Auning: Hvad koster det, når man i mere end 100 tilfælde over en periode på syv år lokker intetanende borgere til at skrive under på nogle papirer og derved uberettiget tilegner sig omkring 2,5 millioner kroner?
Spørger man retten i Randers, er svaret halvandet års fængsel, hvoraf tre måneder gøres ubetingede, samt 200 timers samfundstjeneste. Det er i hvert fald, hvad en 52-årig mand fra Norddjurs kan se frem til i kølvandet på en retssag i denne uge.
De mange tilfælde af bedrageri har den 52-årige mand begået i perioden 2011 til 2018 mod et langt færre antal forurettede. Ofrene i sagerne har ifølge specialanklager Jesper Rodkjær fra Østjyllands Politi været intetanende kunder ved Sparekassen Kronjyllands filial i Auning, hvor den 52-årige var ansat som rådgiver.
- Den dømte bedrog kunderne ved at bilde dem ind, at de skulle betale gebyrer, afgifter eller lignende i forbindelse med eksempelvis byggesager, realkreditsager og forsikringssager. På den måde fik han dem til at underskrive nogle papirer, hvor de i virkeligheden gav ham tilladelse til at udbetale pengene til sig selv, fortæller Jesper Rodkjær til Randers Amtsavis.
- Det her er en helt enestående sag. Jeg har arbejdet i branchen i mere end 20 år, og jeg har aldrig set noget lignende.Anders Balle Rasmussen, områdedirektør i Sparekassen Kronjylland
Afsløret af kundebrok
I løbet af de syv år lykkedes det den 52-årige mand at svindle sig til omkring 2,5 millioner kroner.
Først da en kunde ringede til Sparekassen Kronjylland for at spørge ind til fremgangsmåden i forbindelse med en større forsikringssag, han havde gang i, blev pengeinstituttet klar over, at noget var galt.
- Kunden henvendte sig i september 2018 til Sparekassen Kronjylland, for at brokke sig over, at han som en del af sin forsikringssag skulle betale en urimelig høj afgift på 40.000 kroner. Det var nemlig, hvad den pågældende rådgiver havde fortalt ham. Og den undren kunne den øvrige del af sparekassen kun være enig med kunden i, siger Jesper Rodkjær.
Efter kundens henvendelse gennemgik Sparekassen Kronjylland den pågældende rådgivers øvrige gøren og laden i forhold til kunder. Pengeinstituttet kunne derved identificere en lang række andre lignende tilfælde af bedrageri, hvorefter sagen i oktober blev meldt til politiet, og den 52-årige mand blev bortvist fra sin arbejdsplads.
Brugte det hele på spil
I retten i Randers erkendte den 52-årige sig skyldig i langt størstedelen af de mange tilfælde af bedrageri. Han forklarede i samme ombæring, at de mange penge var gået til spil, som han var blevet afhængig af.
Jesper Rodkjær gik som udgangspunkt efter to års ubetinget fængsel til den 52-årige. Alligevel er han dog tilfreds med rettens vurdering af straffens udmåling.
- Den 52-årige har igennem flere år systematisk bedraget kunder, som han var sat til at rådgive, og som havde tillid til ham. Straffen afspejler, at man ser særligt alvorligt på kriminalitet begået i en betroet stilling, siger specialanklageren.
Aldrig set noget lignende
Hos Sparekassen Kronjylland betragter man sagen med stor alvor, og sagen har ført til ændrede arbejdsgange for at forhindre, at noget lignende kan gentage sig, fortæller Anders Balle Rasmussen, der er områdedirektør for direktionssekretariatet, til Randers Amtsavis.
- Det her er en helt enestående sag. Jeg har arbejdet i branchen i mere end 20 år, og jeg har aldrig set noget lignende. Grunden til, at det har kunnet lade sig gøre, er, at den dømte har været ufatteligt kynisk og udspekuleret, siger Anders Balle Rasmussen.
Områdedirektøren fortæller, at sparekassen hele sagen igennem har haft et tæt samarbejde med Østjyllands Politi, og at alle sten nu er vendt af både intern og ekstern revision, sådan så samtlige de kunder, der er blevet snydt, har fået deres penge tilbage foruden en individuel forklaring på, hvad der helt konkret er sket i lige netop deres situation.
Sparekassen Kronjylland er kede af, at en medarbejder på så grov en facon har misbrugt kundernes tillid for egen vindings skyld.
- Det er vi jo dybt rystede over. Som sagt har jeg aldrig set noget lignende, og derfor er vi chokerede over, at det kan lade sig gøre. Det er også derfor, at vi har handlet så konsekvent og bortviser ham med det samme, da det går op for os, at han har snydt de her kunder, ligesom vi naturligvis også har kigget på vores egne, interne processer og ændret på nogle af vores arbejdsgange, siger Anders Balle Rasmussen.