Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fantasifulde regninger

Goose Bay-lufthavnen ligger 500 kilometer fra nærmeste by. Foto: Shawn/Wikimedia Commons

Fantasifulde regninger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hospitalsbehandling i Nordamerika kan være en dyr og kompliceret affære

Akut sygdom i Canada gav sidste år i juni Tage Rosenkilde fra Vojens en speciel rejseoplevelse, da han på vejen hjem blev sat af flyet ved hospitalet på den canadiske luftbase og lufthavn ved Goose Bay i provinsen Newfoundland and Labrador.

Sygdomsproblemerne blev løst, men efterfølgende er Tage Rosenkilde blevet bombarderet med regninger fra det lille militærhospital, som han var indlagt på i to døgn.

Og han har haft det skidt med de ubetalte regninger.

- Jeg har en rejseforsikring hos Topdanmark, og jeg må sige, at de sørgede fint for hjemtransporten, da jeg var blevet behandlet.

- Men der gik næsten halvandet år, før Topdanmark betalte regningerne fra sygehuset og lægen. De var så søde og dygtige på det hospital, så jeg følte mig pinligt berørt over, at de ikke fik deres penge.

Det har Topdanmark et svar på. Men først lige historien om Tage Rosenkildes usædvanlige tur.

For meget kulde

Han var med sin kone på ferie i Canada og var blandt andet på gletsjervandring. Der fik han for meget kulde, så efter nogle dage stoppede "vandværket", som Tage Rosenkilde selv formulerer det.

Han blev behandlet på et akutcenter i byen Jasper og troede, at problemet var løst.

Men på flyet hjem fra Calgary var den gal igen - alarmerende med udsigten til ni timers flyvning.

En læge blandt passagererne forsøgte at behandle ham, men flyets kaptajn ville ikke tage ansvaret for Tage Rosenkildes flyvetur.

Så flyet lagde an til landing på en gammel militærbase og lufthavn i Goose Bay. Nu bruges den til indenrigsflyvning, og der ligger et lille sygehus, som betjener områdets inuit-befolkning.

Tage og hans kone, Birta, blev efterladt der 500 kilometer fra nærmeste by, og ruteflyet satte kurs mod Danmark.

- Jeg var bare lettet over at komme et sted hen, hvor nogen kunne hjælpe mig, siger Tage Rosenkilde.

Vender ikke tilbage

Han kontaktede Topdanmark, der med hjælp fra Falck organiserede hjemtransporten - til Tages fulde tilfredshed.

Men i halvandet år har han hyppigt fået regninger fra Goose Bay, selv om Topdanmark hele tiden har forsikret ham om, at det var dem, der skulle betale.

- Hver gang jeg ringer til dem, fordi jeg har fået en ny regning, siger de, at de ser på det, og at de nok skal vende tilbage. Men de vender aldrig tilbage.

Topdanmark har ikke nogen forklaring på, hvorfor den konkrete sag har taget halvandet år, men rejseskade-chef Anne Marie Lai Kjar har en forklaring på, hvorfor sager fra Nordamerika altid tager lang tid - og hvordan nordamerikanske sygehuse "tæppebomber" både kunde og forsikringsselskab med regninger - regninger, der ofte er for høje.

Hun understreger, at forsikringssagen med kunden - og med Tage Rosenkilde - juridisk er afsluttet, når han er kommet hjem.

- Resten er et mellemværende mellem os og det sygehus, der har behandlet vores kunde.

- Men vi kan jo ikke forhindre sygehuset i at blive ved med at sende regninger, og jeg kan godt forstå, at Tage Rosenkilde og alle andre kunder bliver bekymrede.

Ren rutine

Problemet med Nordamerika er ifølge Anne Marie Lai Kjar, at sygehusene og lægerne nærmest som ren rutine sender regninger, der er alt for store.

- Det er vi nødt til at tage fat i, og det gør vi via Falck eller SOS International. De tager diskussionen med sygehusene via deres lokale agenter. Og den procedure tager tid.

- Så det er desværre slet ikke usædvanligt, at en sag kan tage over et år. Det er vi heller ikke glade for, for nogle kunder opfatter det, som om "Topdanmark ikke betaler sine regninger", siger Anne Marie Lai Kjar.

Tage Rosenkilde er stadig ikke tilfreds med Topdanmarks håndtering af sagen, selv om der nu tilsyneladende er afregnet med sygehuset i Goose Bay.

- Jeg har følt mig forpligtet, især over for den læge, der har behandlet mig, så Topdanmark burde informere mig, når pengene er betalt, og sagen er afsluttet.

Det har Topdanmark stadig ikke gjort.

Fantasifulde regninger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.