Annonce
Favrskov

Politikere i chok: Laurbjerg får alligevel ikke et trinbræt

Laurbjerg får alligevel ikke et trinbræt. Det har en række partier på Christiansborg besluttet. på byrådsmødet tirsdag aften skal politikerne i Favrskov ellers bevilge penge til etablering af trinbrættet i landsbyen. Arkivfoto: Annelene Petersen
Efter en årelang kamp så det ud til at lykkes for Laurbjerg og Favrskov Kommune at få genåbnet et trinbræt i landsbyen. Men nu har en række partier på Christiansborg droppet projektet, samtidig med at kommunen er klar til at bevilge 5,5 millioner kroner til etableringen af en station. Lokale politikere er rystede og skuffede.

Favrskov: Laurbjerg har i årevis kæmpet for igen at få et trinbræt, så togene kan holde i landsbyen. På Christiansborg besluttede Socialdemokratiet, SF, radikale, Enhedslisten og DF for år tilbage i forbindelse med en aftale om bedre og billigere kollektiv trafik, at Laurbjerg-borgere igen skulle have adgang til at benytte tog. Tidligere på året besluttede forligskredsen, at der skal bruges 34 millioner kroner på trinbræt i Laurbjerg og Stilling, så de kunne komme i drift igen.

Men på et møde for nylig har partierne, minus DF som er trådt ud af aftalen, besluttet kun at genåbne trinbrættet i Stilling.

Det oplyser Peder Meyhoff, der er kontaktperson for Enhedslisten i Favrskov.

- Vi vidste godt at Banedanmark hele tiden har været imod at genåbne stationen i Laurbjerg, men vi vidste også at Enhedslistens og Dansk Folkepartis ordførere, Henning Hyllested og Kim Kristiansen, efter en lang indsats havde fået de andre partiers ordførere med. Situationen er imidlertid en anden, efter at DF har forladt aftalen, og på et møde i sidste uge stod Henning Hyllested alene med ønsket om at genåbne både Stilling og Laurbjerg stationer, siger Peder Meyhoff.

Beregninger fra DTU viser, at etablering af en station i Laurbjerg kun vil medføre en meget lav nettotilvækst i antallet af togpassagerer i Danmark, ligesom stationen vil give en forlænget rejsetid for andre togpassagerer på strækningen. Forligskredsen har på den baggrund besluttet, at der ikke skal bygges en ny togstation ved Laurbjerg. Dermed bliver frigjort 15 millioner kroner, som kan bruges på andre projekter.

- Forligskredsen ønsker en så stærk og attraktiv kollektiv transport som muligt. Og i forligskredsen er vi kommet til den konklusion, at det lave antal passagerer, der forventes at bruge Laurbjerg Station, ikke kan retfærdiggøre anlægsomkostningen og den gene de resterende passagerer kommer til opleve med en længere rejsetid som følge af en station i Laurbjerg, siger transportminister Benny Engelbrecht i en pressemeddelelse.

På byrådsmødet tirsdag skal politikerne behandle en sag om at afsætte 5,5 millioner til at etablere en forplads ved den planlagte station i Laurbjerg.

Byen og kommunen har i årevis kæmpet for at få genåbnet et trinbræt. Det blev lukket ned i 1982, og skulle efter planen have været i drift igen fra 2021.

Kampen er ikke slut

Borgmester Nils Borring (S), mener det er rigtig trist, at trinbrættet i Laurbjerg ikke længere har støtte i forligskredsen på Christiansborg.

- Men i byrådet vil vi arbejde på at bibringe den viden, der gør det muligt at man vil gå tilbage til den oprindelige beslutning om at bevilge penge til trinbrættet, siger borgmesteren.

- Vi kaster ikke håndklædet i ringen, men arbejder videre. At der ikke er passagerer nok, er et dårligt argument, mener borgmesteren der henviser til, at togselskabet Arriva gerne vil stoppe i Laurbjerg. Og det er selskabet, ikke staten, der i givet fald må bære det økonomiske tab, hvis der er for få passagerer.

Favrskov Kommune har lavet lokalplan, cykelsti mellem Houlbjerg og Laurbjerg og andre tiltag, der skal understøtte den udvikling, som kommunen forventer som følge af et trinbræt. Derfor håber borgmesteren på, at det lykkes at få togene til at stoppe i landsbyen, selv om det ser sort ud i øjeblikket.

Birgit Liin, der er Laurbjerg-borger og Venstres borgmesterkandidat, er både ked af det og forundret over, at trinbrættet lige pludselig er droppet.

Hun er blevet aktiv i politik, fordi hun gik ind i kampen for et trinbræt i Laurbjerg, og på denne måde blev engageret i lokale forhold.

- Jeg er i chok. Skal man se på det positive, så er der ikke nye oplysninger i sagen. Grundlaget er præcis det samme, siger Birgit Liin.

Hun er tilbøjelig til at give Enhedslisten ret i partiets formodning om, at det handler om at statuere et et eksempel, nu hvor Dansk Folkeparti er trådt ud af aftalen. Trinbrættet i Laurbjerg var nemlig et stort ønske hos daværende trafikordfører i DF, Kim Christiansen.

- Nu er vi blevet gidsler, mener Birgit Liin.

Hun mener dog ikke, at sagen skal opgives, tvært imod.

- 15 millioner er jo ikke en uoverskuelig udgift. Måske kan pengene findes på anden vis.

For eksempel kan byrådet selv vælge at bevilge pengene, påpeger Birgit Liin. Det er noget, der skal drøftes i den kommende tid.

Annonce

Politikere er skuffede

De lokalt valgte folketingspolitikere er også overraskede over, at trinbrættet i Laurbjerg pludselig er droppet.

- Jeg er dybt rystet og meget skuffet over de partier, der har været med, deriblandt mit eget parti, siger Daniel Toft Jakobsen (S), der er valgt i Favrskov-kredsen.

Han mener det er meget forkert, at man så sent som i foråret fortalte de mange ildsjæle, der har kæmpet for trinbrættet i årevis, at nu var pengene bevilget, og planerne klar til at blive realiseret - for derefter at omgøre beslutningen.

Daniel Toft Jakobsen mener heller ikke, at kampen bør være slut.

- Så længe der er nogen der vil kæmpe for et trinbræt, vil jeg være med på holdet, som jeg hele tiden har været.

Malte Larsen (S), der er valgt i Randers-kredsen, ærgrer sig ligeledes over beslutningen.

- Jeg vil undersøge, om der er andre muligheder, for eksempel at lave stop med DSB-tog efter nærbane-princippet, som det sker nord for Hobro. Det kunne man måske gøre helt til Aarhus, mener han.

Avisen har forsøgt at få en kommentar fra den ansvarlige minister for området, transportminister Benny Engelbrecht (S). Men han har ikke yderligere at tilføje på nuværende tidspunkt.

Annonce
Randers

Tag kandidattesten her

Randers FC For abonnenter

AGF var statister i ny randrusiansk triumf: Dét sagde Randers FC-lejren efter sejren over rivalerne

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Randers

Analyse: Derfor får Dansk Folkeparti to mandater i det nye byråd

Randers For abonnenter

Daniel og Mads springer ud i et verdenseventyr - det har kostet blod, sved, tårer og masser af mad

Østjylland

DF-politiker dømt for racistisk opslag på Facebook

Randers FC For abonnenter

Karakterer fra det østjyske derby: Let på hatten, Kronjylland!

Randers FC

Se videoanalysen og højdepunkterne: Randers FC er kongerne af Østjylland

Randers For abonnenter

Renés lystfiskermekka var allerede en succes, men corona-pandemien gav fra dag ét væksten et yderligere boost

Randers

Borger-opfordring til at der skal gå sport i det: Handl i Randers midtby, så den ikke går til grunde

Erhverv

Handskefabrikkens vilde udvikling: Randers er blevet til Rhanders og vil være Danmarks Gucci

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Randers

Antik og lopper i lange baner for første gang i den nye hal: Arena Randers bugnede af varer og folk

Randers For abonnenter

Fra kaptajn i skyerne til træ-transport i asfalthøjde: Da pilotjobbet røg, var Kresten ikke for fin til at slæbe kloakrør

Randers

Få overblikket og bliv klædt på til byrådsvalget: Hvem vil gøre Randers grønnest?

Annonce