Regiment siger ja til at bygge bro i Langå

Major Lars Stoklund Pedersen og oversergent Kasper Aggerholm havde taget turen fra Skive for at undersøge muligheden for en midlertidig bro i Langå. De mødtes på stationen med Grete Helledie, Randers Kommune, og byrådsmedlem Daniel Madiè. Foto: Annelene Pedersen

Regiment siger ja til at bygge bro i Langå

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ingeniørregimentet i Skive var inviteret til Langå for at se på mulighederne for en midlertidig bro, når Væthvej-broen skal ombygges.

Langå: Kan en midlertidig brokonstruktion løse de problemer, der følger med, når Banedanmark i 2020-21 lukker den eneste bro over banen i Langå?

Det spørgsmål var major Lars Stoklund Pedersen og oversergent Kasper Aggerholm fra Ingeniørregimentet i Skive bedt om at forholde sig til, da de i går mødtes på Langå Station med byrådsmedlem Daniel Madié (C) og Grete Helledi, leder af Veje og Trafik i Randers.

Den eneste bilbro over banen i Langå er her fotograferet fra den nye gangbro ved Langå Station.
Den eneste bilbro over banen i Langå er her fotograferet fra den nye gangbro ved Langå Station.

Delt i tre måneder

Broen over banen ved Væthvej skal hæves i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen, og arbejdet betyder, at byen i en periode bliver delt i to.

Banedanmark fremlagde først en ombygningsplan, der indebar, at forbindelsen blev afbrudt i otte-ni måneder, men efter et massivt lokalt pres blev det ændret til, at arbejdet kunne gøres på tre-fire måneder ved at vælge en dyrere løsning.

Det har skabt stor bekymring i Langå, at forbindelsen mellem de to bydele bliver afbrudt, og for mange er tre måneder er stadig lang tid, hvis man skal køre en omvej på op mod 20 kilometer for at komme fra eksempelvis Skovlystområdet til indkøb, læge eller skole. Med mindre man er på gåben eller cykel og bruger stibroen, der i år etableres ved stationen, går den alternative rute således over Houlbjerg eller Randers.

Banedanmark har endnu ikke taget en endelig beslutning, og alle muligheder for at gøre generne så små som muligt skal afsøges, mener Daniel Madié, som derfor havde kontaktet ingeniørregimentet, der blandt andet kan tilbyde at opstille midlertidige broer.

- Jeg synes, det er et forsøg værd. Alt skal prøves. Det er jo rystende for sådan en by at blive skåret over, sagde Daniel Madié inden mødet, der blev holdt i ventesalen på Langå Station.

En anden løsning

Forinden havde Lars Stoklund Pedersen og Kasper Aggerholm været på rekognoscering langs banen for at udse sig egnede steder til et eventuelt brobyggeri.

Det skulle vise sig at være vanskeligt: Broen kan sagtens bygges i forskellige længer, men problemet er højden: Der skal findes egnede tilkørselsveje, laves volde og bygges ramper, og de to ingeniører havde kun kunnet finde frem til ét egnet sted til en midlertidig bro, nemlig ved Grundfos/Mosevej.

En placering tættere på stationen, for eksempel fra Vinkelvej til Skovlyst, blev derimod anset for urealistisk, ganske enkelt fordi man ikke kan få højde nok på.

En anden løsning er at sætte broen op ved siden af den nuværende bro i en lille vinkel. Det kan lade sig gøre, men det kom hurtigt frem, at majoren havde et helt andet forslag.

- Vi vil gerne bygge en bro. Men en vejoverskæring - med regulering - ville være mega meget billigere. Så hvis Banedanmark på nogen måde kan overtales til det, ville det være bedst, lød det fra Lars Stoklund Pedersen, inden han og kollegaen satte kursen mod Skive.

Ideen med en vejoverskæring er nu ikke ny.

- Muligheden er der. Det er noget, vi har drøftet med Banedanmark, sagde Grete Helledi, som er klar til flere drøftelser, så der kan findes en løsning.

Daniel Madié var godt tilfreds med banemødet og ingeniørregimentets kontante input.

- Nu har vi et lod mere i puljen. Så har vi forsøgt noget og kan sige til Banedanmark: Hvis I ikke vil det, hvad vil I så?

Regiment siger ja til at bygge bro i Langå

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce