Randers-firma er blevet en millionsucces i udlandet

Gennem Klodskassens webshop sælges der Lego til hele landet, og der ryger store mængder af klodser ind og ud af lageret i bagbutikken. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Randers-firma er blevet en millionsucces i udlandet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Legoklodsen fyldte tidligere på året 60 år, men er stadig populær. Og det kan man mærke i Klodskassen, der sælger legoklodser i store mængder til både danske kunder og til udlandet.

Randers: Hvis man jævnligt har sin gang i Adelgade i midtbyen, så kan man næsten ikke have undgået at se store, brune kasser, der fylder det meste af fortovet foran nummer seks. Her ligger butikken med det sigende navn "Klodskassen", og det har den gjort helt tilbage til 2004. Butikken og den tilhørende webshop sælger Lego i stor stil.

Indehaver Morten Sørensen kan med rette karakteriseres som en vaskeægte Lego-nørd.

- Det har været min hobby al den tid, jeg kan huske, siger han.

Han er oprindeligt uddannet revisor og har blandt andet arbejdet i Danske Bank og hos PwC, og i starten af 00'erne boede han i København. Legosalget begyndte på hobbybasis på Den Blå Avis, hvor han købte store partier af legoklodser og -figurer og videresolgte det, han ikke selv skulle bruge på Bricklink, der er en specialudgave af DBA, kun med salg af klodser.

- Jeg købte det til ingen penge og solgte det dyrt, så det var en relativt god forretning, siger han om starten på Lego-eventyret.

Hele 2009 brugte jeg stort set kun på at bygge Lego. Det var lidt af et afviklingsår. Der var meget få kunder i butikken, så jeg kunne kun lige holde skindet på næsen. Jeg ville have fået mere på kontanthjælp.
Morten Sørensen, indehaver af Klodskassen
Søren Langberg, der er ansat i Klodskassen, er passioneret Legofan, og der er ikke mange spørgsmål, som han ikke kan give kunderne svar på. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Søren Langberg, der er ansat i Klodskassen, er passioneret Legofan, og der er ikke mange spørgsmål, som han ikke kan give kunderne svar på. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Tømte Fakta for Lego

Den 1. januar 2002 startede firmaet officielt - med base i Morten Sørensens lejlighed i København.

- Jeg vidste jo godt i kraft af min uddannelse som revisor, at når man begynder at sælge for et vist beløb, så er det ikke længere en hobby, og på det tidspunkt var jeg en af de to største sælgere på Bricklink, siger han.

Han begyndte primært at sælge nye Lego-sæt, som han blandt andet købte i den lokale Fakta.

- Jeg lavede en aftale med indehaveren om at købe alt det Lego, han kunne skaffe hjem - og det var 10.000 sæt. Så jeg kom hver fredag og lagde ugens omsætning, og så blev der kørt Lego hjem i min lejlighed for alle pengene, siger Morten Sørensen og smiler.

Efter et par år vendte han tilbage til Randers, hvor han stammer fra, og rykkede ind i familiens ejendom i Adelgade. Han henvendte sig til Lego og blev officiel forhandler, og i oktober 2004 åbnede han butikken.

I nogle år var størstedelen af salget stadig på Bricklink, men i 2008 kom krisen. Dollaren faldt, og det blev svært at sælge til udlandet.

- Hele 2009 brugte jeg stort set kun på at bygge Lego. Det var lidt af et afviklingsår. Der var meget få kunder i butikken, så jeg kunne kun lige holde skindet på næsen. Jeg ville have fået mere på kontanthjælp, siger Morten Sørensen ærligt om det sværeste år i karrieren.

Indehaver af Klodskassen, Morten Sørensen, startede salget af Legoklodser på hobbybasis, men nu skibes der enorme mængder af Lego til Østen gennem firmaet. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Indehaver af Klodskassen, Morten Sørensen, startede salget af Legoklodser på hobbybasis, men nu skibes der enorme mængder af Lego til Østen gennem firmaet. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Først med Lego-webshop

De hårde tider som selvstændig fik i 2010 Morten Sørensen til at overveje, hvorvidt han skulle tilbage til bankverdenen og arbejde igen, men så kom han i kontakt med det randrusianske firma Dandomain og fandt ud af, at det ikke var så dyrt at oprette en webshop.

Selv om han mildest talt ikke var en haj til programmering, kastede han sig i de første måneder af året ud i selv at lave en webshop.

- Jeg havde ikke en skid forstand på det, men jeg læste nogle bøger om kodning og HTML, og så gik jeg i gang, siger iværksætteren.

For at kunne leve af det skulle han sælge Lego for 5000 kroner om dagen, og allerede i juni samme år var målet nået.

En af grundene til succesen var, at Morten Sørensen valgte at sælge de populære klodser billigere end andre forhandlere.

- Dengang satte forhandlerne kun Lego ned til jul og fødselsdage, og jeg havde billigere priser hele året, siger han.

En anden årsag til succes var timingen. Klodskassen startede med salg af Lego på nettet før end de landsdækkende kæder som blandt andet Fætter BR og Bilka, og hensigten var netop at udbyde et stort og bredt udvalg af Lego til konkurrencedygtige priser.

- Vi satte priserne lavt, fordi vi gerne ville have, at så mange børn som muligt kunne få så meget Lego som muligt, siger Morten Sørensen og fortsætter:

- Og vi vandt hurtigt frem, fordi der ikke var så stor konkurrence dengang og kom på den måde godt fra start, siger han.

Morten Sørensen bruger en stor del af sin tid på at holde styr på de mange ordrer til blandt andet Hong Kong og Kina. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Morten Sørensen bruger en stor del af sin tid på at holde styr på de mange ordrer til blandt andet Hong Kong og Kina. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Legopakker som gidsler

Med lanceringen af webshoppen skulle man tro, at succesen var i hus, men så begik Morten Sørensen med egne ord en stor fejl. Han skiftede Post Nord ud med et billigere pakkepostfirma, men firmaet gik konkurs, og så strandede massevis af Lego-pakker på deres vej ud til kunderne.

- Pakkerne blev holdt som gidsler på et lager, så jeg måtte ringe til kunderne og forklare, hvad der var sket. De endte dog med til sidst at blive frigivet, siger Morten Sørensen, der gjorde alt, hvad der stod i hans magt for at få pakkerne ud til deres respektive ejere.

- Min filosofi er, at kunderne kommer frem for alt, så nogle pakker måtte jeg betale 1000 kroner for at få frigivet. Men har man tilfredse kunder, så får man også gode anbefalinger, siger han.

Noget godt kom der dog også ud af miseren. Morten Sørensen søgte undervejs efter hjælp til at løse problemerne og kom i kontakt med Søren Langberg, der dengang arbejdede i Læsehesten overfor Klodskassen. Han har lige siden været en del af butikken og er, ifølge Morten Sørensen, en endnu større Lego-nørd end ham selv.

- Jeg havde egentlig ikke planer om at have nogen ansatte, fordi jeg ikke havde lyst til det ansvar, der følger med, men ansættelsen af Søren gav i de følgende år vækstrater på over 100 procent, som ikke havde været mulige, hvis jeg havde været alene, siger indehaveren og forsætter:

- Søren står for pakning og forsendelse, og så kan jeg gøre det, jeg er god til - at finde ud af, hvordan vi øger salget, siger han.

Legopakkerne står stablet side om side på Klodskassens lager i bagbutikken, hvorfra de pakkes og sendes ud til de danske webshopkunder. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Legopakkerne står stablet side om side på Klodskassens lager i bagbutikken, hvorfra de pakkes og sendes ud til de danske webshopkunder. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Containere til Østen

I 2011 lancerede Lego sin første serie af minifigurer. Udlandet viste en stor interesse for figurerne, og Morten Sørensen startede udlandssalget op på ny og byggede det op igen. Først foregik det på Bricklink, hvor køberne var slutbrugerne, men det blev lukket ned igen, og nu foregår salget til udlandet primært til Hong Kong og Kina. I starten var salget to til tre paller, men nu sender Klodskassen hele containere afsted til Østen.

- Vi har cirka tre udlandsordrer om ugen og sender i gennemsnit flere gange om måneden 40 fods containere fyldt med Lego afsted, siger Morten Sørensen.

Udlandskunderne er forhandlere, så der sælges ikke længere til slutbrugere i udlandet, og salget foregår via mail og ikke gennem webshoppen. For det er store mængder af Lego, der distribueres via butikken i Randers.

- De mindre kunder, vi har, køber cirka for 250.000 kroner - vi sælger ikke for mindre ad gangen, siger Morten Sørensen.

Legoklodsen fyldte 60 år tidligere på året, men selv om den har mange år på bagen, er den stadig populær hos både børn og voksne. Foto: Mathias Fredslund Hansen
Legoklodsen fyldte 60 år tidligere på året, men selv om den har mange år på bagen, er den stadig populær hos både børn og voksne. Foto: Mathias Fredslund Hansen

Aldrig træt af Lego

Ved siden af udlandssalget har Klodskassen godt gang i deres danske salg gennem webshoppen. Og så sælges der også Lego i den fysiske butik i Adelgade. Her kigger både lokale strøgkunder og udenbys webshopkunder forbi. Nogle, fordi de søger bestemte æsker eller bestemte løsdele, som de vil høre, om butikken kan skaffe hjem. Andre mest for at ose og få en snak om Lego, som trods de mange år på bagen aldrig virker til at gå af mode.

Men bliver Morten Sørensen aldrig for gammel til at bruge sit liv på de farvestrålende klodser, der oprindeligt var tænkt som legtøj til børn?

Svaret er kort og klart - og som forventet.

- Nej.

- Vi har prøvet at tage andre produkter ind - også fordi der er en udfordring i, at flere og flere bruger Lego som trækplaster, men det er Lego, der er vores store interesse, og som vi ved en masse om. Her er vi aldrig på glatis og kan servicere og hjælpe kunderne, siger Morten Sørensen.

Højdepunktet på året for de to Lego-nørder i Klodskassen er da også efteråret, hvor næste års nyheder præsenteres.

- For Legofans er det som at være barn igen og vente på at åbne julegaverne, siger Morten Sørensen.

Randers-firma er blevet en millionsucces i udlandet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce