Skal bilerne altid vinde over cyklisterne? Forslag om cykelsti på tværs af Randers' mest trafikerede kryds

En underføring af cykelstien under Randersbro kan være en fremtidssikret løsning der giver cyklisterne gode vilkår, mener Jens Peter Hansen fra Dansk Cyklistforbund. Det hollandske firma ipv Delft har erfaring med den slags projekter. Foto: ipv Delft

Skal bilerne altid vinde over cyklisterne? Forslag om cykelsti på tværs af Randers' mest trafikerede kryds

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter mange års tøven er politikerne nu på vej med en beslutning om, hvordan cyklister skal tilgodeses i midtbyen, blandt andet når de skal krydse Randersbro. Jens Peter Hansen fra Dansk Cyklistforbund opfordrer til, at politikerne er ambitiøse på cyklisternes vegne. Udvalgsformand Frank Nørgaard er klar til at se nærmere på en løsning, der giver cyklister mulighed for at krydse Randersbro.

Randers: Skal cyklisterne i midtbyen have gode muligheder for at krydse Randersbro og let kunne komme fra jernbanestationen til for eksempel Dronningborg?

Eller skal der laves en billigere løsning, der betyder, at cyklister stadig må krydse frem og tilbage over Tørvebryggen og Havnegade for at komme fra den ene bydel til den anden?

På mandag skal miljø- og teknikudvalget tage stilling til, hvordan man bedst løser udfordringen med at få cyklister sikkert og hurtigt gennem det trafikerede T-kryds, hvor Randersbro rammer Tørvebryggen/Havnegade.

Forvaltningen indstiller, at politikerne vælger en løsning, hvor der laves en dobbeltrettet cykelsti i nordsiden af Tørvebryggen - fra Havnegade til Østergrave, i alt 400 meter. I den forbindelse skal vejadgangen til parkeringspladsen ved Odinsgade lukkes mod Tørvebryggen. Det vil koste cirka 1,5 millioner kroner.

Det betyder, at cyklister, der kommer fra jernbanestationen og vil til for eksempel Dronningborg, skal krydse Tørvebryggen/Havnegade to gange for at nå frem. Noget der koster tid.

Tidligere har en meget mere ambitiøs løsning været på tale - nemlig en underføring af cykelstien på sydsiden af Tørvebryggen i en tunnel under Randersbro. Den løsning skal politikerne også vurdere på mandag. Prisen er sat til 18 millioner kroner.

- Det vil selvfølgelig genere bilisterne fordi de må vente mens cyklisterne passerer broen, men hvorfor er det altid cyklisterne, der må vige?
Jens Peter Hansen, Dansk Cyklistforbund
Tidligere har det været på tale at lave en underføring under Randersbro. Men en licitation over arbejdet blev langt dyrere end man havde regnet med. Nu anbefaler forvaltningen, at der laves en dobbeltrettet cykelsti på nordsiden af Tørvebryggen. Arkivfoto: Lars Rasborg
Tidligere har det været på tale at lave en underføring under Randersbro. Men en licitation over arbejdet blev langt dyrere end man havde regnet med. Nu anbefaler forvaltningen, at der laves en dobbeltrettet cykelsti på nordsiden af Tørvebryggen. Arkivfoto: Lars Rasborg

Kan gøres billigere

Men så meget behøver det slet ikke at koste, mener Jens Peter Hansen fra Dansk Cyklistforbund, tidligere byrådsmedlem for Venstre og ivrig forkæmper for at forbedre forholdene for cyklister. Han peger på, at man i andre cykelvenlige lande har stor erfaring med den slags projekter, og kan gøre det billigere.

- Et hollandsk firma, der har ekspertisen, vil kunne lave en sådan underføring til en pris, der ikke er meget højere end de 11,5 millioner kroner, kommunen ender med at bruge på Skovbroen i Langå, siger Jens Peter Hansen.

Hvis man ikke er klar til at bruge så mange penge på at give cyklisterne gode vilkår, så er en anden løsning at lade en cykelsti på sydsiden følge det nedlagte jernbanespor, mener Jens Peter Hansen. Også hen over Randersbro, der så skal forsynes med en blå cykelbane.

- Det vil selvfølgelig genere bilisterne, fordi de må vente, mens cyklisterne passerer broen, men hvorfor er det altid cyklisterne, der må vige? Cykling bør være en ligeværdig transportform, mener Jens Peter Hansen.

Frank Nørgaard (DF), der er formand for miljø- og teknikudvalget, mener ikke det er en realistisk løsning at lave en underføring af cykelstien under Randersbro. Simpelthen fordi den er for dyr, set i forhold til, at der er ønsker til bedre forhold for cyklisterne mange andre steder.

- Men det vil kunne lade sig gøre at lave en blå cykelbane over broen i traceen med de nedlagte jernbanespor, siger Frank Nørgaard. Han mener det bør undersøges nærmere, hvad denne løsning vil indebære for den øvrige (bil)trafik på broen, Tørvebryggen og Havnegade.

- Det er jo den mest direkte vej for cyklisterne, siger han.

Jens Peter Hansen peger på, at hvis man vil have både høj fremkommelighed og stor trafiksikkerhed, så er en tunnel under broen den bedste løsning. For hvis cyklister skal krydse Randersbro, så vil der være risiko for trafikuheld - hvor cyklister ofte er dem, det går hårdest ud over.

Han mener ikke, at en dobbeltrettet cykelsti på nordsiden af Tørvebryggen vil betyde ret meget for cyklisters fremkommelighed, hvis de flere gange skal krydse frem og tilbage over Tørvebryggen/Havnegade for at komme mellem bydelene.

Tre forslag til cykelsti ved Randersbro.
Tre forslag til cykelsti ved Randersbro.

Skal bilerne altid vinde over cyklisterne? Forslag om cykelsti på tværs af Randers' mest trafikerede kryds

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce