Annonce
Erhverv

Står det til Thor Thorøe, skal fremtidens medarbejdere og kunder være medejere

Thor Thorøe er administrerende direktør i Social Foodies. Foto: Social Foodies
Først kom Paradis is. Så kom Social Foodies, og nu er manden bag begge forretningseventyr på vej med et helt tredje koncept. For fremtiden skal være sundere, ikke kun i befolkningen, men også i måden at tænke virksomhed på. Derfor kommer medejerskab også til at spille en større rolle fremadrettet.

Aarhus/København: En liflig duft af chokolade er det første, der når næseborene, når man træder ind ad døren hos Social Foods på Bruunsgade i Aarhus. I butikken bliver chokoladebarer, flødeboller og is fremstillet på stedet. Men selvom ismaskinen i bagrummet brummende er i færd med dagens dont, og trods kalenderen skriver maj, er der ikke mange is-hungrende kunder at spotte i butikken, der er kædens første af slagsen i Aarhus. Forklaringen er simpel. Udenfor siler regnen ned.

- I det her vejr er det mere flødeboller, cookies og barer, vi sælger, fortæller ekspedienten Oline Mei Mervig, der for en kort bemærkning har forladt bagrummet for at se til chokoladen, der er sat til smeltning i en chokoladesmelter nær butiksvinduet.

Kort derfra frister en glasmontre med marcipanbrød og chokoladebar, som står side om side med praktikantens skæve flødeboller, der også er sat ud til salg. For firmaets slogan er ”value for many”, ikke ”value for money”. Og derfor er der også plads til de mere skæve eksistenser i firmaet, både i bogstavelig forstand og i overført betydning.

Annonce

Kort exit-strategi

Bag Social Foodies står den socialøkonomiske iværksætter Thor Thorøe. En mand, der i offentligheden særligt er kendt for at stå bag iskæden Paradis, men som i 2008 forlod den daglige drift i firmaet for i stedet at tage til Afrika med sin familie og starte en chokoladefabrik op.

Men det var allerede inden da, på en rejse til England tilbage i 2007, at han for første gang stødte på noget af det tankegods, der ledte ham ud af den mere klassiske forretningsstruktur, som kendetegnede setuppet bag Paradis, og henimod den socialøkonomiske model, som i dag kendetegner Social Foodies.

Det skete, da han besøgte The People’s Supermarked i London. En socialøkonomisk butik baseret på en tankegang om lokale råvarer til fair priser samt et lokalt medejerskab.

- På tidspunktet var de meget forud for deres tid, forstået på den måde, at kunderne var medejere af supermarkedet og lagde flere frivillige timer i at drive det, fortæller Thor Thorøe, der efter en snak med grundlæggeren af firmaet forlod butikken med ny inspiration til måden at drive virksomhed på.

En inspiration, der førte til, at han i starten af 2008, efter at have set konkurrencen på markedet for kvalitetsis vokse, samlede bestyrelse og direktion for at foreslå dem et nyt særkende til Paradis-kæden. Han ville starte egen chokoladefabrik op i Afrika med en socialøkonomisk profil, der dels kunne udvide produktporteføljen og dels give iskæden en mere økologisk og bæredygtig profil.

- Men mens jeg havde en lang exit-strategi for virksomheden, havde mine partnere en kort exit-strategi. De tænkte på at sælge kæden indenfor tre til fem år, og de mente derfor, at det var dumt at bruge penge på udvikling, fortæller Thor Thorøe, der alligevel valgte at forfølge sin drøm frem for at forføje sig, og i slutningen af 2008 flyttede med sin kone og to små børn til Cape Town i Sydafrika.

Annonce

Træt af grådighed

Det første stykke tid brugte familien på at falde til. Familien købte hus, børnene startede i en international børnehave og skole, og Thor Thorøe gik i gang med at undersøge nærmere, hvordan han kunne gå fra tanke til handling, når det kom til at starte en chokoladefabrik op.

- Jeg vidste jo intet om at drive en chokoladefabrik, så jeg skulle finde ud af alt fra bunden af i forhold til maskiner, udstyr og hele processen, fortæller Thor Thorøe.

Inden han kom så langt, blev han dog involveret i et andet udviklingsprojekt. En lokal farmer i Mozambique efterspurgte hans hjælp til at starte et lokalt mejeri, finansieret af USAID, op med udgangspunkt i 300 køer, som lokale småbønder fik tildelt og blev oplært i at malke.

Projektet blev endnu et vendepunkt for Thor Thorøe, der pludselig kunne se med egne øjne, hvor stor en forskel det gjorde lokalt, når man gav medejerskab til sin arbejdskraft.

Et år efter ankomst til Afrika vendte han derfor tilbage til Danmark for at afvikle sit ejerskab i Paradis-kæden.

- Jeg var simpelthen træt af den grådighed, jeg oplevede i Paradisregi i bestyrelsen og ejerkredsen. Min tilgang, da jeg startede forretningen op, var at prisfastsætte produktet lavere end konkurrenterne. Men jeg kunne ikke lide, at vi øgede priserne og samtidigt sænkede kvaliteten. Det gik mod min personlig integritet. Jeg vil gerne dele - særligt med folk, der ikke har meget, siger Thor Thorøe.

Hos Social Foodies er der plads til skæve eksistenser. Foto: Laura Uldahl Aggernæs

Han solgte derfor sin andele i Paradis-kæden ”på det værst tænkelige tidspunkt” midt i finanskrisen. Og så tog han ellers fat på arbejdet med at starte chokoladeproduktion i Cape Town op med udgangspunkt i den socialøkonomiske tankegang. Resultatet blev chokoladefabrikken Cocofair, som den dag i dag leverer chokolade til langt de fleste af de produkter, som Social Foods sælger.

Et projekt, der ikke kun handlede om at rive sig løs fra den daværende ejerstruktur og stå på egne ben, men i endnu højere grad handlede om at finde et sted, hvor der var plads til de grundidealer, som Thor Thorøe selv er vokset op med.

Annonce

En appelsin i turbanen

- Da jeg var barn, rejste min bedstemor, der er fra Hammel, til Rwanda tre gange for at besøge sit planbarn. Og selvom hun ikke havde det fysisk godt, så var det stadig sådan, at hun prioriterede at pakke fire kufferter med genbrugstøj til folk, der havde mindre end hende, siger Thor Thorøe.

Sidenhen fik han selv indblik i de store både økonomiske og sociale forskelle, der er mellem en tryg opvækst i Danmark og et liv i de fattigere dele af verden gennem rygsæksrejser rundt i Sydamerika og Afrika i 1990’erne. Oplevelser, der har lagt sig som en understrøm i Thor Thorøes voksenliv, og som også var grunden til, at han, da familien efter fire år i Afrika vendte hjem til Danmark, valgte at åbne sin første Social Foodies-butik. En kombineret butik og café, der dengang som i dag sælger chokolade, is, flødeboller, kaffe og andre håndlavede produkter tilvejebragt af råvarer, som firmaet opkøber direkte fra flere hundrede små selvstændige bønder i Afrika og Sydamerika, som Thor Thorøe personligt kender til, og som han garanterer får en ordentlig pris for de råvarer, de leverer.

- Det, der er vigtigt for os, er at fjerne så mange mellemled så muligt for at få ordentlige kvalitetsprodukter og samtidig sikre ordentlige arbejdsforhold, understreger Thor Thorøe.

- Så vi går beyond fairtrade (hinsides fairtrade, red.) og kender navnene på de bønder, vi handler med. Og det betaler forbrugerne så i sidste ende for os hos, uddyber han.

En tilgang, der ikke kun kommer bønderne til gode, men som også har stor betydning for både ansatte og kunder i Danmark, der oplever, at de gør en forskel.


Hvis du har medejerskab af din lokal bager, så vil du jo ikke gå andre steder hen for at købe morgenbrød. Og du får også en personlig interesse i at påpege over for forretningen, hvis du oplever noget, der ikke er godt, hvilket gør, at man som virksomhedsejer får en helt uvurderlig feedback.

Thor Thorøe, stifter af Social Foodies


- Jeg regnede på et tidspunkt ud, hvad en af mine medarbejdere, der havde været hos os i fire år, havde genereret af omsætning til afrikanske bønder i løbet af den tid. Og da jeg fortalte hende resultatet, så påvirkede det hende dybt, fortæller Thor Thorøe, der oplever, at socialøkonomiske virksomheder som hans i øjeblikket har medvind.

- For de unge i dag er det ikke kun lønnen, der har betydning. De vil også gerne gøre en forskel. Og det passer lige ned i vores turban, understreger direktøren, der siden hjemkomsten til Danmark i 2012 har åbnet yderligere syv butikker op, heraf to i Aarhus, samt en flagskibsbutik i Tivoli i 2019, der dog sidenhen på grund af corona har måttet lukke ned igen.

Annonce

Det nye tobak

Netop det at gøre en forskel, er Thor Thorøe da også overbevist om, vil få en stadigt stigende betydning i samfundet. Derfor er medejerskab i øjeblikket på tegnebrættet til Social Foodies videre rejse.

- Vi arbejder lige nu på at finde ud af, om vi kan tilbyde medarbejdere og loyale kunder folkeaktier, fortæller Thor Thorøe, der allerede er et godt stykke vej med projektet.

- Vi har diskuteret det i bestyrelsen og talt med advokater om det, så jeg forestiller mig, at det kan ske indenfor næste års tid, siger iværksætteren, som ikke er i tvivl om, at det er vejen frem.

- Hvis du har medejerskab af din lokal bager, så vil du jo ikke gå andre steder hen for at købe morgenbrød. Og du får også en personlig interesse i at påpege over for forretningen, hvis du oplever noget, der ikke er godt, hvilket gør, at man som virksomhedsejer får en helt uvurderlig feedback, siger Thor Thorøe, der har svært ved at se ulemper ved strukturen.

- Det behøver jo ikke betyde, at aktionærerne har direkte indflydelse på firmaet. Man kan jo udstede aktierne som B-aktier. For det er selvfølgelig fint nok, at man ikke har 1000 mennesker til at bestemme, om facaden på forretningen skal være rød eller blå. Men jeg overbevist om, at det kommer til at få indvirkning på folks købekraft, understreger han.

Af samme grund har han også planer om at bruge samme model for kommende skud på stammen: et nyt socialøkonomisk forretningskoncept med sundhed og i særdeleshed sund kost som omdrejningspunkt, som han forventer at lancere indenfor de kommende tre måneder.

- Tanken er at åbne en kombineret butik og café, hvor alt bliver lavet fra bunden, og hvor alt bliver brugt. For eksempel kommer der en oliepresser, hvor vi vil bruge det restprodukt, der er tilbage efter presningen til at lave proteinbarer, og hvor der er tanken, at kunderne skal kunne følge hele processen, fortæller han entusiastisk.

Desuden er det planen, at butikkens eventuelle overskud skal bruges til at fremme særligt børn og unges viden om sundhed, fortæller Thor Thorøe, der fylder halvtreds år i år. En ikke helt ubetydelig detalje, der også har haft indvirkning på valget om at gå en ny vej i karrieren.

- Nu er jeg halvvejs i livet, så det er på tide at prøve noget andet. Og jeg tror på, at sukker bliver det nye tobak om ganske få år, siger Thor Thorøe, der dog ikke har planer om at skille sig af med Social Foodies-kæden af den grund.

- Jeg tror stadig, at der vil være plads til Social Foodies. Men jeg tror ikke, at der vil være plads til dem, der udelukkende kører på sukker og profit, understreger han.

Om Social Foodies

  • Social Foodies kom til verden i 2012, da Thor Thorøe åbnede den første cafébutik i Ordrup på Nordsjælland.
  • I dag består den socialøkonomisk butikskæde af i alt otte butikker i Jylland og på Sjælland. Foruden de fysiske butikker har Social Foodies i dag også en webshop samt b2b-salg til flere butikskæder og forretninger landet over.
  • Firmaet har alt i alt omkring 200 personer på lønningslisten.
  • Firmaet opkøber råvarer fra fortrinsvis bønder i Afrika, der leverer alt fra chokolade til cashewnødder, honning og vanilje til firmaet.
  • Råvarerne bliver efterfølgende brugt i fremstillingen af alt fra flødeboller til is og chokoladebarer, der fremstilles og sælges i butikkerne lokalt.
  • Foruden at støtte lokale farmere i Afrika, giver Social Foodies også unge med særlige behov og udsatte på kanten af arbejdsmarkedet her i landet mulighed for beskæftigelse.
  • Firmaet har grundet store startomkostninger, massive investeringer og coronaramte aktiviteter endnu ikke leveret overskud på bundlinjen i firmaets årsresultaterne, men Thor Thorøe har en forventning om, at årsresultatet for 2021 vil se bedre ud. Firmaets bruttofortjeneste er derimod på de sidste fem år vokset fra 3,3 millioner kroner i 2015 til 9,4 millioner kroner i 2019.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Randers FC For abonnenter

Randers FC sender Høgh videre med blandede følelser: Sportsdirektør har flere typer i spil som potentiel erstatning

Sport For abonnenter

Aktivitetscenter Tirsdalen skaber glæde i Kristrup: Nu skal der pustes nyt liv i det oprindelige millionprojekt

Randers

Lørdagens coronatal lokalt: Smittetallet er steget i Favrskov og Mariagerfjord

Annonce