Annonce
Østjylland

Parløb mellem husbådsfirma og marina er gået helt galt: De beskylder hinanden for aftalebrud, og firmaet vil stævne marinaen for millionbeløb

Der ligger tre husbåde i Grenaa Marina bygget af virksomheden Zunshine Living. Men nu er husbådsfirmaet og Grenaa Marina kommet på kant med hinanden. Foto: Anders Tilsted
Samarbejdet mellem husbådsfirmaet Zunshine Living og Grenaa Marina er kuldsejlet. Zunshine Living mener, at bølgerne er for høje i marinaen, og at de er skyld i skader på husbådene. Men det forstår marinaen ikke meget af.

Grenaa: Der var stor tro på fremtiden, da Grenaa Marina og det randrusianske husbådsfirma Zunshine Living for et par år siden lavede en aftale om, at virksomheden kunne sælge 10 husbåde, som så ville få plads i marinaen.

Men nu har samarbejdet lidt totalt skibbrud, og der kommer i hvert fald ikke flere end de tre Zunshine Living-husbåde, der lige nu ligger i lystbådehavnen. Både husbådsvirksomheden og Grenaa Marina mener, at den anden part har misligholdt kontrakten.

- Grenaa Marina har fortiet, hvor store bølgerne er, når det blæser fra nordøst. Ved stormen i december smadrede flydebroen ind i to af husbådene, og der kom skader på dem. Vi har indstillet salget af husbåde til Grenaa Marina, for det kan vi ikke forsvare under de her forhold. Vi er ved at udarbejde en stævning til marinaen på små fire millioner kroner på de omkostninger, vi har haft, fordi de ikke har opfyldt aftalen, siger direktør i Zunshine Living, Peter Poulsen.

Annonce

Marina: Vi tager det med sindsro

Virksomheden er nået frem til de fire millioner kroner, fordi den flydebro som Zunshine Living skulle levere - mod at få eneret på at sælge husbåde til Grenaa Marina i to og et halvt år - kostede omkring 2,3 millioner kroner. Derudover har virksomheden brugt 1,4 millioner kroner på pæleramning ved flydebroen.

Men hos Grenaa Marina har man en helt anden opfattelse af sagen. Her mener man, at  flydebroen er så dårlig og skrøbelig, at den er skyld i problemerne.

-  Hvis vi bliver stævnet, så tager vi det med sindsro, og vi har dokumentationen i orden. Zunshine Living har leveret en meget mangelfuld flydebro, og det var slet ikke det, der var aftalen. Vi har indtil videre brugt 400.000 kroner på at sikre flydebroen, men vi har ikke taget stilling til, om vi vil stævne Zunshine Living for det beløb. Hvis vi gør det, så gør vi det i samråd med Foreningen af Lystbådehavne i Danmark, siger formand for Grenaa Marina, Poul Petersen.

Annonce

Uenighed om bølgerne

"Bølgerne går også højt" imellem de to parter, fordi de er uenige om størrelsen på bølgerne i marinaen.

- Vores flydebroer og platforme til husbådene er lavet i højstyrkebeton, der er stål- og glasfiberarmeret. Flydebroen består af syv elementer af 18 tons stykket, men de hopper rundt som papkasser, når det blæser kraftigt i Grenaa Marina. Bølgerne kommer ind i havnen med en så stor styrke, som de slet ikke må have, når man er en A-havn. Marinaen har tidligere lovet os at etablere en dækmole, der kan få bølgerne til at forsvinde. Vi kan forstå, at der kommer sådan en mole senere på året. Men der er ikke sket noget i alt for lang tid. Havde vi vidst, at der var så store problemer, havde vi aldrig indgået aftalen, fortæller direktøren for Zunshine Living.

Zunshine Living mener at bølgerne er for høje i havnen, når det blæser kraftigt fra nordøst. Foto: Anders Tilsted

Men det er formanden for marinaen meget uforstående over for.

- Det er jo ikke os, der laver vejret. Kattegat er godt nok et lille hav, men det er jo ikke en fjord eller en sø, som den type husbåd nok mere er beregnet til. Selvfølgelig har virksomheden da kendt til forholdene, siger han.

Annonce

Marina vil gerne have flere husbåde

Senere i år vil Grenaa Marina få bygget en ydermole og ændre indsejlingen fra nordøst til syd. Det betyder, at bølgerne burde forsvinde helt fra marinaen.

- Vi vil da gerne have flere husbåde, både fordi det giver nyt liv, og fordi det giver os en merindtægt. Men det skal ikke være husbåde fra Zunshine Living, siger formanden for Grenaa Marina.

Når det gælder de tre husbåde i lystbådehavnen, så  er to af dem solgt til private, og den tredje er en udstillingsmodel. Husbådene har status som fritidsboliger. Da avisen var forbi marinaen onsdag formiddag var der ingen i husbådene.

Annonce
Randers For abonnenter

Mæglere ser lys fremtid for Randers: - Befolkningstilvækst er et godt salgsargument, så væksten bliver selvforstærkende

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers For abonnenter

Så er den gal igen: Slagter fortsætter med at sælge kød, selv om hans butik er lukket af myndighederne

Randers For abonnenter

Randers fik ingen puljepenge, men: Formand er klar til at kæmpe for mindre teams i hjemmeplejen

Randers FC

Snart går jagten på de sidste billetter til Leicester-braget ind: - Det overstiger langt, hvad vi oplever mod AGF eller Brøndby

Debat For abonnenter

Her tænker man kun på penge og ikke anstændighed: Derfor er Facebook ikke et medie

Tyske oversvømmelser chokerede verden: Det kan også ske i Danmark, for vi bygger for tæt på vandet

Leder For abonnenter

Skidt og skrald: Sådan skaber vi et større Randers ved en lille indsats

Kultur

Dronningens liv dramatiseres: Ny musical hylder Margrethe

Randers For abonnenter

Nangcy oplever en strøm af fremmede i hjemmet: Alle undrer sig over det store gennemtræk af personale

Løvkvist om formandsdebat i DF: Messerschmidt skal tirres, indtil han forløber sig

Randers For abonnenter

Jacob er ikke som de fleste. Han samler det skrald, vi andre smider overalt – også de brugte mundbind

Leder For abonnenter

Bussen mellem Randers og Aarhus: Et skridt i en rigtig retning, men Midttrafik er på ingen måde i mål

Randers

Mølballe har købt polstermøbel-fabrik: - Det er et nyt ben i vores produktion, men det har alt andet også været engang

Annonce