Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ny station på skinner efter mange års kamp

Thøger Pauli (tv) og Klaus Bertram Mikkelsen tog mandag formiddag første spadestik til Thorsager Station. Borgmester Claus Wistoft (V) så til. Foto: Flemming Krogh

Ny station på skinner efter mange års kamp

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden 1971, hvor Thorsagers trinbræt blev nedlagt, har toget bare suset forbi. Nu bygges der en ny station, og byen kan se frem til flere standsninger i timen.

THORSAGER: - Det er det bedste hul, jeg nogensinde har gravet.

Thøger Pauli afleverer ordene med et stort smil. For et øjeblik siden har han sammen med Klaus Bertram Mikkelsen fra Thorsager Distriktsråd taget første spadestik til Thorsager Station. Når den er bygget og letbanen er kommet på skinner, bliver det muligt at tage toget til Aarhus og Grenaa. På sigt er der afgang hver halve time. 

Thøger Pauli har kæmpet for togstop i Thorsager siden 2005. Siden trinbrættet lukkede i 1971, har toget bare suset forbi. Ja, det er faktisk en sandhed med modifikationer. En oktoberdag i 1993 stoppede toget i Thorsager, da Ivan 'Togstopper' Eriksen trak i nødbremsen for at markere sin modstand mod manglende togstop i byen.

- Det er en smuk og stor dag. Toget har været savnet, og det savn er blevet større med årene, siger Thøger Pauli, der stiller op til byrådsvalget for Enhedslisten.

Det var egentlig meningen, at Thorsager skulle have et trinbræt, men nu opgraderes det til en station. Forskellen er, at alle tog stopper ved en station, mens man ved et trinbræt skal trykke på en knap for at få det til at stoppe. De cirka syv millioner kroner, stationen koster, kommer fra staten.

Thøger Pauli ser store perspektiver i stationen og muligheden for at komme hurtigt til Aarhus. Han nævner et par børnefamilier, som gerne ville være flyttet til Thorsager, men droppede det på grund af det manglende togstop.

- I forhold til bosætning får stationen en kæmpe betydning. Nu bliver det langt mere attraktivt at flytte hertil, siger Thøger Pauli.

Han lægger ikke skjul på, at Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, har været med til at bane vejen for stationen i Thorsager. 

- Vi har haft et fint og godt samarbejde med Kim Christiansen. Vi skal samarbejde om alt det, vi kan, selv om vi står på hver vores fløj politisk, siger Thøger Pauli.      

Ingen dato for åbning

Hvornår det bliver muligt at tage toget fra Thorsager til Aarhus, ved ingen endnu. Selve byggeriet ventes ikke at tage så lang tid, men letbanen har jo drillet andre steder.

- Vi er godt i vej, og vi skal nok komme til at åbne snart, siger letbane-direktør Claus Rehfeld Moshøj, der belært af erfaring ikke tør sætte dato på første tur.

Borgmester Claus Wistoft (V) har store forventninger til den nye station og de døre, den åbner:

- Det bliver helt fantastisk. Jeg er sikker på, at det bliver et hit for vi alle sammen, siger han og nævner stationen som eksempel på, hvad der kan komme ud af et godt samarbejde mellem ildsjæle, kommune og stat.

Klaus Bertram Mikkelsen fra Thorsager Distriktsråd har også fundet de store ord frem.

- Det er virkelig en markant og historisk dag for Thorsager, siger han.