Trafik. Randers Cykelby eller Randers - bilisternes by?


Trafik. Randers Cykelby eller Randers - bilisternes by?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: "Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti i Randers Byråd er enige om at fortsætte udviklingen af Randers som cykelby og cykelkommune, eftersom cykling er et vigtigt redskab bade for en grøn og bæredygtig udvikling i kommunen og for borgernes sundhed."

Ovenstående er hentet fra Budgetaftalen 2019. Mener nævnte partier mon, hvad de skriver, eller er det underforstået, at cykling ikke er en ligeværdig transportform, og derfor til enhver tid må vige for hensynet til bilisterne?

Vi får syn for sagen, når Miljø- og teknikudvalget på mandag d. 18. februar behandler punktet Ændring af projekt under Randers Cykelby. Punktet drejer sig om at øge fremkommeligheden for cyklister langs Tørvebryggen og Havnegade.

Den rigtige løsning er naturligvis at betale, hvad det koster at lave en sti-underføring under Randersbro. Et hollandsk firma, der har ekspertisen, vil kunne lave en sådan underføring til en pris, der ikke er meget højere end de 11,5 millioner kroner, som kommunen ender med at bruge på Skovbroen i Langå.

Skal fremkommeligheden sikres indenfor afsatte økonomiske midler, er den ligefremme løsning at erstatte jernbanesporet fra Randers Regnskov hen til Dronningekajen med en cykelsti - jernbanesporet er som bekendt nedlagt.

Men hov - det går jo ikke. Forvaltningen skriver i sagsfremstillingen, at det vil give en dårlig trafikafvikling for den øvrige trafik med store kødannelser til følge.

Det kan ikke bestrides. En cykelbane på tværs af Randersbro vil betyde, at svingende bilister på Tørvebryggen/Havnegade pænt må vente, indtil ligeudkørende cyklister har passeret - som det f.eks. foregår i det stærkt trafikerede Randersvej/Nordre Ringgade i Aarhus (hvor cykelandelen er steget år efter år).

Politikerne må nu prioritere: Vil man glæde bilisterne - det er der flest stemmer i - eller vil man gøre det lettere at benytte cyklen? Sidstnævnte er der flest kroner i - COWI har for Randers kommune tidligere beregnet, at et 2,5% fald i cykelandel alene i øgede sundhedsudgifter koster 17 mio. kr. I forhold til 2012 er cykelandelen faldet med 5 % dvs. ekstra 34 mio. i sundhedsudgifter.

Kære politikere - det kræver ikke nogen doktorgrad i økonomi, mobilitet eller sundhed at erkende, at bedre forhold for cykling både vil spare kommunen penge og øge fremkommeligheden for bilister. Men det kræver politisk rygrad at stå ved de flotte ord fra budgetforligsteksten.

Trafik. Randers Cykelby eller Randers - bilisternes by?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce