Tilbage i skolen: HF-elever overtog undervisning i 8. klasse

Ingeborg Flak var en af de elever, der underviste 8. klasserne fra Vestervangsskolen til naturfagsdag på Randers HF & VUC.

Tilbage i skolen: HF-elever overtog undervisning i 8. klasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Elever på Randers HF & VUC har prøvet kræfter med at undervise folkeskoleelever i naturfag, og det gav både udfordringer og åbenbaringer for eleverne.

Randers: Stemningen i festsalen på Randers HF & VUC går fra nervøs stilhed til et mylder på få sekunder, da Vestervangsskolens 8. klasser træder ind. Rundt omkring dem er en masse forskellige biologi- og kemiforsøg stillet op, og bag mikroskoper og reagensglas står to klasser 1. HF'ere og betragter gæsterne fra naboskolen, mens de justerer de sidste detaljer på udstyr og i deres noter.

Den næste time er det HF-eleverne, der står for undervisningen i stedet for at sidde på skolebænken, når de skal give minilektioner for 8. klasserne. Naturfagsdagen er første initiativ mellem de to skoler gående ud på at lave et fremtidigt samarbejde om undervisning og fælles projekter, blandt andet hvor elever underviser elever.

I små grupper går Vestervangsskolens elever rundt mellem de forskellige stationer og lærer om organismer og kemiske sammenhænge, og bag en af stationerne står Ingeborg Flak, der går i 1.L. Sammen med hendes makker præsenterer hun et forsøg, hvor de trækker DNA ud af et løg.

Fedt at fortælle ens viden

For hende er det en spændende opgave at skulle undervise, selv om det også var en udfordring pludselig at gå fra elev til lærer.

- Det er lidt en grænse at overskride, fordi det er fremmede mennesker, og vi normalt er vant til at være i klassen, hvor vi kender hinanden. Men da vi først gik i gang, gik det jo fint, og det er fedt at fortælle ens viden til nogen, der ikke ved det i forvejen, siger hun.

Forinden havde eleverne forberedt sig grundigt på både deres forsøg og deres præsentation. I ugerne op til har de i grupper skullet opstille deres forsøg, udvælge den teori, de vil bruge, og sidst men ikke mindst skulle de udtænke, hvordan de kunne præsentere forsøget på seks minutter.

Får en anden forståelse

Det gik da også op for Ingeborg Flak og hendes klassekammerater, hvor godt man skal have styr på stoffet, når man pludselig er den, der skal præsentere det.

- Man skal have en hel anden forståelse af stoffet, når man skal fortælle for andre. Vi prøvede ikke at gøre det alt for teknisk, men startede fra bunden. Det kræver, at man har styr på det og får formuleret det på den rigtige måde. Når man har trænet det igennem, finder man også ud af bedre måder at forklare det på, fortæller hun.

God træning til eksamen

Selv ser hun det som en god forberedelse til eksamen at få trænet det at præsentere et emne for fremmede, som kan være en udfordring for mange elever. Derfor var det en god oplevelse at øve sig i lidt mere uformelle rammer sammen med 8. klasserne, mener hun.

- De var rigtig søde, dem vi havde hos os, og når alle snakker omkring en, er man ikke så fokuseret på, om det er helt perfekt, og så slapper man mere af.

Tilbage i skolen: HF-elever overtog undervisning i 8. klasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce