Torben Hansen om manglende penge til Østbro: Lokale folketingspolitikere har ikke leveret varen

"Ny bro" forkyndte i hvert fald denne lidt alternative valgplakat for Michael Aastrup i 2015. Arkivfoto: Richard Sylvestersen

Torben Hansen om manglende penge til Østbro: Lokale folketingspolitikere har ikke leveret varen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye infrastrukturplan, som regeringen og Dansk Folkeparti står bag, nævner intet om en fjordforbindelse i Randers. Kommunen har været for sløv, lyder det fra Christiansborg. Men den køber man ikke i Randers.

Randers: Da regeringen og Dansk Folkeparti onsdag præsenterede den nye infrastrukturplan, stod Randers nævnt flere steder i aftaleteksten. Planen byder blandt andet på et ekstra spor på motorvejen fra Aarhus til Randers og en støjskærm ved Helsted.

Men udvidelsen af motorvejen, der tidligst vil blive påbegyndt i 2030, kommer alt for sent, lød kritikken fra både borgmester Torben Hansen (S) samt to af byens største vognmandsfirmaer. Desuden ærgrede den administrerende direktør i Bach & Pedersen, Torben Bach, sig over, at en forbindelse over Randers Fjord ikke havde fundet vej i aftalen.

Men det er der såmænd en ganske god grund til ifølge Kim Christiansen, MF (DF), transportordfører og næstformand i folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg.

- Jeg kan godt forstå skuffelsen, men vi har ikke modtaget noget konkret fra Randers Kommune. Hvis projektet ikke ligger på bordet, kan vi jo ikke vælge det. Vi kører ikke bare rundt i landet og spørger, hvad kommunerne godt kunne tænke sig, forklarer Kim Christiansen.

Han undrer sig over, at man fra Randers Kommunes side ikke har været længere fremme i skoene, og opfordrer til, at man "kommer i gang og får lavet et projekt". En del af infrastrukturplanen indeholder nemlig penge, som endnu ikke er udmøntet til specifikke projekter, og som eventuelt kunne gå til en forbindelse over Randers Fjord.

En ny Østbro i området her ved Assentoft og Tjærby står højt på ønskesedlen hos borgmester Torben Hansen (S). Arkivfoto: Richard Sylvestersen
En ny Østbro i området her ved Assentoft og Tjærby står højt på ønskesedlen hos borgmester Torben Hansen (S). Arkivfoto: Richard Sylvestersen

Kommunen skal handle

Heller ikke Venstres lokale folketingsmedlem, Michael Aastrup Jensen (V), er lykkedes med at få indskrevet en forbindelse over Randers Fjord i den nye aftale, selvom han godt kunne have ønsket det. Det har dog i realiteten ikke været en mulighed, forklarer han.

- Jeg har sagt gentagne gange, at jeg er klar til at bakke op omkring en forbindelse over fjorden, men der mangler et fundament, som staten kan bygge videre på. Kommunen skal, sandsynligvis sammen med private investorer, levere et udgangspunkt, og det er der simpelthen ikke lige nu, siger Michael Aastrup Jensen.

Claus Kvist Hansen, MF (DF), der ved folketingsvalget i 2015 netop præsenterede broen over Randers Fjord som en af sine mærkesager, sender ligeledes aben videre til Randers Kommune - og borgmesteren i særdeleshed.

- Jeg er da ked af, at Randers Fjord ikke kom med, men det kommer ikke bag på mig. Det er meget optimistisk af Torben Hansen at læne sig tilbage og vente på, at en bro kommer dalende ned fra himlen. Staten kommer ikke og leverer en løsning, men den dag der kommer et godt, gennemarbejdet projekt, er der bestemt velvilje, siger han.

En omgang vrøvl

Men den kritik preller dog helt af på Torben Hansen.

- Det er helt ude i hampen, og lugter langt væk af ansvarsfraskrivelse. Der er ingen trafikordførere, der er i tvivl om, at en fjordforbindelse er højt prioriteret i Randers. Jeg kan bare konstatere, at de tre politikere ikke har formået at levere i Folketinget. Det havde været mere ærligt at erkende, man ikke kunne få sin politik igennem, siger Torben Hansen.

Han forklarer, at der allerede foreligger en VVM-undersøgelse, ligesom man i Transportministeriet har analyser på hvordan projektet kunne finansieres, både med og uden brugerbetaling. Argumentet om, at projektet med en fjordforbindelse i Randers er for ukonkret, giver Torben Hansen derfor ikke meget for. Han påpeger, at en række andre projekter, der er nævnt i regeringen og Dansk Folkepartis infrastrukturplan, er mindst ligeså ukonkrete.

Og den udmelding bakker gruppeformanden for Venstre i Randers, Christian Brøns (V), op om.

- Det minder mest af alt om en omgang vrøvl. Hvis man eksempelvis kigger på den omfartsvej i Mariager, har det vist ikke udelukkende været objektive kriterier, som Kim Christiansen har haft med i sine overvejelser. Til gengæld synes jeg, vi har manglet en tilkendegivelse fra Christiansborg om, at man gerne vil tilgodese vores område, siger han.

- Vi har i et stykke tid haft en fornemmelse af, at man ikke har ønsket at tilgodese en østlig forbindelse over fjorden.

Både Torben Hansen og Christian Brøns holder fast på, at man lokalt har gjort alt, man overhovedet kunne, for at Randers bliver tilgodeset i fremtidige investeringer i infrastrukturen.

- Vi har gjort vores arbejde. Det har vi gjort gennem mange år, og med skiftende borgmestre på tværs af partierne. Så sent som i sidste uge talte jeg med en af transportordførerne bag aftalen om det her, siger Torben Hansen.

Valget lurer om hjørnet

Både fra den ene og den anden side af det politiske spektrum i Randers Kommune er der altså enighed om, at de manglende penge til en bro i Randers mest af alt skyldes en manglende villighed på Christiansborg.

De tre lokale folketingspolitikere afviser dog alle, at de personligt kunne have gjort mere for at få Randers Fjord-forbindelsen med i aftalen.

- Det er Randers Kommune, der har førertrøjen på. Jeg kan ikke bakke op om et projekt, der ikke eksisterer, men jeg har blandt andet kæmpet hårdt for at sikre fripuljen på cirka 7 milliarder, som eksempelvis Randers Kommune kan få del i. Men det kræver, at der en helt konkret tilkendegivelse fra kommunen omkring kroner og øre, siger Michael Aastrup Jensen.

Han påpeger desuden, at der i Socialdemokratiets eget udspil, der blev fremlagt 30. januar, heller ikke er nævnt noget om en fjordforbindelse i Randers. Udspillet indeholder en række eksempler på projekter, der kunne indgå i en endelig infrastrukturplan, men som ikke er "et udtryk for Socialdemokratiets endelige prioriteringer".

Hverken regeringen og Dansk Folkeparti eller Socialdemokratiets udspil bliver dog vedtaget inden et Folketingsvalg, og derfor tager Torben Hansen da også diskussionerne helt roligt indtil videre.

- Det her handler i høj grad også om, at der er et valg lige om hjørnet. Nu tror jeg, at alle i det her land har brug for, at det snart kommer, så Folketinget igen kan træffe beslutninger. Indtil da er vi gået i gang med at lave en kommunal infrastrukturplan, så den ligger klar til den trafikminister, der nu kommer. Og der vil en forbindelse over fjorden naturligvis indgå, siger Torben Hansen.

Torben Hansen om manglende penge til Østbro: Lokale folketingspolitikere har ikke leveret varen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce