Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Spil om overkørsler på Grenaabanen er i gang

Ved én af de usikrede overkørsler, var der stor interresse, primært fra landmænd, til, hvordan Banedanmark påtænker at lukke og sikre overkørsler i fremtiden. Foto: Tommy Loberg Jøns

Spil om overkørsler på Grenaabanen er i gang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Især landmænd i Norddjurs kan blive hårdt ramt, når Banedanmark i løbet af 2018 lukker eller sikrer overkørsler på Grenaabanen. Derfor holder Banedanmark borgermøder omkring overkørslerne gennem resten af januar og februar.

 Jo flere overkørsler der bliver lukket, jo dyrere bliver det at drive landbrug i området. For det kommer til at tage meget længere tid at komme frem og tilbage til markerne, hvis vi ikke længere kan komme den direkte vej til vores jord.Jesper Lykke Andersen

 

NORDDJURS: Mens resterne af sneen tøer op i grøftekanterne kigger især landmænd i disse dage nærmere på de kortudsnit, som en større skare af folk fra Banedanmark og Vejdirektoratet har taget med til Norddjurs Kommune.

Nærmere bestemt langs en række udvalgte usikrede overkørsler på den gamle Grenaabane forklarer og fortæller Banedanmark nærmere omkring planerne med at sikre eller lukke overkørsler, der skal nedbringe antallet af overkørsler fra cirka 38 styks til cirka 6-8 styks, der skal opgraderes med automatisk sikringsudstyr, der giver lokoførerne på den nye letbane besked, hvis der opstår problemer i overkørslerne.

Men nedlæggelsen af de usikrede overkørslerne er ikke bare en uproblematisk øvelse. For især landmænd i området kan det i fremtiden komme til at betyde en længere omkørsel, når den overkørsel, som de i dag benytter, bliver lukket ned og de ikke længere kan tage den korteste rute til deres marker.

- Jo flere overkørsler der bliver lukket, jo dyrere bliver det at drive landbrug i området. For det kommer til at tage meget længere tid at komme frem og tilbage til markerne, hvis vi ikke længere kan komme den direkte vej til vores jord, lyder det fra Jesper Lykke Andersen, der driver landbrug flere steder i kommunen og på begge sider af jernbanen.

Også skoleforældre, der bor på den sydlige side af jernbanen, til privatskolen Skolen.com i Homå skal ud på en omvej, da overkørslen ved Homåvej formentlig bliver lukket, og man i stedet skal benytte overkørslen ved Revnvej i fremtiden. Det vil betyde en omkørsel på cirka fem kilometer hver vej.

Præcis hvilke overkørsler, der skal lukkes ligger ikke fast endnu, men Banedanmark arbejder med en plan, der i udgangspunkt opgradere cirka 6-8 af overkørslerne langs hele banen.

- Vi har haft en fysisk besigtigelse af områderne, men det er borgerne i området, der bedst kender til, hvordan vejene bliver brugt især af landmændene. Derfor holder vi borgermøderne rundt omkring, siger Christian Kampmann, projektleder hos Banedanmark. 

Og der er ikke mulighed for at opgradere alle de usikrede overkørsler, da det koster mellem 2,5 og 3 millioner kroner at sikre én overkørsel. Den gamle Grenaabane er i øvrigt én af de sidste steder i landet, at man laver dette arbejde, der har stået på siden 2009.

Men når man lukker én overkørsel, så flytter man trafikken et andet sted hen, og her er landmændene ikke sikre på, at de mindre byer vil være i stand til at klare opgaven.

- Der er mange af de veje, som vi benytter i dag, der ikke er i god stand. Og der er mange af de veje, som vi så skal benytet i fremtiden, der heller ikke er i god stand. Vejene vil få en øget belastning, og der er nogle af de mindre byer, hvor det kan blive problematisk at komme igennem med landbrugsmaskiner, siger Phillip Schmidt fra Schmidts Jordbær.

Den opgave vil komme til at hænge på Norddjurs Kommune, når Banedanmark er færdig med deres arbejde.

- Og så langt er vi ikke endnu. Vi regner med at have en færdig plan i april, og efter sommerferien vil der være en besigtigelse sammen med en den jyske ekspropriationskommission. Først herefter vil den endelige plan være klar. Så der er masser af mulighed for at give sit besyv med ved at sende kommentarer til Banedanmark, siger Christian Kampmann.

Banedanmark har indtil udgangen af 2018 til at sikre overkørslerne, hvilket betyder, at den nye letbane ikke kan køre med fuld hastighed før 2019.