Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Banedanmark: Vi følger tidsplanen på Grenaabanen

Der findes 37 overkørsler langs Grenaabanen, som her på Enggårdsvej ved Grenaa, der alle skal vurderes til enten lukning eller skal gøres sikrede. Foto: Tommy Loberg Jøns

Banedanmark: Vi følger tidsplanen på Grenaabanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det har hele tiden været planen, at usikrede overkørsler på Grenaabanen først skulle være nedlagt i 2018. Vi har ikke haft mulighed for at gå tidligere i gang med hele processen, lyder det fra områdechef Marianne Rasmussen

Norddjurs: Det ser ud til at pendlere, politikere og andre medtrafikanter må væbne sig med tålmodighed i forhold til at suse afsted på den nye letbane med 100 km/t fra Grenaa mod Aarhus og den modsatte vej.

37 usikrede overkørsler langs Grenaabanen gør nemlig, at man ikke kan sætte farten op på strækningen til de maksimale 100 km/t - før disse usikrede overkørsler er nedlagt eller gjort sikrede.

Og det kommer først til at ske i 2018, forklarer områdechef for anlæg vest i Banedanmark Marianne Rasmussen.

- Det her er ikke en forsinkelse. Det har hele tiden været planlagt til at ske i 2018, så vi følger tidsplanen for Grenaabanen og regner med at åbne den op for fuld hastighed i efteråret 2018. Vi har med et projekt at gøre, som kræver et meget stort overblik og planlægningsarbejde, og der har vi lagt en plan, som vi følger, siger Marianne Rasmussen.

Den planlægning inkluderer blandt andet, at Banedanmark, der har ansvaret for at nedlægge de usikrede overkørsler, skal etablere nye adgangsveje til marker eller ejendomme hos de berørte lodsejere.

- Der er en del lodsejere, som har haft ret til at benytte overskørslerne som adgangsvej til deres hjem. Der skal vi sørge for, at der bliver lavet en anden vej, som de i fremtiden kan benytte. Det kræver ekspropriationer, og der er nogle helt bestemte tidsfrister og krav, som vi skal leve op til. Det er i vores øjne kun rimeligt, at folk får mulighed for at have indflydelse på, hvor den vej skal ligge, siger Marianne Rasmussen.

Samtidig betyder lukningen af nogle af de usikrede overkørsler, at vejtrafikken vil blive flyttet hen til de sikrede overkørsler, og dermed skal Banedanmark sikre sig, at de lever op til den øgede trafikmængde.

- Vi er i gang med at kigge på, hvor trafikken vil blive flyttet hen, når vi lukker overkørsler og i den sammenhæng finde de bedste løsninger. Og i den forbindelse skal vi være sikre på, at de åbne overkørsler er fuldt opdateret, så de kan håndtere trafikken. Og vi kan ikke begynde på processen med ekspropriationer, før vi har en samlet plan for hele banen med de mest hensigtsmæssige løsninger, forklarer områdechefen, der godt kan forstå, at folk vil have hastigheden på banen op fra starten.

- Vi har et rigtig godt samarbejde med både kommunen og letbanen, og vi vil rigtig gerne gøre arbejdet så hurtigt som muligt. Men vi er nødt til at gå i dialog med de lodsejere, der bliver berørte af ændringerne først, inden vi kan begynde at ekspropriere. Det hele er en proces, der varer to-tre år.

Kunne man ikke være gået i gang med arbejdet tidligere? Man har jo vist, at letbanen kom til at køre i 2017?

- Vi har ikke vidst, hvilken sikringsteknologi letbanen ville benytte sig af, og derfor er vi ikke gået ud og har investeret i et anlæg, som vi efter kort tid risikerede at skulle skifte igen, så derfor har Grenaabanen ligget sidst i planen i rækken af strækninger, hvor vi har været i gang med at nedlægge overkørsler. Så vi har ikke haft mulighed for at klare hele processen hurtigere, siger Marianne Rasmussen. 

Borgmesteren i Norddjurs har luftet en ide om at kommune gik ind og hjalp med eksproprieringen. Kan det lade sig gøre?

- Desværre ikke, da kommunen ikke har hjemmel til at ekspropriere på det her område. Men de kan hjælpe os med en kort sagsbehandlingstid, når vi begynder på sagerne, hvor de er myndighed, siger Marianne Rasmussen.

Efter tidsplanen skal arbejdet med at sikre overkørslerne gå i gang i 2. kvartal 2018 og vare cirka fire måneder. 

  

...derfor har Grenaabanen ligget sidst i planen i rækken af strækninger, hvor vi har været i gang med at nedlægge overkørsler. Så vi har ikke haft mulighed for at klare hele processen hurtigere.Marianne Rasmussen, områdechef anlæg vest, Banedanmark
Usikrede overkørsler
 Banedanmark har pr. 1. januar 2016 knap 650 overkørsler. Mere end 400 er sikret ved enten helbom, halvbom eller advarselsanlæg. 205 overkørsler er ikke elektronisk sikret, og de udgør en sikkerhedsrisiko på banen. Det er Banedanmarks mål i al væsentlighed at fjerne eller sikre samtlige usikrede overkørsler i Danmark inden udgangen af 2018.