Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tilskuerboom: Derfor vil flere se Randers HK

Cheftræner Niels Agesen Foto: Lars Rasborg

Tilskuerboom: Derfor vil flere se Randers HK

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers HK har til de første to hjemmekampe oplevet en markant stigning i tilskuertallet. Offensiv på de sociale medier og tættere kontakt til omverdenen er nogle af forklaringerne. Men først og fremest handler det ifølge klubbens direktør om hårdt arbejde.

Randers: Randers HK har igennem de seneste sæsoner oplevet et vigende tilskuertal til holdets hjemmekampe og ramte bunden i sidste sæson, hvor kun godt 1.000 tilskuere i gennemsnit overværede opgørene i Arena Randers.

Men i denne sæson ser klubben ud til at have knækket kurven. Faktisk har Randers HK oplevet en eksplosiv vækst i tilskuertallet til de to første hjemmekampe mod Ringkøbing og Nykøbing Falster, der blev overværet af henholdsvis 1.792 og 1.977 tilskuere.

Det giver et gennemsnit på 1.885, hvilket placerer Randers HK på andenpladsen på tilskuerbarometeret efter Team Esbjerg.

Så højt har Randers HK ikke været oppe siden midten af 00erne, hvor de med omkring 2.200 tilskuere pr. hjemmekamp var næstbedst efter det daværende Aalborg DH.

Væksten er ikke kommet via indkøb af store stjerner til holdet op til denne sæson. Tværtimod har Randers HK for en stund skruet ned for top 4-målsætningen, der i år er ændret til, at klubben blot skal sikre sig en plads blandt de otte hold, der kommer i slutspillet.

Men Randers HK har til gengæld skruet voldsomt op for profileringen på de sociale medier, hvilket cheftræner Niels Agesen ser som én af de mulige årsager til tilskuersuccesen.

Agesen har gode erfaringer med netop den del fra Nykøbing Falster, der i sidste sæson havde det tredjehøjeste tilskuertal i ligaen til kampene i grundspillet.

- Det har været en bevidst strategi, at vi vil være mere synlige på de sociale medier. Men det gælder faktisk i alt, hvad vi foretager os. Hvis vi er åbne og imødekommende over for vores fans, samarbejdspartnere og moderklubber og bringer dem tættere på, så tror vi på, at de også synes, at det er sjovere at komme i Arena Randers, siger Niels Agesen.

- Det sportslige har selvfølgelig førsteprioritet, men som trænere og spillere skal vi også huske på, hvem det er, der i sidste ende betaler vores løn. Vi er en del af underholdningsbranchen, og hvis vi gerne vil have folk til at støtte op omkring os, så skal vi også være i stand til at give noget af os selv. Det har egentlig været nemt at forklare spillerne, for de synes jo også, at det er fantastisk at opleve den opbakning, vi har haft til de to første kampe, tilføjer Randers HK-træneren.

Det vælter ind med nye sponsorer i Randers HK
Tilskuertal
Det gennemsnitlige antal tilskuere til Randers HK's hjemmekampe siden mesterskabssæsonen 2011/12.

2017/18

1.885

2016/17

1.007

2015/16

1.273

2014/15

1.113

2013/14

1.180

2012/13

1.394

2011/12

1401

For at sikre den bedste sammenligning er kun kampe i grundspillet medtaget i statistikken

 

 

Fælles erfaringer

Selv om Niels Agesen er stolt og også overrasket over, hvor massiv opbakningen har været til de første hjemmekampe, håber han, at det kun er begyndelsen til noget endnu større.

Han vil gerne have tilskuertallet op over de magiske 2.000.

- Jeg er sådan indrettet, at jeg aldrig bliver helt tilfreds. Derfor håber jeg også, at vi kan komme op over 2.000 tilskuere, når vi spiller vores næste hjemmekamp fredag aften mod TTH Holstebro, siger Niels Agesen.

- Vi har i hvert fald lavet det sådan, at alle ungdomsspillere får mulighed for at komme med i omklædningsrummet og synge sejrssang, hvis vi vinder. Det kræver bare, at de møder op i en moderklubtrøje og kommer hurtig ned i gangen til omklædningsrummet efter kampen.

Udover Niels Agesens erfaringer fra Falster har den nye Randers HK-direktør Per Rasmussen også kunnet trække på sin viden fra de omkring 11 år, han var en del af storklubben BSV på herresiden.

- Det er klart, at vi kan bruge nogle af de ting, som Niels har oplevet på Falster, og jeg kan komme med nogle input fra BSV. Det er selvfølgelig ikke alle de ting, som virker i Randers, men vi forsøger at tage det bedste og putte ned i gryden, siger Per Rasmussen, som har indført ugentlige møder med deltagelse af både folk fra administrationen og trænerteamet, hvor netop kampen for at kapre tilskuere er en del af dagsordenen.

- Jeg synes, det er en fejl, man ofte ser i klubberne, at administrationen og den sportslige afdeling lever i hver deres lille verden. Det duer ikke, for så får vi ikke udvekslet de gode idéer. Vi skal gå samme vej, for vi har alle én interesse, og det er at få fyldt Arenaen, siger Per Rasmussen.

Ingen vise sten

Randers HK har blandt andet lavet et Kids Corner i Arena Randers for at appellere til hele familien, og derudover har klubben fokus på at få både sponsorer og moderklubber til at huske at aktivere VIP- og fribilletter.

Men alligevel erkender Per Rasmussen, at han ikke sidder med følelsen af, at Randers HK har opfundet de vise sten, selv om tilskuerne altså er strømmet til de første to kampe.

- Det er ikke sådan, at vi lige pludselig har opfundet den dybe tallerken. Men alene dét, at vi har fokus på dét i hverdagen og sørger for at aktivere de mange folk, vi er i kontakt med, tror jeg, har en betydning.

- Vi har fået skabt en erkendelse hos alle i klubben af, at det er benhårdt arbejde op til hver eneste kamp, hvis vi vil have mange folk til vores kampe, siger Randers HK-direktøren.

Han håber, at den nye Hal 4 med forbedrede faciliteter vil kunne give Randers HK yderligere et løft på både tilskuersiden.

Fredagens hjemmekamp mod TTH Holstebro begynder klokken 18.30.