Annonce
Randers

Stort fragtskib gået på grund: Sidder fast i Randers Fjord

Fragtskibet "Hoop" et gået på grund nær Uggelhuse. Foto: Finn Bojer
Det gik galt, da fragtskibet skulle passere et andet skib. Nu kan det hverken komme frem eller tilbage.
Annonce

Randers: Et 80 meter langt og 10 meter bredt fragtskib sidder fast i Randers Fjord ved Uggelhuse, hvor det grundstødte ved ni-tiden onsdag morgen. Skibet skulle have været inde i Randers Havn for at losse jord af lasten, men nåede altså ikke længere end til Uggelhuse.

Og Karsten Danielsen, der er agency manager hos SDK Shipping i Randers turde onsdag sidst på eftermiddagen ikke give noget bud på, hvornår man kan forvente, at skibet kan sejle videre.

- At vente på højvande vil ikke være tilstrækkeligt, da der faktisk også var højvande ved grundstødningen. Så i øjeblikket arbejder rederiet sammen med et klassifikationsselskab på en såkaldt salvage-plan for, hvordan man får skibet trukket fri, fortalte Karsten Danielsen.

- Jeg ved, de er i gang med planlægningen, men hvornår en plan er klar, og hvor hurtigt, man kan få fat i det nødvendige materiel som eksempelvis den bedst egnede slæbebåd, er vanskeligt at sige. Og det hele forsinkes yderligere af, at det pågældende klassifikationsselskab har hjemme i Panama. sagde Karsten Danielsen.

Tidligere på dagen fortalte havneassistent ved Randers Havn, Per Møller, om årsagen til grundstødningen:

- Det skulle passere et andet skib, men kom for langt ud mod kanten. Så nu sidder det fast nær Uggelhuse.

Skibet skulle have været inde i Randers Havn for at losse jord af lasten. Foto: Finn Bojer

Per Møller kunne videre fortælle, at der - til fragtskibets held - er en meget mudret bund i det område, hvilket betyder, at risikoen for et hul i skibets skrog burde være minimal.

Annonce

To muligheder

Når et skib går på grund, skal Søværnets Operative Kommando orienteres, hvorefter der skal laves en handlingsplan (den før omtalte salvage- eller bjærgningsplan) for at få skibet fri.


Enten kan de vente på højvande og forsøge selv at trække sig fri, hvis motoren er stærk nok. Eller også skal de have et andet fartøj til at hjælpe med at trække skibet fri.

Per Møller, havneassistent


Hvad handlingsplanen i dette konkrete tilfælde vil indebære, vidste hverken Karsten Danielsen eller Per Møller onsdag. Sidstnævnte pegede tidligt på eftermiddagen på to muligheder:

- Enten kan de vente på højvande og forsøge selv at trække sig fri, hvis motoren er stærk nok. Eller også skal de have et andet fartøj til at hjælpe med at trække skibet fri. Det kan være, vi bliver tilkaldt til den opgave, men de kan også vælge at bede andre om hjælp.

Fragtskibet er 80 meter langt og 10 meter bredt. Foto: Finn Bojer

Men Karsten Danielsen mente som nævnt ikke, at muligheden for, at skibet kunne komme fri ved egen hjælp, reelt eksisterer.

Opdatering: Fragtskibet blev torsdag trukket fri.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Reportage og reaktion fra basket-braget i Aarhus: Tre minutter afgjorde topopgøret

Annonce