne.

Randers-børn bygger deres egne huse - og lærer noget om håndværk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce