Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vejen lukkes i Langå - men knap så længe

Udskiftningen af broen på Væthvej kan klares på tre måneder mod de otte måneder, som i første gang blev meldt ud. Arkivfoto: Niels Drescher Pedersen

Vejen lukkes i Langå - men knap så længe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Væthvej i Langå, som forbinder to bydele, der ligger på hver sin side af jernbanen, lukker i en periode, mens broen over jernbanen udskiftes. Men udskiftningen vil kun tage tre måneder i stedet for - som tidligere bebudet - otte.

Langå: Borgerne i Langå slipper ikke for i en periode at skulle køre en omvej på små 20 kilometer, hvis de vil bevæge sig fra den vestlige del af byen til den østlige eller omvendt. Men perioden med de trafikale gener bliver væsentligt kortere end hidtil bebudet fra Banedanmarks side. Således forventer man nu at måtte lukke Væthvej i blot tre måneder i stedet for de otte måneder, som langåborgerne tidligere var stillet i udsigt.

Årsagen til vejlukningen er, at broen, som fører Væthvej over jernbanen, skal udskiftes med en højere for at skaffe plads til luftledninger i forbindelse med elektrificeringen af den nord-syd-gående jernbanestrækning.

Folketingsmedlem Britt Bager (V), der er valgt i Østjylland og medlem af Folketingets transportudvalg, fortæller, at løsningen er kommet på plads, efter at hun har haft et møde med transportminister Ole Birk Olesen (LA), og han har indvilget i, at man laver, hvad Britt Bager kalder en omvendt licitation.

- Vi sender ganske enkelt opgaven med at udskifte broen over jernbanen i udbud med den betingelse, at det skal kunne gøres indenfor tre måneder, siger Britt Bager og fortsætter:

- Banedanmark har i forvejen meldt ud, at det godt kan lade sig gøre at udskifte broen inden for tre måneder. Nemlig ved at vælge én af to muligheder: Enten kan man udføre arbejdet i tre-holds-skift, eller man kan bygge den nye bro ved siden af den gamle, og så - når den er færdig - "skubbe" den på plads.

Fire millioner ekstra

Begge løsninger vurderes til at koste cirka fire millioner kroner mere end de 17 millioner, som bro-udskiftningen ellers er beregnet til at løbe op i. Hvilken løsning, man ender med at vælge, afhænger af, hvad vinderen af udbudsrunden foretrækker.

Berørte borgere i Langå og omegn glæder sig over, at perioden med en lukket Væthvej bliver forkortet, men flere mener, at det stadig er lang tid at skulle undvære forbindelsesleddet mellem de to bydele. Eksempelvis Knud Fredenslund, der bor i Jebjerg vest for byen.

- Når jeg skal i Rema for at handle, skal jeg ud på en 20 kilometer lang køretur i stedet for de fire kilometer, jeg skal køre i dag. Og ikke nok med det. Jeg står lige nu og er på vej ud ad døren, fordi jeg skal ned til min læge i Laurbjerg. Der skal broen også udskiftes, hvilket også giver en masse bøvl, siger han og fortsætter:

- Jeg synes, de i stedet skulle grave skinnerne længere ned.

Nej til nedgravning

At grave skinnerne længere ned kan også sagtens lade sig gøre, men når det er en løsning, som politikerne har fravalgt, skyldes det ifølge Britt Bager to ting.

- Dels bliver det væsentligt dyrere. En nedgravning af skinnerne vil ikke bare betyde en merudgift på fire millioner men på cirka 17 millioner kroner. Hvad der imidlertid er nok så afgørende er, at en sådan løsning vil stoppe timedriften mellem Aarhus og Aalborg i omkring otte måneder. Det vil således medføre en voldsom indgriben i mange tusind menneskers hverdag - langt flere end borgerne i Langå og omegn, siger Britt Bager.

Hertil lyder kommentaren - ledsaget af et smil på læben og et glimt i øjet - fra Knud Fredenslund:

- Så må de tage bussen.

Vejen lukkes i Langå - men knap så længe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.