Hvad kan man få for 3,3 millioner kroner?


Hvad kan man få for 3,3 millioner kroner?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev:Er Clausholmvej/Kristrupvej det største trafiksikkerhedsmæssige problem, vi har i Randers Kommune?

Som politiker er det ulideligt let at bruge penge på noget. Der vil altid være nogle, der bliver glade, og sandsynligvis bliver noget bedre, når der spenderes penge på det. Det rigtig svære som politiker er at have overblikket til at kunne vurdere og prioritere, om de samme penge kunne gøre en større forskel (inden for samme område) et andet sted?

På mandag vedtager byrådet at spendere 3,3 millioner på et lyskryds i krydset Clausholmvej/Kristrupvej. I denne sag har politikerne ikke fået megen hjælp til at prioritere.

Der er udarbejdet en trafiksikkerhedsplan for Randers Kommune, og der foreligger stamblade for uheldsbelastede punkter og strækninger i kommunen. Der er lavet en prioriteret liste over gang- og cykelstier, og der samles årligt op på indkomne henvendelser fra bekymrede borgere.

Clausholmvej/Kristrup-krydset er hverken nævnt i trafiksikkerhedsplanen eller i stamblade-systemet, ligesom der ej heller er indkommet henvendelser fra borgere de seneste tre år eller måske mere.

Skidt pyt med alle disse prioriteringer. En enkel borger henvender sig direkte til en politiker og voila - Clausholmvej/Kristrupvej overhaler alle øvrige prioriteringer indenom i trafiksikkerhedens hellige navn: Der skal laves en lysregulering til 3,3 millioner kroner.

Der er de seneste fem år ikke sket nogen personskade i krydset - blot to "buler" uheld mellem biler. Lysreguleringer er gode til at fremme trafikafviklingen men giver en falsk fornemmelse af tryghed. Af Havarikommissionens analyse "Cykelulykker 2005-2014" fremgår, at 25 procent af krydsulykker med cyklister er sket i lysregulerede kryds mod nul procent i kryds, der som Clausholmvej/Kristrupvej har fuldt stop.

Med sådan en hovsa-vedtagelse giver byrådet en lang næse til de lokalsamfund, der i årevis har kæmpet for sikre cykelmuligheder, for eksempel mellem Værum og Haslund, mellem Ålum og Tånum, fra Bjergbyparken til Gassum og mange andre steder.

Budgetaftale 2019-teksten "Aftalepartierne er enige om at fortsætte udviklingen af Randers som cykelby og cykelkommune" - var det bare varm luft?

Hvad kan man få for 3,3 millioner kroner?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce