Udvalgsformand: Vi vil være på niveau med resten af landet når det gælder afgangskarakterer

Eleverne i afgangsklasserne i Randers klarer sig ikke helt så godt som landsgennemsnittet, men næsten. Arkivfoto: Timo Battefeld

Udvalgsformand: Vi vil være på niveau med resten af landet når det gælder afgangskarakterer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye tal viser, at eleverne i afgangsklasserne i Randers stadig klarer sig knap så godt som landsgennemsnittet. Når det gælder elever i specialtilbud, er billedet dog anderledes.

Randers: Eleverne på folkeskolerne i Randers klarer sig stadig ikke helt så godt som landsgennemsnittet, når de går til afgangseksamen i 9. klasse. Men de nærmer sig. Samtidig klarer elever i specialskoler og -klasser sig bedre end landsgennemsnittet, når de går til eksamen i 9. klasse.

Randers Kommune har også en høj andel af elever, der går op i alle prøvefag, blandt elever i specialtilbud.

Det viser resultaterne fra afgangsprøverne i folkeskolerne 9. klasse for skoleåret 2017/2018.

- Vi er inde i en god gænge. Men vi har selvfølgelig visioner om noget mere, siger Steen Bundgaard, der er formand for skole- og uddannelsesudvalget. Målet er, at eleverne i Randers mindst opnår lige så gode resultater som landsgennemsnittet.

Tallene viser udelukkende karakterer for 9. klasse. Om en måneds tid kommer der nye tal, der viser, hvor godt skolerne formår at løfte eleverne fagligt, når man ser på de forudsætninger, eleverne har. Altså, hvor dygtige skolerne er til at få elevernes potentiale frem.

- Det er vigtigt, at så mange som muligt får alle fagene med.
Steen Bundgaard (S), formand for skole- og uddannelsesudvalget

1200 elever i 9. årgang

1. juni i år var der 1202 på 9. årgang i Randers Kommune. Halvdelen gik i en almindelig folkeskole, 28,6 procent på en fri- eller privatskole, mens 12,4 var på efterskole eller lignende. 9,5 procent af eleverne fik specialundervisning af forskellig art.

Tallene viser dels, hvilke karakterer eleverne i de almindelige folkeskoler har opnået, desuden hvad elever, der modtog specialundervisning i skoleåret 2017/18, har fået i karakter.

Ser man på karaktererne, lå de på almenområdet på et gennemsnit på 6,7. Der har været en stabil udvikling over de sidste tre år, hvor Randers nærmer sig landsgennemsnittet, der i år lå på 7,3. Der er dog stor variation skolerne imellem, og det er der mange grunde til. For eksempel har Nørrevangsskolen mange tosprogede elever, hvilket har betydning for gennemsnittet her.

- Assentoftskolen har oplevet et fald i antallet af afgangselever, der får karakteren 2 eller derover i dansk og matematik. Fra 98 procent i skoleåret 2016/17 til 77,4 procent i det seneste skoleår, siger Henrik Johansen, der er skolechef i Randers Kommune.

Umiddelbart et dramatisk fald, men skolen fik en satellit-klasse med elever i udskolingen, der er sent ankomne flygtninge, som ikke talte dansk da de begyndte i skolen. Og det sætter præg på statistikken.

Karaktergennemsnittet på specialområdet ligger på 5,2 og der har været en positiv udvikling over de sidste tre år. Randers Kommune placerer sig her over landsgennemsnittet.

Andelen af elever, der får 2 eller derover i dansk og matematik på folkeskolerne i Randers Kommunes almenområde ligger på 89,20 procent. Det er faldet lidt fra 2016/2017 til 2017/2018, men det samme er landsgennemsnittet, så derfor nærmer Randers sig.

Der er variation skolerne i mellem, fra 77,4 til 100 procent. Andelen af elever der får 2 eller derover i dansk og matematik på specialskolerne og i specialklasserne i Randers Kommune ligger på 37,00 procent og er steget over de sidste tre år. Landsgennemsnittet er 28 procent.

Et markant løft

Steen Bundgaard glæder sig over, at andelen af elever i Randers som går til eksamen i alle prøvefag er steget syv procent fra skoleåret 2015/16 til 2017/18. Fra 82 til 89 procent af eleverne i den almindelige folkeskole.

- Vi har løftet den andel markant. Det er vigtigt, at så mange som muligt får alle fagene med, siger han.

Tal kan vise mange ting, derfor er det vigtigt ikke blot at fokusere på karaktererne og de enkelte skolers resultater her, understreger Henrik Johansen.

Skolerne i Randers har fokus på at hjælpe så mange som muligt til at gå til de afsluttende afgangsprøver, simpelthen fordi det er vigtigt for den enkelte elev at få en eksamen. Men det spiller ind på karaktergennemsnittet på den enkelte skole.

Udvalgsformand: Vi vil være på niveau med resten af landet når det gælder afgangskarakterer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce