Randrusianere elsker Bilka To Go

Randrusianerne har taget godt imod Bilka, men også det nye koncept To Go, der har givet nye kunder, fortæller varehuschef Jan Møller. Arkivfoto: Annelene Petersen

Randrusianere elsker Bilka To Go

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et halvt år efter åbningen i Paderup går det fortsat godt for Bilka, hvis nye click-and-collect-koncept hitter. Forbrugerekspert kalder ideen bag for begyndelsen på enden af traditionel detailhandel.

Randers: Mange har for nylig købt dagligvarer ind til juledagene. Men hvis du har handlet ind i Bilka, er de indkøb ikke nødvendigvis sket i den fysiske butik.

Siden august har man kunnet finde sin flæskesteg, rødkål og sovsejævner online på Bilka To Go-app'en, som man klikker ned i sin kurv inden klokken 10 og afhenter ved butikken efter klokken 14 samme dag.

Det er første gang, at en dansk dagligvarebutik laver klik-og-afhent som koncept, og det har randrusianerne taget særdeles godt imod.

- Det har været en større succes, end vi forventede. Vi kan se, at det bliver brugt af kunder, som ikke handlede ved os tidligere. De har flyttet sig og vælger os, fordi det er nemt. Samtidig handler kunderne ind i store mængder og synes om udvalget, forklarer Jan Møller, der er varehuschef for Bilka i Randers.

Bilka to Go
Som bruger af app'en Bilka To Go kan man klikke varer i sin kurv og afhente dem i et drive-in-område ved Bilka.Eneste begrænsning er, at man skal bestille før klokken 10 og hente efter klokken 14 samme dag.

Varen er reserveret i op til 48 timer, og der kan vælges mellem 15.000 varer.
Bilka To Go er starten på en transformation af den måde, vi lever, handler og opfatter på. Og den er kun lige begyndt, forklarer forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen. Foto: Arkiv/Dania
Bilka To Go er starten på en transformation af den måde, vi lever, handler og opfatter på. Og den er kun lige begyndt, forklarer forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen. Foto: Arkiv/Dania

Stor målgruppe

Varehuschefen kan også se, at det ikke nødvendigvis kun er randrusianere, som bruger Bilka To Go.

- Det handler mere om, hvad der er nemt for den enkelte, end at det er tæt på ens bopæl. Hvis man arbejder tæt på Bilka eller kommer forbi på vejen hjem fra arbejde, er det rigtig nemt at køre ind forbi på vejen og få sine varer læsset i bilen, før man kører videre, fortæller Jan Møller, der tilføjer, at det også går rigtig godt for resten af butikken her et halvt år efter åbningen af butikkens 8400 kvadratmeter.

- Vi er kommet godt fra start. Det har været en sjov, spændende og lærerig rejse at være på med positive medarbejdere og kunder, så vi glæder os til et godt 2019 med vores kunder, slutter Jan Møller.

Forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen mener, at fremtidens handelsmønster i langt højere grad vil tage udgangspunkt i den enkelte kundes ønsker og behov. Foto: Dania
Forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen mener, at fremtidens handelsmønster i langt højere grad vil tage udgangspunkt i den enkelte kundes ønsker og behov. Foto: Dania

Ekspert: Starten på enden for detailhandlen

Detailhandlen vil ændre sig radikalt de kommende år, forudsiger forbrugerekspert. Bilka To Go er første step på vejen.

Det er ikke tilfældigt, at Bilka To Go er blevet en succes, hvis man spørger forbrugerekspert Ole Storm Jørgensen fra Erhvervsakademi Dania.

- Bilka To Go er en fantastisk forretningsidé, der skaber flere kunder og mere omsætning. Vi som kunder har fået en markedsplads, der er convenient (bekvemmelig, red). Det er et godt eksempel på, at vi vil opleve nye teknologier kombineret med kreativitet, som tilsammen giver os helt andre typer af indkøbssteder, forklarer Ole Storm Jørgensen.

- På den måde er Bilka To Go begyndelsen på enden af detailhandel før transformationen, konstaterer han.

Dig, dig, dig

Fremtidens detailhandel kommer nemlig ikke til at foregå som i dag. Butikkerne vil være designet til at tilfredsstille den enkelte kunde og dennes indkøbsrejse.

- Ligesom du kender det fra Google og Facebook, hvor reklamer og søgeresultater er målrettet dig, vil det blive det samme i dagligvareindkøb. Det vil kun handle om dig og dine præferencer ud fra de varer, du tidligere har lagt i din indkøbskurv - både online og i en fysisk butik, forklarer Ole Storm Jørgensen.

Ud fra hans forskning i fremtidens detailhandel vil et scenarie inden længe være, at robotter og ikke mennesker finder varerne. Og når de er i gang med at pakke din bestilling, kan du gå på oplevelse i butikken og se nogle spændende udstillinger, hvor du lærer om produkterne af specialister. De vil også kunne levere til dig indenfor en til to timer og have fantastiske services som voiceguides, genbrugsservice, madplaner og opskrifter. Leveringsstedet er der, hvor du befinder dig på et aftalt tidspunkt og kan i princippet være hvor som helst. Og ifølge forbrugereksperten sker det ikke om 10-15 år.

- Det sker allerede nu. Amazon arbejder mod, at de vil til at levere dagligvarer til folk, hvor det passer dem bedst, så Bilka vil få kamp til stregen, siger Ole Storm Jørgensen.

Convenience på alle hylder

Fremadrettet vil der ikke på samme måde som i dag skelnes mellem den fysiske og virtuelle virkelighed. De smelter sammen i argumentet reality via for eksempel en app på telefonen, der viser den korteste vej til varen, nævner Ole Storm Jørgensen.

- Vi står ved indgangen til en tid, hvor vi på samme tid er til stede både i et virtuelt og et fysisk miljø, hvor vi forlanger convenience på alle hylder, så vi kan frigøre tid til familie, venner, fritidsaktiviteter, rejser og ikke mindst 'jeg som identitetsprojekt', fortæller han. Først når kunderne oplever og har individuelle servicesystemer, hvor alle begrænsninger er ophævet, så indkøbsmarkedet er en forlængelse af dine præferencer og er tilgængelig uafhængig af tid og rum, er transformationen i fuld fart.

- Det bliver en transformation af den måde, vi lever, handler og opfatter på. Og den er kun lige begyndt, smiler Ole Storm Jørgensen.

Randrusianere elsker Bilka To Go

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce