Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Eksperter: Aarhus Lufthavn kan blive en vinder

Lidt ensom og forladt ser Aarhus Lufthavn ud i dag. Men det kan ændre sig. Med SAS' store satsning har lufthavnen pludselig fået en uventet chance, lyder det fra to luftfartseksperter. Axel Schütt

Eksperter: Aarhus Lufthavn kan blive en vinder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SAS´ massive investering i lufthavnen har vendt op og ned på fremtidsudsigterne for den betrængte lufthavn. Bestyrelsesformand tror på 1,5 mio. passagerer allerede i 2022.

ØSTJYLLAND:  For bare få måneder siden var det stort set umuligt at finde personer med forstand på luftfart, som kunne sige noget positivt om fremtidsudsigterne for Aarhus Lufthavn. Det har ændret sig.

SAS´ overraskende investering i lufthavnen, som blev offentliggjort torsdag, har været en gamechanger: Lige pludselig vil ingen udelukke, at lufthavnen går en lys fremtid i møde.

Det er en bemærkelsesværdig udvikling for en lufthavn, som eksperter på stribe har dømt færdig, og som de senere år har kunnet se Billund og Aalborg snuppe kunderne.

SAS meddelte torsdag, at man etablerer fem nye ruter fra den østjyske lufthavn, konverterer en sæsonrute til helårsrute og øger indenrigsbetjeningen med 20 procent. 

Facit for Aarhus Lufthavn er, at der bliver flere ruter, flere afgange og flere passagerer.

Ifølge koncerndirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen, der fortalte om planerne ved et pressemøde i Aarhus Lufthavn i Tirstrup torsdag, investerer SAS via samarbejdet et trecifret millionbeløb i lufthavnen.

Ruter i lufthavnen
I øjeblikket har Aarhus Lufthavn direkte flyvninger til 13 destinationer. Der er tale om både almindelige ruteflyvninger og chartertrafik.Aarhus Lufthavn betjenes af fem forskellige selskaber.

Århus Charter flyver til Madeira, Tenerife, Mallorca, Cypern, Ithaca og Sivota.

SUN-AIR / British Airways flyver til Oslo, Stockholm, og Gøteborg.

Ryanair flyver til Gdansk og London.

Czech Airlines flyver til Prag.

SAS flyver København.

Nye selskaber på vej?

Lufthavnens formand, Torben Boldsen, var så optimistisk efter pressmødet, at han til Århus Stiftstidende kom med følgende melding efter pressemødet:

- Det kan godt være, at jeg bliver til grin i hele Østjylland, når jeg siger det her, men jeg siger det alligevel: Jeg tror, at Aarhus Lufthavn om fem år vil have 1,5 millioner passagerer om året.  

I givet fald vil der være tale om noget nær historisk fremgang for en lufthavn. Sidste år gik kun 383.154 rejsende gennem terminalen.

Den nye samarbejdsaftale med SAS skal alene skaffe Aarhus Lufthavn 200.000 ekstra passagerer.

- Men det slutter ikke her. Jeg har en berettiget tro på, at vi inden for et år kan præsentere en række nye selskaber, som vil flyve fra Aarhus Lufthavn, lyder meldingen fra Torben Boldsen.

Den melding lyder meget, meget optimistisk, lyder vurderingen samstemmende fra to luftfarteksperter, som avisen har kontaktet. Men det bemærkelsværdige er, at ingen af dem vil udelukke, at Aarhus Lufthavn nu for alvor går mod bedre tider.

- Nu skal Aarhus Lufthavn i gang med lakmusprøven. Består den testen eller består den ikke testen, siger Ole Kirchert Christensen, redaktør på check-in.dk.

- Hvis det lykkes at tiltrække passagerer til de nye ruter, uden at SAS bliver nødt til at sætte priserne ned i forhold til, hvad det koster andre steder - så er det lykkedes. Og hvis folk i stedet rejser til Aalborg og Billund, så er det ikke lykkedes. På den måde afgøres det efter min mening de kommende år, om Aarhus Lufthavn har en fremtid eller ej.

Hans Christian Stigaard, rådgiver og luftfartsekspert i konsulentvirksomheden Realise ApS og tidligere trafikchef i Københavns Lufthavne, mener også, at en meget spændende tid venter for Aarhus Lufthavn. Den har pludselig fået en chance.

- Det vil jo vise sig, om Aarhus Lufthavn kan tage kunder fra først og fremmest Billund Lufthavn men også Aalborg. Det her ser jeg som et forsøg på at tiltrække nogle af de passagerer, som i dag ikke bruger lufthavnen i Tirstrup.

- De næste tre år vil vise, om projektet kan bære. Det vil jeg ikke udelukke. Man siger, at der er så langt fra Aarhus til Tirstrup, men så langt er der jo altså heller ikke, efter at man har fået nye, bedre veje, siger Hans Christian Stigaard.