Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Det vælter ind med nye sponsorer i Randers HK

Per Rasmussen har kun været direktør i Randers HK siden sommer, men han er allerede godt i gang med at sætte sit kommercielle præg på klubben. Arkivfoto: Lars Rasborg

Det vælter ind med nye sponsorer i Randers HK

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers HK's direktør, Per Rasmussen, har kun været i klubben siden sommer, men i tæt samarbejde med kundechef Mette Dannemand har klubben allerede sørget for 28 nye sponsoraftaler.

Randers: I løbet af de seneste fire måneder er 28 nye sponsorer i Randers HK blevet præsenteret på klubbens Facebook-side.

Maria Fisker, Josefine Dragenberg og Camilla Degn kæmper for point sammen med holdkammeraterne inde på håndboldbanen, men uden for banen knokler Randers HK's nye direktør, Per Rasmussen, i samarbejde med klubbens kundechef, Mette Dannemand.

- Det går godt med at finde samarbejdspartnere, men det er også et naturligt resultat af, at Mette Dannemand sidste år sad alene med salg, og hun var den eneste, som 100 procent solgte ind. Men efter jeg er kommet i sommer, er vi lige pludselig to, som dyrker området, fortæller Randers HK-direktør Per Rasmussen.

Da han i sommer skiftede sin stilling som kommerciel direktør i Bjerringbro-Silkeborg Håndbold ud med direktørposten i Randers HK, var en del af aftalen med bestyrelsen, at direktøren skulle fritages fra nogle administrative opgaver for at frigøre ressourcer til salgsarbejdet.

- Jeg bruger næsten alt min tid på at finde nye samarbejdspartnere for derigennem at udbygge vores netværk. Hvis vi skal være med i toppen, så skal vi have udvidet den økonomiske kapital fra samarbejdspartnere med en til to millioner kroner over de næste fire år, forklarer Per Rasmussen.

Randers HK-direktør: Dobbeltstævne kan lokke TV2 til Randers

Stor opbakning til klubben

Per Rasmussen lægger ikke skjul på, at han kun havde beskeden indsigt i mulighederne for at etablere nye samarbejdsaftaler i den randrusianske klub, da han tiltrådte.

- Jeg var faktisk en anelse nervøs, fordi jeg vidste ikke, hvor stor opbakningen var til Randers HK. Men jeg har bare opdaget, at opbakningen til klubben er større, end jeg havde troet, fortæller direktøren.

- Selvfølgelig forventer de også, at vi viser synlighed, ikke kun sportsligt, men også gennem produktskabelse uden for banen. Det med at blive inviteret til kamp betyder eksempelvis meget, og mit mål er, at vi skal være så mange i erhvervsklubben, at vi ikke kan være i annekshallen fremadrettet. Vi skal kun kunne være i Hal 3, og når den nye arena (Hal 4, red.) står færdig, er det en ny situation, siger Per Rasmussen, som ikke lægger skjul på, at det handler om at få penge i klubkassen.

- Hvis der ikke var penge i samarbejdsaftalerne, så gjorde vi det ikke. Det kan jeg ligeså godt være ærlig og sige. Det er en forretning, som vi skal drive. Bestyrelsen har ansat mig til at få Randers HK til at hænge sammen økonomisk og få udvidet antallet af samarbejdspartnere, så vi er stabile fremadrettet.

Øget omsætning

Direktøren ønsker ikke at gå i detaljer med konkrete tal i hverken enkelte sponsoraftaler eller klubbens samlede forventede indtægter gennem samarbejdspartnerne, men han garanterer, at pilen peger opad i forhold til sidste sæson.

- Vi er allerede ret tæt på at have nået det beløb, som kom ind i klubben i sidste sæson, og vi er trods alt kun i oktober måned. Der er mange måneder endnu, og tilmed har vi også langt flere tv-kampe end sidste sæson, så vi kommer til at sætte mere ind end i sidste sæson, fortæller Per Rasmussen.

- Da jeg kom til klubben, kunne jeg se et tal, som lignede en million i tabt indkomst fra samarbejdspartnere. Mange er gået ned i sponsorbeløb, og nogle har valgt at forlade klubben, ligesom der har været udskiftning af madleverandører. Sidste år var den samlede omsætning på omkring 11 millioner, og vores mål i år er lidt over 13 millioner, og principielt skal der ikke ret meget til, før vi tager de sidste skridt og kommer helt i mål. Jeg vil ikke gå i detaljer, men jeg siger bare, at vi kommer over sidste års omsætning på trods af udgangspunktet med omkring en million i tabte indtægter, fortæller Per Rasmussen.

Sin egen største kritiker

Per Rasmussen og Mette Dannemand har allerede præsenteret mange nye sponsorer i indeværende sæson, men direktøren føler sig alligevel overbevist om, at udvidelsen af samarbejdspartnere i Randers HK fortsætter.

- Jeg forventer, at vores udvidelse af antallet af samarbejdspartnere fortsætter i samme tempo, fortæller Per Rasmussen.

Han har tidligere ytret, at hans ambition er at gøre Randers HK til hele Danmarks håndboldhold inden sommeren 2021 med blandt andet sponsoraftaler uden for lokalområdet som en del af strategien.

Ud af de 28 nye sponsoraftaler er det lykkedes at hente syv uden for Kronjylland.

- Det er svært at trække samarbejdspartnere til uden for lokalområdet, men jeg giver ikke op. Jeg skal nok få dem. Det handler om at udnytte sit netværk, være synlig på sociale medier og i pressen. Personligt har jeg et kæmpe netværk på LinkedIn og Facebook, men hvis man gerne vil ramme de helt store, så gør man det ikke bare over tre-fire måneder, forklarer direktøren.

- Jeg fastholder, at jeg vil gøre Randers HK til hele Danmarks håndboldhold. Vi er ikke nået i mål med at få samarbejdspartnere uden for lokalområdet, men vi arbejder videre. Det er mit job, og hvis jeg ikke er lykkedes med det om tre-fire år, så kan folk med rette kritisere mig for det. Jeg er selv den største kritiker, hvis det ikke lykkes. Holdet taber på banen, og jeg taber udenfor, hvis jeg ikke kommer i mål, slutter Per Rasmussen.